Cystes in de hersenen op 20-weken-echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Elies25, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Wiens kindje had ook cystes in de hersenen bij de 20-weken echo?

De echoscopist heeft ons gerust gesteld dat het heel vaak voorkomt en dat het of vanzelf verdwijnt (tijdens zwanegrschap of erna) of gewoon blijft zitten zonder dat je er last van hebt. Veel volwassenen schijnen er ook mee rond te lopen zonder dat ze het weten en zonder dat ze last van hebben.

Toch zit t me niet helemaal lekker.
    Ik hoor graag jullie ervaringen.

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier heeft mijn zoontje een cyste achter in zijn hoofd bij zijn kleine hersenen. Maar dat komt door zijn syndroom wat hij heeft.
    Heb wel van meerdere gehoord dat cyste vaak wegtrekken en geen kwaad kunnen.
    Krijg je nog een vervolgecho?

Probeer je idd niet te druk te maken meid.
    Meestal is het onschuldig.

3. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Nee krijg geen vervolgecho, omdat het volgens die echoscopist dus geen kwaad kan. Verder waren ook geen afwijkingen te zien.
    Welk syndroom heeft jouw zoon als ik vragen mag?

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Oh gelukkig dat alles er verder goed uit ziet.
    Dan kan het idd denk ik verder geen kwaad.
    Mijn zoontje heeft het Dandy Walker Syndroom

5. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Poe kan me voorstellen dat het je niet lekker zit. Ik hoop dat het niets ernstigs is!

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn eerste zoon had het ook maar dat hebben op een echo met 35+3 weken pas gezien. Overigens leeft mijn zoon niet meer maar het is nog steeds onduidelijk of dit door de cystes kwam.
    Ze deden toen ook nog geen 20 weken echo dus of ze het eerder hadden kunnen zien weet ik niet.

7. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier zagen ze dat bij ons dochtertje ook, maar die had er een klein hoofdje bij en dat wilde ze wel verder onderzoeken, dus met 21 weken weer op echo.

Toen bleken de cystes al wat kleiner en ze zeiden ook al dat als ze geen klein hoofdje gehad had ze er verder niet meer nagekeken hadden omdat het verder in de zwangerschap bijna altijd wegtrekt.

8. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Jee wat erg :(

9. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Mijn dochter heeft ook een cyste in haar hoofdje. Wij kwamen er pas achter toen ze al geboren was. Ze is te vroeg geboren en op de NICU doen ze (volgens mij) standaard hersenecho's / scans. Daarop was deze cyste te zien. Ze heeft er geen last van en de artsen gaven ook aan dat we ons daar geen zorgen om hoefden te maken (wat je in het begin uiteraard toch gewoon wel doet...) . Ze vertelden ons dat veel mensen een cyste in hun hoofd hebben, maar omdat niet zomaar bij iedereen altijd een hersenscan wordt gemaakt, weet het merendeel van de mensen niet dat ze dat hebben.

10. Shadow08

Shadow08 Fanatiek lid

31 aug 2011
    1.285
    0
    0
    Hoorn
    Bij mij werd het ook genoemd met de 20 weken echo. Nou heb ik afgelopen maandag de 30 weken echo gehad. Hierbij heeft ze het hoofdje ook opgemeten. En er verder niets over gezegd.

De echoscopiste zei mij bij de 20 weken echo duidelijk dat meerdere kids hier last van hebben en je je vooral geen zorgen hoeft te maken. Echt niet. Want was dit wel zo, dan hadden ze zeker vervolgonderzoek gedaan! En ik stress er ook niet meer over!

11. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Bedankt dames! het is niet dat ik er dagelijks aan denk, maar zo af en toe springt het naar boven en denk ik: wat als....

12. Soraya1984

Soraya1984 Niet meer actief

Heb hier nog nooit van gehoord, weer iets geleerd vandaag!! Wel even schrikken als je dit hoort. Gelukkig dat het dan niets ernstigs is.

13. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Volgens de vk. in het ziekenhuis een nadeel van de 20 weken echo. Ze zijn verplicht alles te melden, dus ook een "afwijking" die waarschijnlijk geen afwijking is. Hier vertelde ze dat alleen een cyste in de hersenen op zich in 99 % van de gevallen gewoon verdwijnt. Ze gaan pas actie ondernemen als er nog meer afwijkingen zijn. Met de 32 weken echo bij de gyn. lag het kindje al te diep in m'n bekken om het schedeltje te beoordelen. Kindje is gezond geboren en ondertussen al bijna 3 jaar oud. Bij de 32 weken echo kwam wel weer een afwijkend beeld van de niertjes naar voren wat de gyn. nog nooit gezien had. In overleg met de andere gyn's na de bevalling opnieuw gecontroleerd door de kinderarts maar was ook verder goed.

14. Ik heb inmiddels al vaak gelezen over cystes in hersentjes die waren te zien op de 20 weken echo. Maar meestal verdwijnen ze gewoon. Als je je zorgen blijft maken is het fijn om misschien nog een echo te krijgen rond 28-30 weken. Kan ook met een pretecho.

15. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Bedankt voor de geruststellingen dames!

16. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bah wat naar om te horen.
    Wij kregen ook met de 20 weken echo het nieuws dat ons kindje cystes heeft, maar dan in de longen. Blijkbaar is dat toch anders, want ik moet nu elke week een echo bij de gyn en moet in het ziekenhuis bevallen.
    Maar ik kan me dus goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Als het je gerust zou stellen zou ik gewoon vragen om nog een echo.
    Veel sterkte in ieder geval!

17. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Als de cysten in de hersenen het enige is wat er afwijkend is, hoeft het niks te betekenen.

Mijn zoontje* had ook 2 cysten in zijn hersenen, maar er bleken nog meer dingen mis; hij had trisomie 18.

Deel Deze Pagina