Jongensnaam: Avan

Discussie in 'Babynamen' gestart door maansneeuw, 10 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Wat vinden jullie van de jongensnaam Avan?

Mooi, lelijk, neutraal?
    Vrolijk/hard, open/gesloten, soft/krachtig?

Wat voor associaties roept het op (wat voor jongen zie je voor je, bij wat voor man past dit?)

Ik ben erg benieuwd.
    Tot nu toe staan Rewan en Rowin hoog op de lijst-voor-ooit, maar ik ben nog niet overtuigd en vind Avan volgens mij toch wel erg mooi.

Wat vinden jullie mooier, oh, en welke van deze jongensnamen past voor jullie gevoel het best bij arolE (omdraaien); de naam voor een (eventuele) zus?

Ik ben heel benieuwd!

2. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.121
    5.039
    113
    Vrouw
    Ik vind Avan leuk! Krachtig, maar niet te hard.Hou wel van een beetje 'anders'! Rewan en Rowan zijn persoonlijk niet mijn smaak.

Vind de namen wel alledrie bij de meisjesnaam passen!

3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja leuk! Heb het nog nooit gehoord maar ik vind het wel wat hebben.

4. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Wel hele aparte namen hoor. Ik krijg zelfs de naam van de eventuele zus niet helder en duidelijk voor me, sorry.
    Het moet je smaak zijn, de mijne is het niet.

5. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Ik vind Avan wel leuk! De andere 2 jongensnamen die je noemt minder. Ik zie een stoer maar toch ook lief en avontuurlijk kereltje voor me. Het past goed bij de meisjesnaam.

6. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ava voor een meisje vind ik mooi. Avan is het net niet. Renan voor een jongen vind ik trouwens wel mooi, stond ooit op mijn lijstje. En E l o r a is een prachtige naam ;)

8. Billy85

Billy85 Actief lid

11 okt 2011
    361
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind Avan wel leuk! Een stoere naam die niet te hard klinkt. Het is een aparte/unieke naam, maar het is wel duidelijk hoe het geschreven en uitgesproken moet worden. Dat vind ik altijd wel een pluspunt.

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik vind de klank mooi en kan ook goed passen bij zowel een jongen als een man, vind ik. Maar het heeft wel een hoog fantasy-boek-gehalte voor mij, en klinkt als een creatievere variant van Evan. Overigens vind ik Evan in Nederland geen mooie naam en in Engeland zozo, Avan dan veel mooier.

Ik vind Ava voor een meisje ook erg leuk, daardoor klinkt Avan ook al snel goed denk ik.

Aan de ene kant denk ik zelf al snel, doe toch een bestaande naam. Aan de andere kant is het geen 'raar woord', zeg maar (Dy'intyallio :p), de klanken passen fonologisch prima bij elkaar, het bekt lekker, het zou gewoon een woord/naam kunnen zijn in het Nederlands. Waarom dan níet? Het is raar dat we alleen een bepaalde hoeveelheid 'standaard namen' gebruiken als namen. Tegelijkertijd vind ik het vaak aanstellerig als mensen proberen zelf iets te verzinnen.

Kort googelen wijst trouwens uit dat Avan een naam is in het Perzisch, Arabisch en Sanskriet, met allerlei verschillende betekenissen, maar allemaal wel mooie ('wateren', 'tijdperk'). Zelfs Iers, dan variant van Evan denk ik.

10. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Hoe bedoel je dat precies? Dat je niet zeker weet hoe je het uitspreekt?
    Dat vind ik wel heel knap, haha! Ben benieuwd!

11. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Bedankt voor de (overwegend positieve, yes!) reacties!

Het is voor ons heel logisch om 'normale' geen naam als Daan, Bram of Milan te kiezen. Het wordt geen Hollands kindje maar een mixje (Turks-Nederlands). Vandaar dat het voor de meesten waarschijnlijk wat gek klinkt.

Leraje, tof om de betekenis te horen :) Had ik zelf niet naar gezocht nog. Ik kwam de naam tegen in een lijst met Koerdische namen. Ik vind arolE ook vrij sprookjesachtig en dat vind ik wel mooi, en Avan vind ik ook een beetje in die richting gaan. Dus dat vind ik juist wel een goed teken :D

12. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik vind het een typische naam voor een mannelijke elf in een fantasyboek, dus dan zit je idd in de goede richting :D Maar als je een band hebt met de cultuur waaruit een naam komt, dan vind ik het weer helemaal logisch om een naam te doen die daarbij past.

(Daarnaast moet iedereen natuurlijk doen wat ie zelf leuk vind :p).

13. Laraxx

Laraxx Fanatiek lid

16 jun 2009
    2.218
    419
    83
    Allebei mooi, broer en zus!

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.870
    5.108
    113
    Leuk! Apart maar toch heel duidelijk. Eerst even wennen (waarschijnlijk door de namen Ivan en Evan) maar na een paar keer gelezen en in me hoofd gezegd te hebben, vind ik hem zeker leuk.
    Rewan vindt ik niks, Rowin mwah. En jullie meisjesnaam vind ik echt heel mooi en ook weer goed bij Avan passen.
    Positief dus :)

15. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Klinkt lekker en ik vind het erg mooi!
    Past goed bij de naam van eventuele zus maar de andere jongensnamen vind ik niks.
    Rewan vind ik er geknutseld uitzien, een vernederlandste versie van Reduan ofzo

16. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Wauw, ik vind dit echt een hele mooie naam! Helemaal mijn smaak....hmmmm, vind je het erg als hij hier ook op het lijstje komt?

Zeer zeker een dromerige bijklank. Ik ben ook dol op fantasy en een knipoog naar Avalon is al snel gemaakt (ook een mooie naam trouwens). Ik zie een dappere en ook dromerig jongetje voor me, nobel, lief, tikje stoer. Tja, de associaties naar een ridder (of inderdaad elf) is snel gemaakt. Ook leuk met meisjes naam, alhoewel ik denk dat jij nog met wel een nog mooiere meisjes naam gaat komen.

Leuk dat je nu ook zelf een topic hebt geopend. Ik volg namelijk altijd met veel interesse jouw antwoorden omdat ik die altijd leuk, interessant en origineel vind.

17. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Leuk! :D

18. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Hahah sure, go ahead! :D Dankjewel!
    Meisjesnaam blijft wel echt dit, is voor ons echt perfect!

19. Celest

Celest Bekend lid

17 sep 2009
    575
    0
    0
    Moederen
    Thuis
    Avan vind ik erg mooi. Inderdaad stoer en krachtig.

Zelf heb ik alle R namen voor jongens doorgenomen en ook Rewan en Rowin en vind het niet mooi klinken. Ik wou graag een R als beginletter want de naam van mijn vriend en zijn vader beginnen met een R. Dit is helaas niet gelukt.

Vind Avan veel mooier dan deze twee namen. Stel mezelf hierbij een zelfstandig en krachtig type. Sociaal, open en vrolijk. Echt een naam voor een levensgenieter die met rugzak de wereld overgaat.

20. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Ik vind het wel een leuke naam. Je meisjesnaam ook !
    Misschien vind je Revin dan ook leuk ?

Deel Deze Pagina