Ik wil dit even kwijt, omdat ik veel negatieve verhalen hoor over deze pillen. Ik heb hier juist een positieve ervaring mee, wat ik niet had verwacht! Deze pil wordt gebruikt als je babietje (jong) is overleden en je lichaam het niet vanzelf wil afstoten, wat ook wel missed abortion wordt genoemd. Met onze eerste 9 weken echo (12 juli 2011), bleek dat ons babietje met 7 weken gestopt was met groeien. Ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis. Eenmaal in het ziekenhuis hoop je dat de verloskundige een verkeerde echo heeft gemaakt, maar helaas... Dan wordt het echt definitief en moet je je kindje los gaan laten. Ik wilde perse een curretage (operatief verwijderen) omdat ik over deze pillen veel (enge) verhalen had gelezen. In het ziekenhuis adviseerden ze toch om deze pillen eerst te proberen, omdat dit minder schadelijk zou zijn voor je lichaam. Bij een curretage moeten ze je baarmoedermond oprekken. DUS.......... Op 18 juli de pillen meegekregen en moest er 4 vaginaal inbrengen. In de bijsluiter stond dat na 30 - 60 min. het eerste bloed zou komen. 17.30 Uur heb ik de pillen ingebracht. Wachten, wachten en wachten....... niets. Tot 19.30 uur een heel klein beetje bloed. Nou, dan zal het nu wel komen dacht ik toen. Nee hoor. Om 21.00 uur kreeg ik pas echt krampen (net als menstruatie) en ik ging maar liggen, omdat ik dacht dat het nu toch echt zou komen. Weer niks....... Om 22.00 uur toch maar naar bed gegaan en om 22.30 uur kon ik niet meer liggen van de kramp en ben ik op het toilet gaan zitten, waar het bloed dus begon te stromen. Nu kwam het dan echt. Ik heb tot 00.00 op het toilet gezeten met continue bloedstroom en heb dit ook opgevangen. Toen was ik helemaal stram van het zitten en ben toen in de douche op mijn hurken gaan zitten met een bakje onder me zodat ik alles nog op kon vangen. Om 00.45 uur voelde ik iets groots eruit komen en ik kon duidelijk zien dat dit de vruchtzak was. Hierna was de kramp gelijk weg en kon ik het bloeden houden met een (dik) maandverband. Het vruchtzakje met ons babietje erin gaan we begraven, maar eerst houden we het nog bij ons in huis. Het is geen vies gezicht, omdat je weet dat je kindje erin zit. We zijn verdrietig maar ook opgelucht, omdat we het nu kunnen gaan verwerken. Het lichamelijk herstel gaat goed en snel. Het is nu anderhalve dag geleden en ik bloed nog kleine beetjes, net als een ongesteldheid. Ik heb verder geen pijn, alleen psychisch is het wel heel erg moeilijk, omdat je toekomstbeeld ineens wel heel erg zwart is.
Ik wil je even heel veel sterkte wensen! Fijn dat dit 'goed' gegaan is bij jullie.. Ik hoor de laatste tijd slechte verhalen over een curetage(mensen heel moeilijk zwanger worden hierna doordat er teveel weefsel weggehaald is)..
Ik heb ook 3x cytotec gehad.. 1e keer (dinsdag middag) ging goed, kreeg ontzettende krampen en 5 uur later is ons kleintje dan gekomen.. 2e keer (woensdagochtend) ingebracht door co assistent en die kwamen net zo snel weer terug dus die hadden niet echt nut.. 3e keer zelf thuis (woensdagavond), hierdoor ging ik wel iets meer vloeien maar nog niet genoeg en moest helaas toch een curretage (donderdagavond), die ook niet vlekkeloos ging en ik er waarschijnlijk nog een moet :x Ik vind het op zich goed dat ze het geprobeerd hebben. Ik heb nu bewuster afscheid kunnen nemen en heeft mijn lijf het iig zelf geprobeerd wat altijd beter is dan een operatie. Een curretage op zich valt idd reuze mee maar ik ben toch bang dat ze iets beschadigen en dat ik straks met Asherman zit... Dus ik zou zeggen het is emotioneel wel zwaar maar ik vond het wel het proberen waard..
1e keer ook met cytotec.. om 10 uur smorgens ingebracht.. hele dag minimaal bloedverlies en lichte krampjes.. zo rond 21u werden de krampjes erger.. en rond half 10 hield ik t niet meer.. voelde ook een druk van beneden en toen ik giing staan om naar het toilet te gaan stroomde er ineens heel wat bloed.. dus broek uit (die zat helemaal onder) en ben maar gehurkt gaan zitten omdat de buikpijn zo erg was.. en toen kwam ons kindje eruit.. helemaal af maar nog zo klein (net zo groot als mijn hand).. was 15 wkn.. daarna bleef ik bloeden en een deel van de placenta wou niet komen.. dus de volgende onchtend gelijk gecurreteerd.. 2e zw.schap spontane miskraam 3e zw.schap gezond kindje met 39 wkn geboren! 4e zw.schap spontane miskraam 5e zw.schap miskraam met 10 wkn.. hartje gestopt met 9 wkn.. gyn wou t niet met cytotec doen maar ik wel.. maar mocht toch niet.. dus moest gecurreteerd worden.. kreeg wel 2 tablettjes cytotec mee.. die moest ik om 4u smorgens inbrengen zodat de baarmoedermond open zou gaan staan.. moest om 8u in t ziekenhuis zijn en vanaf toen begonnen de krampen.. rond een uur of half 10 waren ze zo erg pijnlijk.. ik werd klaargemaakt voor de ok en begon te bloeden dus ik zei tegen de verpleegster dat ik moest gaan staan zodat t eruit kon komen.. maar ik mocht niet!!!.. toen ik wakker werd na de curretage zeiden ze dat ze helemaal niet zoveel gedaan hadden omdat t vruchtje er al bijna uit was.. (als ik dus was gaan staan was t er vanzelf uit gekomen).. ze hadden nog een keer getast ofzoiets om te kijken of er wat zat maar dat was niet het geval..
Jeetje Moesch jij hebt het ook flink voor je kiezen gehad meid... Vind het nu al zo heftig laat staan hoe jij je moet voelen.. *knuffel*
hey meid,, elke miskraam is heftig.. denk dat iedereen zich helemaal verrot voelt of t nu je 1e is of 5e.. maar hoop dat we allemaal heel snel een voldragen zwangerschap mogen meemaken voor jou ook een*knuffel*