cytomegalie

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Chipka, Sep 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chipka

Chipka Nieuw lid

Aug 11, 2008
    4
    0
    0
    Hallo verloskundigen,
    Ik heb toch weer even een vraag: ik lees heel erg veel over cytomegalie. Zo'n 6 jaar geleden (bij m'n eerste zwangerschap) had ik daar nog nooit van gehoord. Nu vind ik dit heel erg eng allemaal, mede omdat er wordt gezegd dat het erg besmettelijk is, en dat je het kunt krijgen via jonge kinderen en dat de ziekte ook sluimerend kan verlopen, maar dan toch de baby in de buik kan infecteren. Ik wordt hier nu erg ongerust over tijdens deze zwangerschap; ben namelijk ook al enige weken licht verkouden, heb lichte verhoging en licht gevoelige klieren in m'n hals... Van de huisarts krijg ik te horen dat de kans erg klein is dat je cytomegalie oploopt, maar via internet lees ik toch weer andere dingen.
    En kunnen ze bij een bloedonderzoek hiernaar ook goed zien of het virus eventueel lang geleden heeft plaatsgevonden of kortgeleden?
    Er is nu namelijk bloed afgenomen voor alle zwangerschapsonderzoekjes en ook voor cytomegalie. Maar ik ben eigenlijk bang dat ik me straks onnodig ongerust ga maken, mochten er toch stoffen in m'n bloed worden gevonden...
    Weer erg bedankt voor jullie antwoord!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Chipka,

we maken het echt heel weinig mee dat vrouwen tijdens de zwangerschap besmet raken met CMV. De kans is echt heel klein. We testen tijdens de screening in het begin ook niet standaard. De uitslag van de test is ook niet heel duidelijk, maar als je er antistoffen tegen hebt, wordt dat wel duidelijk. Recente infectie is nog niet altijd zichtbaar binnen korte tijd. Maar maak je niet te druk hoor, wacht de uitslag af en met de echo wordt een hoop duidelijk. En niet alle doemscenario's op internet gaan lezen, want ik de praktijk komt het niet vaak voor en anders wordt je dan precies geinstrueerd en voorgelicht.

Groetjes Brigitte

Share This Page