Ik ben nu 15 weken zwanger. Toen ik 8 weken was heb ik voor het eerst in mijn leven een koortslip gehad. Op internet kan je vinden dat dat niet schadelijk is voor je kindje. Maar: ook niet als je het voor het eerst hebt? En ik lees ook het één en ander over het cytomegalie virus (cmv), wat wel heel schadelijk kan zijn. Kan een koortslip een symptoom zijn van het doormaken van het cmv (is immers ook een herpesvirus)? Ben heel bang om dit virus te krijgen.
Hoi Ell, CMV (cytomegalovirus) is iets anders dan HSV (Herpes simplex virus). Een koortslip duidt alleen op het HSV en is als je het al een keer hebt gehad niet schadelijk voor het kindje dat in je buik zit. Wanneer je in de zwangerschap voor het eerst in aanraking komt met een koortslip moet je de vk even bellen. CMV verloopt zonder symptomen, maar meer dan 50% van de zwangeren heeft er al antistoffen tegen. We testen er nooit standaard op, omdat het niet goed te onderzoeken is of je een recente besmetting hebt doorgemaakt. Het veroorzaakt ook vaak onnodige angst en er is ook geen behandeling voor. Maar dat is net als bij vele andere dingen die je op kunt lopen. Je kunt echt niet alles testen, dat geeft veel te veel onzekerheid en angsten bij zwangeren. Ga er vanuit dat alles gewoon goed is, want een zwangerschap is in principe een gezond iets en anders blijf je je de hele zwangerschap zorgen maken om iets wat niet aan de orde is. (ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt trouwens dat er iemand is besmet met CMV, dus het komt echt niet vaak voor) Groetjes Brigitte