Ons mannetje is ziek. Hij heeft longontsteking. Hartstikke zielig! Nu heeft hij gister toch een antibioticakuur gekregen van de huisarts. Hopelijk slaat het snel aan en voelt hij zich snel weer beter. Hij is een goede eter en zat nog maar op 3 borstvoedingen. 7.00 uur, 11.00 uur en 19.00 uur. De rest at hij overdag goed. Nu hij ziek is wil hij CONSTANT drinken. Maar omdat ik al was afgebouwd naar maar 3 voedingen heb ik natuurlijk niet zoveel melk voor hem. Hij wil niet zoveel eten (vast voeding) maar dat is natuurlijk ook logisch. Maar hij wil nu echt constant drinken. Vind dat wel pittig hoor. Ook 's avonds laat ineens weer, 's nachts 2 x. Overdag de hele dag door. Hij drinkt alleen maar heel kort en soms ook maar 1 borst. Hij zit in mijn tepel te bijten en eraan te likken. Het voelt echt niet prettig. Mijn tepels zijn nu ook helemaal stuk. Zit er even doorheen hoor. Wil er misschien ook wel mee stoppen. En dan alleen 's ochtends en 's avonds nog voeden. Of zou dit echt van tijdelijke aard zijn omdat hij nu ziek is? Ik vind het ook wel mooi geweest eigenlijk. Alleen nog 's ochtends en 's avonds voeden is ook wel mooi. Dan hoef ik ook niet meer af te kolven op mijn werk en ik ben er ontzettend trots op dat ik hem toch zolang volledig heb kunnen voeden. Maar toch twijfel ik nog een klein beetje, ergens in mijn achterhoofd. Zo, moest het even van me afschrijven hoor.
Het kan mij voor stellen dat je erdoor heen zit. Ben zelf bezig om een kindje te krijgen, dus kan je verder niet echt helpen. Maar vind het echt supper hoed dat je het zo lang vol houd, is toch het beste voor je kindje. sterkte. groetjes han
Ik kan me heel goed voorstellen dat je erdoorheen zit. Aan de andere kant: juist nu hij ziek is, is het belangrijk dat je probeert hierin mee te gaan. En wees ook blij: vaak weigeren kindjes alles, behalve mama's borst en krijgen dus nog wel genoeg vocht binnen (BV heeft bij mijn neefje een ziekenhuisopname voorkomen tijdens heftige buikgriep). Maar dat je tepels kapot gaan, is natuurlijk niet de bedoeling. Dus als hij niet meer drinkt: afkoppelen en misschien wil hij wel lekker in een draagdoek tegen je aan hangen?
Hoi mama van Isabella, Je moet je niet schuldig gaan voelen hoor! Je hebt je zoontje nu al 7,5e maand volledige borstvoeding gegeven, dat is toch fantastisch? Een hoop meiden redden dat niet eens zo lang! Nu is je zoontje ziek en heeft hij behoefte aan meer eten, en wil hij waarschijnlijk ook heel graag dicht bij mama zijn. Als jij het niet trekt om al die extra keren borstvoeding te geven, dan geef je dan toch gewoon de fles? Dan kan hij lekker dicht tegen je aan liggen, met je knuffelen en door het extra eten weer op krachten komen. En de ochtend- en avondvoeding blijf je borstvoeding geven, zo krijgt hij toch ook de extra stoffen binnen die jij hem zo graag geeft. Grote kans dat de extra voedingen niet meer nodig zijn als hij zich weer beter gaat voelen, en dan laat je de flesvoeding gewoon weer achterwege. Of je gaat ermee door, dat kun je dan bepalen! Eerst je zoontje er maar weer bovenop zien te krijgen, en dan verder kijken. De liefde die je hem geeft wordt niet minder door een flesje, toch?
Juist nu hij ziek is, heeft hij jou zo hard nodig, en dus ook je BV die vol goede anti-stoffen zitten die hem helpen er boven op te komen. Stoffen die niet in KV zitten. Juist doordat je nu nog BV geeft, help je je zoontje zo goed. Dat vele drinken zal tijdelijk zijn, hij zoekt instinctief naar iets wat hem helpt, en dat is de borst. Voor de juiste voeding en de juiste troost. Je bent nu al zover, als je baby straks weer helemaal de oude is, kan je makkelijk weer terug naar een ochtend en avondvoeding, zo blijft het voor jullie allebei leuk. Tip: na iedere voeding je borsten aan de lucht laten drogen,met een paar druppels moedermelk, zo gaan de kloofjes sneller dicht. Let erop: dat je kind goed aangelegd blijft, zo voorkom je kloven. Succes!
Lief! Jullie reacties! Bedankt hoor. Dat helpt me er ook weer bovenop. Ik heb besloten om toch maar door te gaan met de borstvoeding zolang hij ziek is. Dat kan hij nu wel goed gebruiken. En als hij beter is en niet meer om nachtvoedingen vraagt ga ik maar afbouwen na 2 x op een dag borstvoeding. Dan vind ik het wel mooi geweest. Mag hij dan trouwens tussen de middag al halfvolle melk? Of kan ik dan beter opvolgmelk nog geven?
Ik zou bij 7,5 maand echt nog geen koemelk gaan geven en zeker geen halfvolle. Over een paar maanden misschien. Ik denk dat je wel voldoende voeding hebt hoor, maar dat je zoontje niet goed aanhapt? Mijn zoontje is ruim 20 maanden en krijgt soms ook enkel borst op een dag. Best bijzonder dat zelfs als ik binnen de 2 uur voed genoeg blijk te hebben. Wel is het zo dat rond 9 maanden je productie gestabiliseerd is en het dan niet meer uitmaakt of je 2 of 6x op een dag voedt. Voor nu: lekker vaak aanleggen en met medela purelan (wolvet) smeren!
Oh bedankt voor de tip. Dat ken ik niet. Kan je dat kopen bij de apotheek? Ga ik dat vanmiddag meteen even halen. Nee misschien hapt ie wel niet goed aan. Hij drinkt ook ontzettend "irritant". Telkens likken met zo'n tong en niet goed doordrinken. Maar misschien komt dat omdat hij zo benauwd is. Zou je met 7,5 maand nog niet zo kunnen voeden dan? Die 1,5 maand verschil maakt ook niet meer uit toch? Zou ik niet bijv. 's ochtends en 's avonds kunnen voeden op bijvoorbeeld crechedagen of wanneer ik eens een dagje weg wil en de overige dagen wel wat vaker aanleggen? Hij dronk nog maar 3 x per dag en dat ging hartstikke goed. Dus ik hoop dat als hij is opgeknapt hij weer teruggaat naar dat ritme.
Ik denk wel dat je voldoende hebt hoor en dat de reden van het irritante onrustige drinken eerder zit in het feit dat hij verkouden/benauwd is.
Heb je misschien nog een beetje afgekolfde melk in de vriezer? Dan kun je je borsten af en toe wat rust geven doro hem een flesje afgekolfde melk te geven. En als hij straks weer op de been is, komt hij vast zo weer terug in jullie oude ritme! Sterkte nog even!