Tuurlijk.. niet iedereen is altijd even positief inclusief mijzelf. Maar ik vind het zo ontzettend jammer als mensen alleen maar lopen te bitchen en klagen. Iemand die ik ken, loopt in elk gesprek dat we hebben te klagen. Gaat het niet over t weer, dan gaat het wel over wat anders. Heb die persoon proberen in te laten zien dat ie toch een hoop heeft weten te bereiken in het leven en daar best trots op te kunnen zijn. Maar neeeeeee alleen klagen klagen klagen klagen. Dan ga je dus niet ff gezellig samen wat drinken of op visite! Ik kan daar zo slecht tegen! Vooral als er alleen geklaagd word en er niets aan gedaan word door de klager.
Dat is heel vervelend ja. Mijn man is geen klager, maar wat ik wel heel irritant vind is dat hij altijd eerst de nadelen van iets ziet, behalve de voordelen. Ik moet altijd eerst de beren van de weg halen zullen we maar zeggen. Maar hij klaagt verder helemaal niet. Maar sommige mensen inderdaad. Ik had vroeger zo'n chago oude tante. Die durfde je echt niet te vragen hoe het ging. Dan kreeg je heel die klaagzang, pijntje dit, pijntje zo, over je heen.
Zo ken ik er ook 1, en die vrouw herhaalt ook alles 3 keer zovan: Oh dat was zo verschrikkelijk hoor (naam) echt waar hoor (naam) pff echt verschrikkelijk En ze zeurt ook alleen maar, is altijd negatief. Alleen het "grappige" is dat toen ze kanker had je haar nooit hoorde klagen. (het gaat nu goed met haar hoor) Dus ze klaagt alleen over dingen die er niet toe doen.
TS, ik vind je wel wat negatief over komen eigenlijk... Wat doe jij er aan om de klager weer positief te laten zijn? Misschien moet jij als positief persoon iemand daar mee helpen.
Kijk niet iedereen is hetzelfde.. Er zijn mensen die eerst de beren op de weg zien en mensen die alleen maar positief zijn (mensen die enkel maar positief zijn en nooit een probleem serieus nemen vind ik persoonlijk ook irritant) en dan heb je nog mensen die echt alles in een schaduw zetten en overal over zeiken. Ik ben zelf een pessimist dit komt ook door mijn jeugd. Ik heb mezelf aangeleerd om niet teveel te hopen op een goede uitkomst ivm teleurstelling. Ik zie daarom vaak problemen die er nog niet eens zijn! Dit komt door onzekerheid. Ik werk hier aan want het is zeer vermoeiend zo in elkaar te steken! Mijn man is het andere uiterste! Hij ziet nooooit een probleem! En maakt zich nooit druk wat ik soms wel eens vervelend vind (want dan krijg ik het gevoel dat ik het alleen moet oplossen).
Ik zeg ook niet dat ik altijd super positief ben hoor ho ff... Maar het is heel frusterend als je als vrienden elkaar niet kunt ondersteunen omdat het lijkt dat hen alleen wat ellende kwijt willen aan je en je ze niet kunt helpen omdat het niet aankomt wat je zegt. Maar er is niet 1 posititef gesprek meer geweest met deze persoon in de laatste 2 maanden. Heb zoveel positieve dingen uit het leven benadrukt en bied altijd een luisterend oor, vooral voor deze persoon.
mja mijn opa doet het tegenovergestelde.. die blijft maar zeggen dat het hartstikke goed gaat... (daar ben je na de 14e keer ook wel klaar mee hoor.. want zo geweldig goed gaat het helemaal niet)
Mijn vriend heeft het ook wel een beetje en dan vooral in het anticiperen van wat er zou kunnen gebeuren (het glas is niet alleen half leeg, maar je krijgt het straks ook nog in je gezicht... ). Ik merk dat ik daar op reageer door juist superpositief te worden... ook niet goed want daardoor verliezen we allebei de werkelijkheid uit het oog.
@rosao: mja maar je maakt wel keuzes waar je beiden achter staat uiteindelijk.. dus die zullen ergens in het midden liggen met soms een uitschieter... hier een klein meisje dat ook altijd overal de gevolgen van ziet kan soms erg onhandig zijn. bijv. ik ga niet op dat klimrek want als ik val dan doe ik me pijn. maar ook "ik moet wel mijn groenten opeten anders word ik ziek" (dat laatste klinkt positief..maar je zou dr moeten horen als ze een keer geen fruit heeft gegeten.. dan krijg je dr enkel in bed als je belooft dat ze de volgende dag wat extra fruit krijgt. Plus dat ze laatste keer na 2 dagen bij oma weinig groente/fruit had gegeten.. ze spontaan dr eten niet op wilde eten anders dan de groente maar vervolgens nog wel 2 tomaten at... niet echt gedrag wat ik fijn vind bij een kleuter)
mja ik snap er niks van.. groenten is gezond.. dat zit in ieder geval goed in dr koppie maar ben toch wel beetje bang hoe dit zich uiteindelijk gaat ontwikkelen... visioenen van allerhande stoornissen liggen dan toch wel op de loer hoor maarja... 1 van de dingen die ze heus nog zal leren is "relativeren"
Aard van het beestje.... Maar ik snap je wel hoor. Ik heb ook zo'n vriendin, ze klaagt altijd en heeft altijd wat, pijn in dr buik, hoofdpijn, te zwaar, last van d'r lenzen, slecht geslapen, bloemen gekocht die na 2 dagen dood waren. Het is een hele lieve meid hoor, maar soms zuigt het me helemaal leeg Ik probeer met oplossingen te komen, advies te geven, te luisteren. Wil je afvallen, kom we gaan samen wandelen/sporten, etc. Kan niet, slechte knieen. Of ja gaan we doen, maar de 1e keer zegt ze meteen af omdat ze ergens last van heeft.....