Zwanger worden en praktische situatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Sun01, 16 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    In hoeverre hebben jullie alle praktische zaken goed voorbereid voordat je zwanger werd (ervan uitgaande dat je zwangerschap gepland was)

Wat ik dus bedoel is:
    Hadden jullie al een kindvriendelijke woning of zijn jullie eerst verhuisd van bijv. een appartement naar een woonhuis?
    Zorgde jullie voor een flink gevulde spaarrekening of maakte je daar niet zo druk om?
    Hebben jullie gewacht tot beide een vast contract had en dus zekerheid? Of ben je ook met een tijdelijk contract zwanger geworden?
    Zorgde jullie dat er alvast oppas geregeld was of zag je wel hoe het ging lopen en evt. aanmelden voor kinderopvang?

Ik vraag me af hoe iedereen zich hierin voorbereid. Mijn vriend en ik willen zo graag kinderen maar we vragen af wanneer het goed genoeg is.. Een vast contract zal ik voorlopig echt niet krijgen. Ik werk in de zorg en overal wordt je eruit gegooid na 3 contracten. Mijn vriend heeft wel een vast contract. We hebben een (nieuwbouw) appartement waarbij we twee slaapkamers hebben en waar we dus wel ruimte hebben. Niet ideaal want het liefst hebben we een mooi rijtjeshuis maar dat is momenteel erg lastig zonder vast contract. In januari hebben we weer een gesprek bij de bank voor een evt. hypotheek. Nou ja, we willen graag voor een kindje gaan maar we vinden alleen de praktische kant een beetje eng. We vragen ons elke keer af of we niet moeten wachten tot we een nieuw huis hebben etc. Maar aan de andere kant vraag ik me af, is het ooit goed genoeg? Blijven die zorgen niet altijd een beetje door je hoofd spoken?
    Ik moet wel zeggen, ik heb ontzettend veel baby uitzet spullen:p Mijn schoonzusje heeft al haar spul aan mij gegeven voor het geval dat.. Ik heb ontzettend veel (goede) baby kleding voor zowel jongens als meisjes. Heel veel spullen (flessen, kruiken, etc.)

We willen het zo graag goed doen, maar wanneer is goed genoeg:D

2. Pkuiper

Pkuiper Actief lid

16 okt 2014
    201
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik begrijp het volkomen.
    Eigenlijk is er noot de goede tijd voor.

Zelf hebben wij een 2 kamerappartement met 1 slaapkamer, helaas staat dat nu 2 jaar te koop. En wij hebben ook al heel lang een kinderwens. Mij man heeft een vaste baan, en ik ben helaas werkloos en niks te vinden helaas. Wij willen het liefst groter wonen waar we aan een kleine kunnen beginnen. Maar helaas denken wij dat het appartement voorlopig nog wel te koop staat. Mijn man is 33 en ik 31. Wij hebben nu de slaapkamer iets aangepast zodat er een commode en bedje kwijt zou kunnen. En wij hebben dus besloten om er nu toch maar voor te gaan en dan zien we wel hoe het loopt. Er is altijd wel iets wat je tegenhoudt.

Ik zou zeggen doe wat voor jullie goed voelt

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Toen ik mijn man leerde kennen woonde hij met zijn 2 kinderen (co-ouderschap) in een 3-kamer flat. Met andere woorden: geen ruimte voor nog een kindje. Dus toen wij besloten om voor een kindje te gaan samen zijn we rond gaan kijken naar een ander huis.

Uiteindelijk zijn we bij schoonmoeder gaan wonen. Na het overlijden van mijn schoonvader woonde zij nog in het ouderlijk huis van mijn man, maar dat was te groot en bewerkelijk voor haar alleen. Zij heeft nu een eigen woonkamer en slaapkamer op de eerste verdieping. De badkamer en keuken delen we en dat bevalt erg goed.

We wisten natuurlijk niet dat het 4jr zou gaan duren voor ik zwanger zou worden.. :(

Over de andere zaken die je noemt hebben wij ons niet druk gemaakt.

4. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Het voelt inderdaad gewoon zo goed en zo gewild dat ik denk; waarom niet? Ja het kan altijd idealer! Ja, we zouden nog een paar jaar kunnen wachten zodat we een goedgevulde spaarrekening hebben. Ja, we kunnen wachten tot we een nog groter huis hebben. Maar idd het voelt nu zo goed en ik heb het gevoel dat mijn lichaam er om schreeuwt:p We zijn er zo aan toe.. Grappig is ook dat onze omgeving het ook elk moment verwacht bij ons haha..
    Maar voor hetzelfde geldt duurt het weet ik veel hoelang voordat het überhaupt lukt.. Zou je dan maar blijven wachten omdat het 'nog beter kan'? Ik bedoel we hebben een huis, goede ruime stationwagen, baan. We willen nog wel even doorsparen, ook tijdens de zwangerschap. Tja..

5. Sabo

Sabo Bekend lid

30 nov 2014
    572
    1
    18
    NULL
    Zuid-Holland
    Je weet het idd nooit,
    Wij wonen in een appartement met 2 slaapkamers. Het is allemaal niet groot, maar de buren hebben twee kids en zij redden het ook.
    En qua geld moet het ook wel goed komen. Het belangrijkste vind ik nog wel een stabiele relatie. Daarmee kun je een hoop aan.

6. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    #6 Tacita, 16 dec 2014
    Laatst bewerkt: 16 dec 2014
    Wij zijn dit jaar verhuisd van een 35m2 appartementje (alles-in-een, erg fijn met zn tweeen inclu hond haha) naar een hoekhuis. Toen hadden we nog niet de kinderwens zo concreet gemaakt en het was niet de directe reden om te verhuizen, maar wel noodzakelijk voor een kindje.
    De financieen hebben we ook op orde gekregen in zoverre dat er geen schulden enz meer zijn. Het zal krap worden met een kleintje erbij, maar we zijn wel in het geloof dat dit moet lukken. Gelukkig hebben we geen problemen met veel dingen tweedehands en / of van goedkope merken te halen waar mogelijk en kan ik goed besparen indien nodig. Ik heb zelf een uitkering, dat is wel een beperking en we weten nog niet waar ik sta mocht ik zwanger zijn. Dat is onze grootste onzekerheid. Daardoor denken we nog niet hardop aan kinderopvang enz.
    En praktisch gezien de stappen genomen om van medicatie af te gaan en op gezondheid te letten. Eerder was mijn kinderwens niet de reden waarom ik heel veel ben afgevallen, maar het helpt wel nu met gezond leven.
    Maar als ik iets geleerd heb hier, dan is het wel dat je een kind(erwens) niet kunt plannen... Dus we konden wel alsmaar blijven wachten waar ik zou gaan stranden, maar dit duurt al zo lang. En we worden er allebei niet jonger op, zeker niet door ons leeftijdsverschil. Dus ergens moet je afwegingen maken en zeggen: het is nu of nooit :)
    Al met al dus waar mogelijk vooruit gekeken en kansen gepakt waar mogelijk :D

7. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Bij onze woning hebben we wel gekeken dat er sowieso 2 slaapkamers waren. Vast contract zit er voor mij voorlopig nog niet in maar mijn vriend krijgt misschien in maart een contract. Aangezien de vrouwen bij mij in de familie allemaal vervroegd in de overgang zijn geraakt (+- 30 jaar oud) hebben wij er voor gekozen vroeg te beginnen met kindjes en natuurlijk is het nog maar afwachten of dit lukt. Oppas is wel al geregeld onze moeders staan te springen haha :p

8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Helaas weet je het nooit... Er kan altijd wel weer wat gebeuren dat je tegenhoud. Wij wonen in een flat met 2 slaapkamers en ik ben zwanger van de 2e waardoor ze samen op de kamer gaan.
    Doordat het bij ons zoontje 2 jaar heeft geduurd voordat ik zwanget was expres niks gebruikt na de zwangerschap. Dus bewust het risico genomen dat ze samen op de kamer gaan.
    Het ging op rolletjes want mijn man had een goede baan en ik heb een vaste baan (wel maar voor 12 uur, meer is niet mogelijk). Dus alles was rooskleurig... En net dat ik zwanger ben geraakt is mijn man zomaar ontslagen uit het niets. Dus daar zit je dan in de WW en zwanger van een 2e... Hopelijk vind mijn man snel weer werk.
    Maar wat ik wil zeggen dat je nooit weet wanneer het De juiste tijd is.

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Wij wonen al 7 jaar samen. Hebben erg vroeg een huis gekocht waardoor we nu op alle fronten eigenlijk klaar zijn voor een kindje. Huis is af, financieel staan we er goed voor, allebei een baan, hondje goed opgevoed ;). Nu nog zwanger raken en kindje blijven zitten...

Wij hebben doordat we op mijn 20ste een huis kochten alles dus rustig aan kunnen doen. En dus niet alles in orde moeten maken ivm kinderwens.

10. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hadden jullie al een kindvriendelijke woning of zijn jullie eerst verhuisd van bijv. een appartement naar een woonhuis?

wij hadden voordat we gingen samen wonen al besloten dat we sowieso een huis met meerdere kamers wilden.. half jaar later huisje met 4 slaapkamers en een prachtige tuin. Vind dat je als je een huis koopt / huurt wel na moet denken over de toekomst..

Zorgde jullie voor een flink gevulde spaarrekening of maakte je daar niet zo druk om?

onze spaarrekening was indd goed gevuld, maar hebben we niet veel van gebruikt. Uitgerekend wat we verdiende per maand, wat de lasten waren ene hoeveel we overhielden.. ook als ik minder ging werken. Dat ging perfect. Helaas verloorvriend 2 jaar geleden zijn baan, dus daar hebben wij geen ekerheid in gehad.

Hebben jullie gewacht tot beide een vast contract had en dus zekerheid? Of ben je ook met een tijdelijk contract zwanger geworden?
    vriend had een vast contract, ik had nog een jaar contract. Ik hen een week voordat mijn contract verlengd (vast contract) werd verteld dat ik zwanger was. Verlenging toch gekregen.

Zorgde jullie dat er alvast oppas geregeld was of zag je wel hoe het ging lopen en evt. aanmelden voor kinderopvang?

vanaf het moment dat ik ging samenwonen riepen mijn ouders / zusjes al dat hun wouden oppassen. Haha dat was zo geregeld ☺

11. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    820
    439
    63
    Wij hebben onze kinderwens een aantal jaar uitgesteld om te wachten tot we het ideale plaatje van eengezinswoning, vaste baan en goede spaarrekening voor elkaar hadden. Gezien het feit dat onze wens ook was om allebei nog onder de 30 te zijn hebben we dit na 2 jaar losgelaten. We woonde in een appartement met 1 mega slaapkamer en man heeft vaste baan. Ik werkte op tijdelijk contract fulltime. Na half jaar was ik zwanger en 2 weken later mijn baan kwijt en hierdoor slonk ook spaarpot te snel. Nu anderhalf jaar later een eengezinswoning, stabiele baan en een geweldige zoon rijker. Dus voor ons was dit een goede gok.

De oppas was bij ons al gelijk duidelijk, zelfs als ik geen baan zou hebben wil mijn leuke schoonmoeder nog oppassen!

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hadden een huis gekocht, 3 slaapkamers, zijn getrouwd en 3 maanden later zwanger van onze 1e. Geen dikke spaarrekening maar wel alle spullen die nodig waren kunnen kopen. ML had wel een vast contract maar ik heb zelf altijd als oproepkracht of op jaarcontracten gewerkt toen ik de kinderen had. Nu er een wens is voor een 3e wachten we echter wel op dat vaste contract ( nieuwe baan van ML ) en grote huis ( Nu in een tijdelijke woning, ik wil niet zwanger verhuizen want dan ben ik niets waard qua misselijkheid en bekkenpijn ) dus bij de eerste 2 kwam het wel goed, bij een 3e wachten we wel tot alles goed en klaar is!

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je kunt het ook andersom bekijken. Je kunt er tegenwoordig ook uitgegooid worden al heb je een vast contract. Zekerheid heb je nooit.

Je kunt je kinderwens wel gaan uitstellen tot je denkt alles prima voor elkaar te hebben. Stel dat dat nog jaren duurt en vervolgens.......duurt het ook nog eens jaren om zwanger te worden.......Het is niet gezegd namelijk dat je snel zwanger zult zijn.

Wij zijn na een jaar samen gaan wonen in een huurappartement. Ik had een koopappartement en deze verkocht. Een half jaar later zijn we verhuisd naar een koopeengezinswoning met 3 slaapkamers.
    Wij hebben wel een spaarrekening, maar niet dikgevuld.
    Nog een half jaar later de pil weggedaan en toen duurde het nog 3 jaar en met medische hulp voordat ik zwanger werd van Aiden.

Veel leuke dingen gekocht via Marktplaats, ook kleding. Ook veel nieuw gekregen van familie, oa combikinderwagen en meegroeistoel.

Mijn vriend raakte zijn baan kwijt. Gelukkig vond hij snel een andere baan.

Ook ik raakte vlak voordat ik zwanger werd van Aiden mijn baan kwijt, maar vond ook weer een nieuwe baan.

En over onverwachte dingen...mijn vriend bleek een tumor in zijn hersenstam te hebben toen ik 5 maanden zwanger was van Aiden. Wederom onzekerheid.

Kortom: niks is zeker in het leven. Er kan altijd onverwachts iets gebeuren.

Ik zou in jouw geval de kinderwens dan ook niet uitstellen.

14. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Dankje Be Happy :)

Inderdaad, niks is zeker. Ik denk als het goed voelt tussen partners dat dat het belangrijkste is.
    Wij gaan er ook voor! :)
    Ik was alleen benieuwd of iedereen zich daar zo druk om kan maken of dat ik weer een piekergevalletje ben ; )

15. Pkuiper

Pkuiper Actief lid

16 okt 2014
    201
    0
    0
    @ Naomi,

Je bent helemaal geen piekergevalletje.

Wij hadden ook iedere keer zoiets van stel dat we het appartement nu verkopen, en ik moet een baan hebben, wat heel moeilijk te vinden is. Zo is en blijft er altijd wel wat. Ik heb de pil op 17 oktober voor de laatste keer ingenomen en wij wilden er in januari voor gaan, maar ja we hebben besloten er maar direct voor te gaan want je weet nooit hoe lang het kan gaan duren en je wordt er ook niet jonger op helaas.

Ik ben het volkomen eent met wat Be Happy zegt.

16. winnietje

winnietje Niet meer actief

#16 winnietje, 17 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2014
    Wij hadden net een jaar een 1 gezinswoning gekocht. Ik stopte met de pil toen ik net begonnen was bij mijn nieuwe baan onder het mom het zal wel een jaar duren. Ik raakte de eerste ronde zwanger. Dit in mijn proeftijd wel eerlijk verteld. Maar mocht wel blijven. Contract werd niet omgezet naar onbepaalde tijd maar verlengd met een jaar. Na dat jaar wel onbepaalde tijd gekregen. Werk ook in de zorg. Huis direct verbouwd en het mannetje werd geboren op 30 dec 2008. Ik raakte juli of augustus 2011 zwanger van ons tweede kindje na een miskraam. Met 6 weken al een echo gehad. Alles was goed! 4dgn later verongelukte mijn toenmalige man tijdens dienst. Ik heb ervoor gekozen om het kindje zo goed mogelijk op de wereld te zetten. 20 april 2012 werd ons meisje geboren. Nu 3 jaar later en een nieuwe liefde rijker gaan wij voor een 3 de kindje. Een kindje van ons samen. Super spannend
    . Hiervoor laten wij maart de zolder verbouwen met een dakkapel etc. Dus meis wanneer het de juiste tijd is weet je nooit. Ga je gevoel volgen en geniet van je wensen en de dromen die uit mogen komen.

Droom niet je leven maar leef je droom 😉

17. blijevrouw21

blijevrouw21 Fanatiek lid

29 apr 2011
    1.132
    0
    36
    Mijn eigen winkeltje en de gezelligheid in het gez
    In het oosten
    Ik denk dat iedereen die twijfel zou houden, je zal je altijd afvragen wat goed is en wat niet.

Wij hebben er voor gekozen om begin 2011 te gaan voor onze eerste, het heeft al met al 14 maanden geduurd voor ik zwanger mocht raken en toen raakte mijn man zijn vaste baan kwijt.
    De zwangerschap was onzeker omdat wij GEEN spaarpot hadden (en nog steeds niet hebben) en elke cent al jaren omdraaien.

Dit heeft ons er niet van weerhouden en 2weken naar mijn bevalling was mijn man uitgewerkt bij zijn voormalige werkgever en na 8 weken kon hij bij zijn huidige werkgever starten. Wij hebben dus optimaal genoten van onze kraamtijd samen en mijn man heeft er een betere baan voor terug gekregen met een goed uitzicht op de toekomst, incl. een opleiding.

Nu hebben wij besloten voor een 2e te gaan, de wens is te sterk aanwezig om weer te struikelen over alle 'nadelen'. Ik ben onlangs een eigen bedrijfje gestart wat helaas niet loopt, ook veranderen hoort bij ondernemen en ik heb besloten in maart te stoppen met mijn zaak en er voor mijn zoontje te zijn.

Een flinke schuld maar veel ervaringen rijker zien wij de toekomst alsnog rooskleurig, al was het niet wat wij er van wouden maken, het is nooit te laat.

Laat je niet tegen houden door al wat je om je heen ziet gebeuren, als je als ouder gelukkig bent in de situatie waarin je leeft en gelukkig bent met elkaar is dat toch prachtig?

18. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Hier een tussenwoning met tuin, beiden een vaste baan, spaarrekening beetje/redelijk gevuld, helaas laat de baby op zich wachten...

19. marthajonesb

1 dec 2013
    48
    8
    8
    Zwangerschap is iets dat niet te plannen is, zelfs niet als je bewust met anticonceptie stopt. Je weet nooit wanneer het lukt en of het lukt. Ik zou een kinderwens zeker niet af laten hangen van allerlei omstandigheden, een kind heeft zeker het eerste jaar niet veel nodig qua ruimte en op marktplaats kun je veel zaken goedkoop aanschaffen en soms zelfs gratis als dat nodig mocht zijn.

Onze situatie. In juli is mijn dochter geboren. Toen ik positief testte in december vorig jaar na 6 maanden proberen hadden we net het appartement van manlief verkocht. Tijdens de zwangerschap mijn appartement verkocht en wonen nu in een huurwoning.

Inmiddels praten we over een 2e, net een huis gekocht, waar we over een paar maanden intrekken. Wel op 1 inkomen, aangezien mijn baan erg onzeker is (die van man gelukkig niet en heeft een vast contract). Ik heb dan wel een vast contract, maar dat zegt niets in de financiele sector die permanent aan het reorganiseren is, kans is reeel aanwezig dat ik volgend jaar geen werk meer heb. Gezien mijn leeftijd (38) kunnen en willen we niet te lang wachten en we vinden het leuk dat als het lukt ze dicht op elkaar zitten, dus we gaan er gewoon voor.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Winnie, jeetje wat een heftig verhaal! Je hebt je 2e kindje dus in je eentje gekregen? Wat fijn dat je nu weer iemand in je leven hebt!

Deel Deze Pagina