Hallo, Ik wil graag mijn verhaal delen en hoop wat mensen met ervaring te treffen. Na een "goede" ronde met Menopur, nu 5 cystes waarvan de kleinste 3 cm. De ronde met Menopur duurde lang, zo'n 43 dagen, toen werd ik ongesteld 2 dagen voor me nod(afgelopen maandag, nod was afgelopen woensdag). Na een flinke discussie woesndag een uitgangsecho gekregen(wilde ze niet doen, omdat het volgens hen niet nodig zou zijn:x) waarop min. 5 flinke cystes te zien waren. Mijn fertilarts schrok er flink van. Mijn vriend(die heel donker is) trok wit weg van de schrik en ik lag te trillen op de stoel. Ze zagen er allemaal zo groot uit. Ze zijn allemaal opgemeten en ze heeft er echofoto's van gemaakt en uitgeprint. Na dat ik aangekleed was zei de fertilarts dat ze nu zo geen idee had wat we hier nu mee moesten doen. Ze gaat het daarom vandaag in het overleg van de afdeling bespreken en zei dat ik rekening moet houden dat ze mogelijk een LEO of nog zo'n soort operatie willen gaan doen. Ik heb sowieso Provera meegekregen die ik de 10de moet gaan slikken. Aankomende dinsdag hoor ik wat ze verder willen gaan doen. Ik moet er in iedergeval ook rekening mee houden, dat wat we dan ook doen, ik gewoon gevoelig ben voor cystes. Wat inhoud dat ik steeds cystes kan hebben na een ronde met spuithormonen en ik dus steeds min een maand uit de running ben. Na 3 jaar van proberen, waarvan 2 jaar behandelingen en 3 miskramen is dit iets waar ik heel verdrietig van wordt. Ik ben al lang bezig en had gehoopt dat het spuiten de manier zou zijn waarmee ik zwanger wordt(wat nog wel kan gebeuren natuurlijk) en waarmee ik niet van die superlangecyclussen heb. Nu komt het er dus op neer dat er elke ronde een flinke kans is dat ik een maand niets kan doen en daar baal ik flink van! Om nog niet te spreken over de risico's bij flinke cystes. Zo'n operatie vindt ik niet erg als dat de oplossing is, maar dat weet je gewoon niet. Er kan ook genoeg fout gaan, bijv verklevingen. Zijn er dames die dit mee hebben gemaakt en wat werd er bij jullie gedaan? Bedankt, ecl
Hoi ecl, ik ken je gevoel helaas. Ook meerdere cystes gehad in verschillende rondes. Op dit moment zit er nog 1 aan de linkerkant van 43 mm. Ik heb Primolut gekregen maar werd niet ongi. Nu Provera gekregen (gisteren laatste pil geslikt) en nu afwachten of ik ongi word. Anders wordt het een operatie. Bij mij komen de cystes door Clomid. Dat spul slik ik nooit weer!
Hoi Mol, Het gatsie jij dus ook een cyste. Laten we hopen dat de provera voor ons beide een goed resultaat heeft, wat is: weg met die cystes! Houd je me op de hoogte? ecl
Oh ecl, ik miste je al!! Wat ontzettend klote meid, dit hadden we niet verwacht... Ik kan helaas niets voor je betekenen, behalve een hele dikke knuffel sturen en mijn kaarsjes voor jou branden. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Lieverdje, houd ons op de hoogte?
Hey meis, Hoe is het met jouw meissie? Is er bij jouw nou meer duidelijkkheid? Zal op het menopur onderwerp nog even een berichtje zetten, dat is misschien makkelijker. Thanx lieverd. Nee dit is echt rouw op me dak gevallen. snap het echt helemaal niet, maarja probeer me daar maar niet te veel mee bezig te houden. ecl
Haha, Eevie en Mol kennen elkaar ook van het Clomid topic! Ecl, ik hoop voor je dat de Provera snel werkt.
Ik heb er geen ervaring mee, wel goed dat je naar je lichaam of intuitie hebt geluisterd en door hebt gezet! Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat je geen operatie nodig zult hebben. Liefs mien
Hallo dames,' Dank je Mien! Dank je moi, ik hoop het ook! Wat ik me afvraag is het volgende: als jij voor 1 cyste van ruim 4cm al eventueel geopereerd moet worden, hoe zal dat dan bij mij zijn met sowieso 2 cystes van ruim 5cm, 1 van 3cm en nog 2 waarvan ik niet weet hoe groot ze zijn (volgens mij ook in de buurt van 4 of 5cm). Nog 2 dagen en dan hoor ik hoe of wat! liefs ecl
Morgen mag ik voor een echo om te zien of de cyste weg is en of ik met Femara kan starten. Hoop het zo!
Mol spannend, ik duim voor je! Laat je het morgen weten?! Ik ben net gebeld door mijn fertilarts. Ze wil eerst aankijken of de cystes weg gaan door de Provera. Ook wil ze eerst aankijken of ik vaker cystes na een ronde heb. Als dit het geval is, dan willen ze het eens gaan hebben over een Leo operatie. Die Leo willen ze zolang mogelijk uitstellen omdat het niet altijd helpt en het ook voor verklevingen kan zorgen. Ze was erg lief en zei dat het nu wel eens goed mag gaan bij me. Ik moet de 10de beginnen met provera en heb dan op cd3 weer een uitgangsecho. dus we zien het wel weer gr ecl
Hier bij de iui na ronde met hormonen ook last van cystes. Ik moest inderdaad gewoon een maand wachten. Bij de volgende ongi waren ze over. Heb er nooit meer dan 3 gehad. Ze kunnen ook leeggezogen worden volgens mij. Is vervelend, maar is niks aan te doen. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Hier standaard een uitgangsecho op dag 3 en als er een cyste zit die groter is dan 18mm mag je niet beginnen. Hier ook al bijna ruim 3,5 jaar bezig waarvan we 2,5 jaar in de mmm zitten. Helaas is de hele mmm wachten en nog eens wachten.
Zonnetje jij hebt dus ook last van cystes (gehad). Ik hoop dat ze bij mij ook snel weg zijn. Ja de medische molen is inderdaad wachten, wachten en nog eens wachten. Mijn wacht te goed raakt nog eens op. Wij zijn ongeveer even lang bezig en het is om moedeloos van te worden, maarja we gaan gewoon door voor ons wondertje! Mag ik vragen wat bij jullie het probleem/de problemen zijn? Ik heb pco en ben inderdaad meer gevoelig voor cystes. Jij hebt overmorgen de terugplaatsing zie ik, spannend mijn duimen draaien voor je! Liefs ecl
Bij ons is het zaad van manlief slecht. Hij maakt anti-stoffen aan tegen zijn eigen zaad, waardoor de zaadjes aan elkaar plakken en ze niet kunnen zwemmen. Kwaliteit is ook wisselend bij hem. Hebben eerst een half jaar medicijnen geprobeerd, toen dus 6x iui met regelmatig rustmaanden door cyste. ( of door feestdagenstop en vakantie). En nu dus icsi. Verder vele rustmaanden door moeten wachten op het volgende traject. Bij mij waren ze dus de volgende maand gewoon verdwenen. Vorige week had ik een gyn die het echobeeld wat hij zag ook op pco vond lijken. Maar was de eerste die het zei, terwijl ik al vele echo's heb gehad. Heb wel elke maand gewoon een eisprong, alleen vaak pas op dag 18-20. Maar dus wel gevoelig voor de cystes bij gebruik van hormonen bij iui. Het ziekenhuis waar ik liep deden alleen iui met hormonen.
Oke, Wat stom dat ze alleen maar iui met hormonen deden als jij dat blijkbaar niet nodig had en er zelfs te heftig op reageerde. Heel appart hoe sommige ziekenhuizen mensen behandelen. Heb soms het idee dat je daardoor ook veel langer bezig bent, maargoed! Dus je man maakt antistoffen tegen zijn eigen zaad, goh dat is op zijn zachts gezegd lastig! Ik hoop dat icsi de juiste behandeling is voor jullie, maar zo kinkt het in theorie in iedergeval wel. Goh wat zijn er toch veel verschillende vruchtbaarheids problemen en je hoort er eigenlijk weinig tot niks van, behalve als je zelf in de mmm zit. Ik hoop dat de cystes hier ook weg zijn na een maand! we zullen het zien! Wil je me via dit onderwerp op de hoogte houden hoe het verder gaat, zou ik fijn vinden. Ben helemaal niet nieuwsgierig hoor liefs ecl
De rede dat ze alleen met hormonen iui doen in dat ziekenhuis is dat de slagingskans daardoor ook groter is. Omdat ze proberen dan 2 eitjes te hebben ipv 1. Heb 2 keer de cystes gehad zover ik zeker weet. Na de 1ste iui had ik verplichte rustronde ivm feestdagenstop. Na de 2e en 3e iui dus wel cystes. Na de 4e weer niet (had toen andere hormonen). Na de 5e 2 maanden rust genomen ivm vakantie. Hier nogal last van buik na de iui en we wilde graag van de vakantie genieten. Maar had na de 5e poging volgens mijn ook cystes als ik mijn buik voelde. Is ook niet te zeggen waarom de een wel cystes krijgt en de ander niet. Heb hier ook iemand gesproken die nooit cystes had bij de iui en nu ze voor de volgende behandeling verder wilde gaan al 2 maanden op rij een cyste. Iui is helaas niet gelukt, maar achteraf denk ik ook dat het zaad niet goed genoeg was voor iui. Kreeg te horen bij de tp na de punctie dat ivf ook geen optie was. Dus hebben ze alleen icsi gedaan. Was de bedoeling dat ze half om half zouden doen. De anti-stoffen konden ze deels ondervangen door zaad op te vangen in speciale vloeistof. Dan hadden de anti-stoffen minder kans om te plakken. En soms weet je het toch niet hoor, ken iemand die met minimaal zaad toch zwanger is geworden met iui (250.000zaadjes, norm ligt op 1000.000zaadjes) en bij andere waar niks gevonden is lukt het helemaal niet. Maar zal je op de hoogte houden hoor, zal hier ook wel mee blijven lezen.
Fijn dat je mee blijft lezen! Aan de ene kant goed dat ze je meer kansen wilde bieden, maar tegelijkertijd is het ook zonde dat ze je lichaam niet z'n gang lieten gaan. Ben niet zo van het verstoren van dingen die al goed werken. en je reageerder daardoor waarschijnlijk ook heftiger. Ik denk inderdaad ook dat het zaad van je man niet goed genoeg ws voor iui. ze moeten dan nog steeds heel veel zelf doen! Maar net zoals je al aangeeft, het is bij iedereen verschillend. sommige hebben superzaad en de vrouw is vruchtbaar, maar er gebeurd niks. En bij de ander is het zaad superslecht en die raken daarmee toch in verwachting. Mijn vriend z'n zaad hebben we afgelopen maandag voor de 2de keer ingeleverd. De 1ste keer was ruim 2 jaar geleden. Toen was de uitslag 20 miljoen en qua beweeglijkheid enz weten we het het niet. Over 2 weken krijgen we de uitslag van dit onderzoek en dan wil ik echt alles weten. Ik hoop dat de uitslag goed is, maarja dat is vanzelfsprekend. We gaan het allemaal meemaken!
Ik denk dat ze ook de hormonen gebruiken om beter de iui te plannen. Dan had ik op zoek moeten gaan naar een ander ziekenhuis waar ze het dan bv zonder hormonen doen. Maar dan had ik verder moeten reizen. Bij de iui vonden ze het zaad na bewerking goed genoeg voor de iui. (op 2x na ivm lage aantallen), maar heb nooit wat gehoord over te weinig bewegelijkheid na de iui. Maar hier was het dus niet goed genoeg wat betreft kwaliteit voor ivf. Want dan moeten de zaadjes ook nog veel zelf doen. Bij ivf is voor 1 eitje 50.000 zaadjes nodig en bij icsi dus maar 1 zaadje wat in het eitje wordt gestopt. Wanneer krijgen jullie de uitslag van het zaad?
Hier nog een met twee cystes. De 1e IUI was mislukt. Gisteren uitgangsecho gehad. Zaten er twee cystes. Tja wat nu? Iig geen hormonen spuiten. Ik zou vandaag gebeld worden door de gyn, maar tot dusver heeft hij niet gebeld.....