Hallo allemaal! Ik ben mijn huidige baan als managementassistente zat en wil iets anders gaan doen. Nu lijkt het mij ontzettend leuk en speciaal om als kraamverzorgende te gaan werken. Ik ben mama van twee dochters en heb een beeld van de werkzaamheden. Maar toch zou ik graag een antwoord willen hebben van kraamverzorgsters op mijn vragen: - wat maakt het werk als kraamverzorgende zo leuk en speciaal? - wat in jouw werk als kraamverzorgende vindt je niet leuk/ minder leuk? De kraamtijd is in mijn ogen een bijzondere en vreugdevolle tijd. Maar dit is vast niet altijd zo. Kan je als kraamverzorgster vervelende dingen meemaken in een gezin (dan denk ik bijvoorbeeld aan geen stabiele/veilige omgeving voor moeder en kind) en hoe ga je daar dan mee om? Als kraamverzorgende kom je ook in gezinnen met verschillende culturen en geloven terecht. Hoe is dat? Belemmert je dat in je werkzaamheden? Ik heb al meerdere topics gelezen op dit forum over de opleiding van kraamverzorgende en hoe het werk te combineren is met een gezin. Maar ik heb nog niets gelezen over het inhoudelijke werk van de kraamverzorgende. Vandaar mijn vragen. Ik hoop dat er kraamverzorgenden op dit forum zijn die mij antwoord willen geven op mijn vragen. Alvast hartstikke bedankt! Groetjes, Noukje
wat ik weet van kraamverzorgster is dat je diensten van 8 dagen draait.... s nachts oproepbaar bent soms... en dat dat hetgeen is wat het moeilijk te combineren maakt met een gezin.... verder lijkt het mij persoonlijk een topbaan , maar soms wel iets te geromantiseerd... het is ook zwaar.. 8 dagen achter elkaar bij een gezin.. misschien klikt het niet.. je moet bed verschonen, poetsen en stofzuigen......
Precies, vandaar mijn vragen Maar ik zie dat jij met een HBO-V opleiding bezig bent, hoe bevalt dat naast je gezin/ huishouden?
Hoi! Ik ben kraamverzorgster geweest en vond het super leuk werk, maar zoals iedere baan heeft het ook wel wat nadelen. Het is een super bijzondere tijd voor de mensen en dan is het heel bijzonder dat je dit van dicht bij mee mag maken. Ik vond het ook erg leuk om in 8 dagen de ouders vanalles te leren en het vertrouwen te geven dat ze het na die tijd zelf kunnen. Het verschilt natuurlijk wel heel erg per gezin. Soms klikte het super goed, en dan was het heel jammer dat die 8 dagen voorbij waren. Soms klikte het wat minder en dan duren 8 dagen best lang... Ook in de buitenlandse gezinnen was het heel wisselend. Sommige mensen doen hun best om nederlands te praten, vertrouwen je helemaal en zijn super dankbaar. Maar soms kwam ik ook bij gezinnen waar ze helemaal geen nederlands praatte en waar dan heel veel familie was en waar je dan niet echt contact mee kreeg. Het moeilijke vond ik dan wel dat je vanalles probeert uit te leggen, maar dat je niet weet of mensen het snappen en dat je dan maar moet hopen dat alles goed gaat als je weg bent (dit is meestal wel zo hoor). Natuurlijk kan je ook minder leuke dingen tegen komen, zoals kramen bij overleden kindjes, maar ook van die 'niet pluis' gezinnen, inderdaad waar mishandeling voorkomt ed. Maar over het algemeen heb ik het werk heel graag gedaan en meestal is het een super leuke, bijzondere tijd die je met de mensen deelt! Ook de bevallingen zijn natuurlijk super om bij te zijn! En de afwisseling is erg leuk, van flatjes tot villa's, van 1e kindjes tot 6e kindjes, enz. enz. Wat voor mij de nadelen waren: het niet weten waar je precies aan toe bent (op wacht staan, niet precies weten wanneer je moet beginnen), maar sommige hebben hier helemaal geen moeite mee. En het altijd alleen werken (niet met collega's samen, nooit eens kunnen overleggen ofzo). En je moet inderdaad geen hekel hebben aan huishouden want hier besteed je toch wel aardig wat tijd aan. Sorry beetje lang verhaal geworden, als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Heb laatst toevallig een infoavond gehad over deze opleiding Leuke kanten: - elk gezin is anders - gevarieerd werk - mooiste tijd van eengezin - je komt in huizen met verschillende culturen Mindere kanten - onregelmatige werktijden - je bent oproepbaar , maar kan best zijn dat je vanaf dinsdag oproepbaar bent en pas woensdagavond aannhet werk gaat.. - je erg flexibel moet zijn - je krijgt ook te maken met doodgeboren kindjes - andere culturen Wat belagrijk is - zeer flexibel zijn - stevig in je schoenen staan - oplettend zijn - je inleven in het kraamgezin
Oké laat ik jet dan proberen Ik ben nu bijna 4 jaar kraamverzorgster, ik vind het een heerlijk beroep. De werkzaamheden kennen jullie wel, das de zorg voor moeder en kind, luisterend oor, en uiteraard huishoudelijke taken. Het beroep word idd vaak geromantiseerd omdat veel mensen denken dat je alleen maar leuk met baby kunt doen haha Cultuur verschillen vond ik juist leuk ik sta er dan ook voor open, step gewon vragen aan de gezinnen over hun cultuur en merk dat de belangstelling vak op prijs gesteld word. Tis en als het niet klikt bij ons moet je dat dan bespreekbaar maken en als het niet op te lossen is kan er echt voor een aflos gezorgd word. Natuurlik kan niet ieder gezin even leuk zijn maar ik Sie hey als een uitdaging om voor ieder gezin er een speciale en geweldige tijd van te maken
En wat getreft probleem gezinnen of als er iets is ect ect, is het belangrijk dat je goed kunt praten bij ons LAN dat ket teamleider of de planning en das echt belangrijk soms heb je het nodig je hart te luchten
Ik ben ook kraamverzorgende maar werk vaste dagen in de week, dus het kan wel, ligt maar net aan je werkgever..Bij ons werken ze met rooster en flex Ik werk zelf in een grote stad, dus veel culturen ongeveer 75% van onze klanten is van allochtone afkomst..Erg leuk en dat houd ook de afwisseling van je werk! En tuurlijk kom je in gezinnen waar niet alles goed verloopt, ene keer qua gezondheid, andere keer in de relatiesfeer bv, maar daar krijg je handvatten voor om mee om te leren gaan.. Ik vind het een top beroep en zou nooit meer anders willen! Ik doe het nu ruim 9 jaar
Zouden jullie in het algemeen zeggen dat de meeste kraamverzorgenden ervaring hebben in gezinnen waar een kindje overleden is? Ik heb hier nu wel speciaal om gevraagd in de aanvraag (dus om een kv die goed zal kunnen omgaan met wat voor ons misschien een hele heftige kraamtijd wordt met ook verdrietige herinneringen), maar ben benieuwd hoeveel kvs er zijn die hier echt ervaring mee hebben. Toen mijn dochter geboren en overleden was heb ik trouwens helemaal geen kraamzorg meer gekregen, heb de dag na de bevalling opgebeld en toen was het "wat erg, als we nog iets kunnen doen horen we het wel", eigenlijk vond ik het best raar dat ze niet zelf aanboden om nog te komen, is dat wel gebruikelijk?
Apart... ligt misschien aan het bureau. Volgens mij had een collega van me in zo'n situatie wel een kraamhulp...
@meadra niet alle collega's hebben hier ervaring mee hoor het is immers iets wat niet al te vaak voor komt, vind het wel beetje raar want ook al is je kindje overleden je hebt altijd recht op kraamzorg! Vind het heel bot van die organisatie.
@ Maedra: Ik vind het ook raar van die organisatie want normaal krijg je dan toch gewoon kraamzorg (als je dit zelf wilt), want je bent zelf toch kraamvrouw. Niet iedereen heeft hier ervaring mee, ik heb het in 5 jaar tijd 1x meegemaakt.
Wij hadden dus ook gevraagd om een kraamverzorgster die rekening hield met onze voorgeschiedenis (extreme vroeggeboorte dochter* en overleden zus (3 dagen oud) van mijn vriend). Onze kraamverzorgster was echt wel aardig, maar op de eerste dag dat we haar spraken nam ze met ons onze voorgeschiedenis door en daar hadden ze dus in gezet dat we een miskraam hadden gehad . Kon de kraamverzorgster natuurlijk ook niets aan doen, maar dat kwam even heel hard aan. Ik zou dus bij de intake van het kraambureau heel precies zijn en dan voor de bevalling navragen wat er precies in de overdracht naar de kraamverzorgster komt te staan.
Dankjewel voor de reacties @ januari2011mama: je zegt dat het in buitenlandse gezinnen heel wisselend is. Hoe is dat dan om als er bijvoorbeeld veel familie in huis is en er word geen Nederlands gesproken? Dan ben je echt een "buitenstaander" lijkt me. Hoe voelt dat? Mag je voor moeder en kind zorgen en adviezen geven of neemt de familie deze taak van je over en ben je dan alleen met het huishouden bezig? @ mamavan3: bedankt voor je "overzichtje" met plus- en minpunten. Ben je met de opleiding begonnen? @ vivi: is het werk goed te combineren met twee kleine kindjes ( ik zie dat mijn kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd zijn) @ babydream: jij zegt dat je vaste dagen in de week werkt. Werk je dan altijd vanaf dag 1 tot het eind voor een gezin of je dan halverwege weer weg/ vervang je een collega? @ meadra: apart dat je geen kraamzorg hebt gehad naar de geboorte en overlijden van je eerste kindje. Ik hoop dat jullie een kraamverzorgende krijgen die jullie kunnen ondersteunen tijdens/ na de geboorte van jullie tweede kindje.
Vaak hebben die buitenlandse gezinnen wijkzorg, dat is maar 3 uurtjes per dag en dan verdeeld over 2x. Dus meestal kom je er 's morgens en 's middags dan even voor de controles van moeder en kind. En bijv. het badje, voorlichting over borstvoeding/flesvoeding enz. Het huishouden/eten koken enz. wordt vaak allemaal door familie gedaan. Maar zoals ik al zei, er zijn ook gezinnen bij die het juist harstikke fijn vinden dat je er bent en alle hulp aannemen! Soms doe je dan 2 van deze gezinnen op een dag, zodat je toch wat uren maakt. Mijn ding was het eerlijk gezegd niet zo, maar ik had ook collega's die het geweldig vonden en het juist als een uitdaging zien (las ik hierboven ook ergens). Bij ons kon je ook wel ingepland worden, maar het nadeel vond ik dan dat ik bijv. van maandag t/m maandag werd ingepland, maar als het dan rustig was en je ging pas woensdag aan het werk, kon je het gezin niet afmaken en moest daar voor 2 dagen nog iemand anders komen. Dan vond ik persoonlijk niet fijn.
@noukje ik werkte eerst flexibel en persoonlijk vond ik dat heel moeilijk in combi met 2 kids, nu werk ik op rooster en weet dus precies wanneer ik moet werken en wanneer ik vrij heb en nu is het heel goed te doen met de kidsv