Hoi, Ten eerste ontzettend bedankt voor het reageren. Helaas is er een buitenbaarmoederlijke zwangerschap geconstateerd. Ik lees veel ervaringen over een prik en operatie, maar weinig over de optie "afwachten". Morgen moeten we weer voor de hcg-prik en gezien het de vorige keer niet al te hoog was kunnen we mogelijk blijven afwachten. De buitenbaarmoederlijke zwangerschap is wel op de echo geconstateerd. Hoe gaat dat verder met alleen afwachten? Ik bloed nu al een week. De pijn is gelukkig wat minder sinds vandaag. Wanneer stopt dat? Moet je een volledige miskraam met stolsels verwachten, of kan het ook intern in je lichaam opgelost worden? Nogmaals bedankt.
https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/tubaire_extra_uteriene_graviditeit_eug_en_zwangerschap_met_onbekende_locatie_zol/tubaire_eug_en_zol_-_startpagina.html Onderaan zie je bij bijlagen t kopje behandeling. Daar zie je een diagram. Ja, het kan zelf oplossen, maar het kan ook niet. Je weet het niet. Ik had ook bloedverlies maar had wel een spoedoperatie nodig omdat hcg wel heel hoog was. Stolsels ga je vaak wel verliezen: baarmoederslijmvlies bouwt wel op door het hcg, dat moet er ook weer uit. Na de operatie verloor ik ook stolsels.Als je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap in de eileider hebt, verlies je vaak ook bloed via de eileider in de buik als het zelf afbreekt al Sterkte!! Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap sucks
Ik mocht ook afwachten, na 2 dagen was m’n hcg flink gedaald. Mij werd verteld dat je lichaam het zelf oplost soms, vaak richting de vrije buikholte of richting je baarmoeder. Het lost dan als ware op in je lichaam. Wel moet je dan vaak weken lang bloed prikken totdat je hcg bijna 0 is. Ik had ondanks de daling te veel buikpijn dus heb er voor gekozen om geopereerd te worden uiteindelijk.
Bij mij is het nooit als buitenbaarmoederlijke zwangerschap geconstateerd (onvindbaar) maar HCG liep wel op, ik moest elke week bloedprikken voor hcg en had een brief dat mocht ik buikpijn krijgen ik direct naar de spoed kon. Uiteindelijk begon HCG te dalen en bloed met stolsels. Ik bloedde om de paar dagen een paar dagen , elke keer dacht ik dat ik er vanaf was en dan begon het weer, tot de keer dat er meer stolsels inzaten, daarna daalde de hcg ook enorm snel. Duurde totaal een week of 6 tot 8
Ik wilde de uiteindelijke ervaring nog even delen voor anderen, mocht je op deze pagina komen via een zoekfunctie. De eerste controles liepen de HCG op van 400, naar 600, toen 500, toen 700 (tussenpozen van 48 uur) en een week later opeens 1000 (ongeveer). Na die 500 leek het dus te zakken en dat was ook het moment dat ik de openingspost schreef. Er werd toen wel al de keuze gegeven; opereren of afwachten. Bij die waarde van 1000 was er ook veel bloed te zien en moest er uiteindelijk met spoed geopereerd worden. Nu, ruim een week later, is de zwangerschapstest zo goed als negatief (nog een heel licht streepje). Als we wel konden afwachten (zonder interne bloedingen dan), had dat zeker nog veel langer geduurd. Ook gaat het herstel eigenlijk vrij vlot. Na een paar dagen zijn de vaginale bloedingen volledig gestopt en kun je praktisch alles wel weer doen. Die eileider die ze verwijderen ben je, volgens de artsen, functioneel toch al kwijt door de flinke beschadigingen. We zijn er inmiddels wel achter dat er steeds meer onderzoek is naar MTX bij dit soort HCG-waarden. De artsen vonden dit ook. MTX heeft maar in zeer beperkte gevallen voordeel (wel in het Engels): https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aogs.14617?af=R . Met de kennis van nu zou ik MTX (in overleg met de arts) sowieso achterwege laten. Al met al is, hoe vervelend ook, opereren de beste optie. Je bent er toch wel vrij snel weer van op de been en de stress van dat afwachten met dito bloedonderzoeken doen je mentaal echt geen goed.