Tja, de stomer werkt inderdaad het beste. Wij hebben er eentje bij de Black & Dekker Outlet shop gehaald en vervolgens na het klussen voor hetzelfde bedrag via MP verkocht. Heeft ons dus geen cent gekost.
Gewoon nat spuiten met een plantenspuit met lauw/koud water en dan kun je met een plamuurmes het erzo afschrapen.
behangsel erop smeren...blijft t langer nat als dat je t met water doet en dan kan het langer in weken dus komt het behang er af. Werkt perfect en is niet (zo) gemisch als die afweek zooi.
de truc of je het nu met plamuurmes doet of met stomer is goed nat maken en nat houden, met de stomer wordt het warm daardoor lost de lijm makkelijker op nadat het vloeibaar geworden is, met een sopje wordt de lijm gewoon weer vloeibaar. Ik zelf vind na 9 x verhuizen de stomer het makkelijkst bij meerdere lagen behang.bij oud behang ( +- 10 jaar en ouder ) van maar 1 a 2 laag werkt natmaken + plamuurmes net zo goed zo niet beter, soms trek je hele banen eraf, omdat de oude lijm gewoon anders reageert als de nieuwere lijm van vrij nieuw behang. kan allebei, ligt dus een beetje aan leeftijd behang/lijm wat makkelijker is maar gebruik in ieder geval geen chemische spul op de gipswand dat gaat ie niet leuk vinden.
Goed nat maken met een plantenspuit. Ik gebruik zo'n pomp ding, met zo'n simpele krijg je zo'n lamme hand. Geen behang verwijderaar oid..Wel gebruikt vroeger, maar merkte geen verschil met gewoon water. De gouden tip voor als je het behang eraf hebt.....De muren voorsmeren voordat je weer gaat behangen. Wanneer je dat behang er dan weer af wil halen, trek je na het natmaken hele banen tegelijk eraf, scheelt heel erg veel steekwerk..
warm water met een spons erop strijken even laten in trekken en je kunt het er dan zo afschrapen met een plamuur mes
Met een borstel en lauwwater met zeepsop heeeeeeeeeeeeeel nat maken, even inlaten trekken en dan met een plamuur mes gaat het er zo af.
grappig zeg de meest gehoorde tip is niet een stomer of chemisch goedje. maar nat maken. hmm denk dat we voor een combi van nat maken en stomen gaan. dat kan niet misgaan denk ik thnxs
wat ook een super middel is is van HG dat moet je op plinten enzo spuiten dan hoef je niet te schuren ideaal
Naast de stomer vind ik ook de speciale behangafstekers van de gamma in plaats van een gewoon plamuurmes heel handig.
zo'n stoomachine huren bij de gamma of warm water met een dreft. wel goed natmaken even laten intrekken en je haalt hele stukken weg.
muur goed nat maken, ff intrekken en je kunt het er zo aftrekken. zit er nog een laag onder dan doe je dat weer het zelfde. gewoon een spons en een emmer en plonzen maar. soms moet je even steken met een mesje maar als het gied nat is is dit ook geen probleem en kun je het met een plamuur mes er zo aftrekken in dit huis zaten beneden 2 lagen en boven 7 en ging er vrijmskkelijk af. achter de verwarming zat antiek haha
een sopje met heet water en wat afwasmiddel, even laten intrekken en je kan het er zo afsteken... succes ...