Cystes in de hersenen bij 20 weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Anique, 12 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Vandaag vol goede moed naar onze 20-weken echo gegaan, we hadden veel zin om weer eens naar ons baby'tje te kijken.
    Daar zag de echoschopiste echter 2 cystes in de hersentjes, we moeten aankomende vrijdag naar het AMC voor een second opinion. Ze zag ook dat de niertjes een beetje opgezwollen waren, maar dit was "binnen de marges".. Maar omdat dit wel twee "softmarkers" zijn voor een afwijking zijn we toch wel heel erg geschrokken... Wie heeft ook zoiets meegemaakt, en hoe is dit afgelopen? De gynycoloog zei wel dat dit niet iets was om wakker over te liggen.... maar ja, het gaat wel om je kindje.

2. mamain2008

mamain2008 Actief lid

16 okt 2007
    401
    0
    0
    oh bah meis,
    idd. t maakt je toch wel zorgen als je zoiets hoort.
    Je gaat er met een hele andere instelling heen.
    Ik heb t zelf (nog)niet meegemaakt, dua kan t niet zeggen.

maar wou je sterkte wensne

3. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Bij ons is er iets heel anders aan de hand, maar de schrik en de onzekerheid herken ik zeker!
    Bij ons werd tijdens de 20-weken echo het hart niet goed gezien, ofwel, ze kon het niet goed in beeld brengen. Ik ben toen een keer terug gegaan (een halve week later) en toen kon ze het weer niet goed zien en hadden we ook een verwijzing te pakken naar een ac ziekenhuis.
    De verloskundige zei dat de echoscopiste verder niet verontrustend klonk, en dat het echt ging om een extra check.
    In het ac zeiekenhuis ontdekten ze helaas een ernsitge hartafwijking bij ons mannetje. En daarbovenop werd ook gemeld dat zo'n afwijking vaak voorkomt in combinatie met een chromosoomafwijking, dus een vruchtwaterpunctie was aanbevolen. Die heb ik mteen dezelfde dag laten doen, en toen was het wachten op de uitslag. De volledige uitslag van zo'n puncie duurt 3 weken en dat was echt een superspannende tijd! Gelukkig bleek het chromosoombeeld goed, en normaal te zijn. Neemt niet weg dat ons kindje dus een hartafwijking heeft. Ik krijg nu elke 4 weken een uitgebreidde echo waarbij zijn hart wordt bekeken, en aan de hand daarvan worden alvast plannen gemaakt voor wat te doen na de geboorte. Ik ga dus ook in het ac ziekenhuis bevallen, en mijn mindje wordt daar opgenomen op de NICU (baby-IC).

Onze wereld is ingestort na het slechte nieuws, maar we krabbelen nu weer langzaam overeind. Het gaat een heftige tijd worden, daar ben ik van overtuigd, maar we kunnen ons nu alvast voorbereiden op wat er gaat komen en dat scheelt enorm. We zijn verder in goede handen, en ook die wetenschap helpt...

Ik hoop voor jou dat het echt meevalt, en het allemaal netjes binnen de curves is (ik ken een ander verhaal van iemand die doorgestuurd werd wegens vocht in de hersenen, en dat bleek verder niks te zijn en nog binnen de curves te passen...)
    Heel veel sterkte en succes gewenst!

4. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

Ik kreeg ook slecht nieuws bij de 20 weken echo. Volgens de echoscopiste was het linker hartkamertje te klein en zat er een gaatje tussen een boezem en een slagader. Ze kon het niet helemaal goed zien, dus we moesten naar het ziekenhuis.
    In het ziekenhuis hebben ze wel een uuur naar het hartje gekeken op allerlei verschillende manieren. Zij zagen gelukkig geen afwijkingen. Het beebje ligt in stuit en in een hoekje tegen mijn rug aan en daarom is het allemaal wat moeilijker te zien. De apparatuur in het ziekenhuis schijnt veel beter te zijn, dus kunnen ze het allemaal beter nakijken. Het kan dus ook meevallen. Ik hoop het voor jullie ook. Ik zal duimen!

5. Anique

Anique Niet meer actief

Nou, vandaag naar het AMC geweest voor de second opinion. Nou gelukkig is niets aan de hand.
    De cysten hadden kunnen wijzen op trisomie 18, maar als een kindje trisomie 18 heeft zie je ook eigenlijk altijd andere veel ernstiger afwijkingen, zoals aan het hartje, of aan het gezichtje, en die kindjes hebben eigenlijk altijd een groeiachterstand.. en nog een aantal zaken. Maar ons kindje heeft dit allemaal niet, het ziet er verder volkomen gezond / normaal uit.

Ze heeft ook nog naar de niertjes gekeken, de ene was nu kleiner (4 mm) (normaal) en de andere was nu 6,1 mm dit is een zeer geringe afwijking (boven de 5 mm is buiten de marge) , maar niets om ons echt zorgen over te maken. Wel adviseerde ze om met 34 weken ofzo nog een keertje een echo te laten maken om de niertjes te laten controleren, waarschijnlijk zou dat andere niertje wel kleiner worden, maar als dat niet het geval zou zijn dan is dat na de geboorte te behandelen met bijv antibiotica. En de cysten in de hersenen zouden waarshijnlijk wel wegtrekken, maar als dat niet zou gebeuren zou dat ook niet eens erg zijn, omdat het niets schadelijks is op zichzelf.

Sorry voor het lange verhaal, maar waar het op neer komt is dat we echt enorm opgelucht zijn, en ik weer op m'n roze wolkje plaats heb genomen :)

6. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

Wat fijn om te lezen. Ga maar weer lekker op de roze wolk zitten. Ik was ook zooooo opgelucht, dat alles toch goed was.
    Hele fijne zwangerschap verder!

x

7. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

jeetje dat was even schrikken je gaat toch naar die 20 weken echo eigenlijk in gedachte dat alles goed zit helemaal als je je kleintje goed voelt

ben in elk geval blij te lezen dat alles uiteindelijk goed was dat lucht wel op

groetjes nathalie ;)

8. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Jij slaat de spijker op z'n kop!

Fijn dat alles ok is Anique! Geniet van de rest van je zwangerschap!

9. moedergans

moedergans Actief lid

13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    bij het zoontje van een vriendin van ons zagen ze ook kystes in de hersenen bij de 20 weken echo.
    Deze waren echter bij de echo met 26 wkn helemaal verdwenen.
    Misschien komt dit dus wel vaker voor en is het iets wat, voor dat de standaard 20 wkn echo werd ingevoerd ongemerkt passeerde?

Wat dat betreft heeft de 20 weken echo zo z'n goede en slechte kant.
    Er worden veel werkelijke afwijkingen gevonden, waar je je dan op kan voorbereiden.
    Maar het gebeurt ook regelmatig dat je je zorgen om iets gaat maken, wat achteraf na een paar weken of na de geboorte niet meer aan de orde is.

10. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ben blij te horen dat er verder niets aan de hand is! Ga lekker verder genieten van je zwangerschap..

11. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Nou meid, gelukkig maar !
    Succes met de zwangerschap...

-xxx-

Deel Deze Pagina