Ik heb PCO en net mijn eerste ronde clomid achter de rug. 50mg, sloeg niet aan. Tussentijds nog twee dagen verhoogd met 100mg per dag, geen resultaat. Ik ga nu mijn cyclus weer afbreken. Ik moet op op CD1 contact opnemen met de gyn om te vragen welke behandeling ze gaan doen. Er moest overleg plaats vinden of ze de dosis gaan verhogen of dat we over gaan op spuiten. Weten jullie wat het voordeel is van spuiten? Wellicht kan ik zelf aangeven dat ik dit liever wil omdat ik van clomid best wel bijwerkeningen had; Opvliegers, kramp, vermoeidheid. Ik hoop dat er wat ervaringen / adviezen volgen. Alvast bedankt.
Mijn ervaring met Clomid was dat ik ook opvliegers had. Samen met een te dun BMS was de keuze voor spuiten snel gemaakt. Van spuiten heb ik geen last eigenlijk. (ik hoefde ze echt niet te overtuigen, dat ging heel makkelijk) Volgens mij vinden ze clomid prettiger omdat dit minder impact heeft. (alleen wat tabletjes slikken) Dus als jij aangeeft dat je klachten hebt en liever wil spuiten dan lijkt het me dat ze hier echt niet moeilijk over doen.
Hallo Ivy, Bedankt voor je reactie. Welk middel heb jij gebruikt? Waarom zou spuiten meer inpact hebben dan clomid? Zitten hier weer andere bijwerken bij? Weet je of spuiten ook een hogere "slagings" kan heeft op een ei sprong tov chomid?
Ik ben gister begonnen met spuiten. Voorheen eerst clomid geslikt, daarna tamoxifen vanwege bijwerkingen van clomid. Mijn cyclus was te lang met tamoxifen, dus nu overgestapt op spuiten. Ik spuit 75IE Fostimon. Hopelijk slaat dat beter aan dan tabletten. Spuiten geeft meer belasting, omdat het elke dag moet totdat de eitjes groot genoeg zijn. Ook elke dag op dezelfde tijd, dus dat kam betekenen dat je soms de spullen mee moet nemen. Tabletten hoef je alleen maar van dag 3 tm 7 te slikken.. De kans op een zwangerschap is wel wat hoger bij spuiten. Na 6 rondes clomid is gemiddeld 50% zwanger en na 6 maanden spuiten is gemiddeld 70% zwanger. Het voordeel van spuiten is dat het tijdens een lopende cyclus opgehoogd kan worden, dus je hoeft niet eerst een cyclus af te breken.
Hallo Flora, Bedankt voor de goede uitleg. Spannend dat je gister bent begonnen! hopen dat het bij je aanslaat! heb je lang tabletten geslikt? Op welke dag is de eerste FM? Wat mij wel aanspreekt is dat je de dossering aan kunt passen zodat je tussentijds nog bij kan sturen. Bij chlomid is het toch achteraf pas kijken of het werkt. Bij de eerste FM ben je al gestopt met de tabletten. Op welke CD moet je beginnen met spuiten? Is het ook mogelijk dat je geen eisprong krijgt met het spuiten van hormonen? Ik denk dat ik maar telefonisch aan ga geven dat ik toch liever ga spuiten.
Flora heeft het al aangegeven. Voor mij was het ook een wat meer psychische belasting . Ik gebruikte gonal-f, 75 iE. Ik heb van mezelf wel een eisprong dus daar is het voor mij niet om bedoeld. Ik heb van de gonal-f geen bijwerkingen. Bij mij was het: FM op dag 3 om te zien of er geen cystes zijn, start spijten op dag 3, bloedprikken op dag 8 om te zien of er activiteit is. Als dat er is dan op dag 9 een FM. Je moet door blijven spuiten tot de pregnyl kan worden gezet. Ik heb dus ook op dag 8 en 9 gespoten en dan op dag 10 de pregnyl.
Ik heb 7 rondes clomid/tamoxifen gehad, waarvan 5 met eisprong. Ik moest nu op cd 3 beginnen met spuiten en op cd 10 de eerste fm. Net als met clomid. Daarna weer om de zoveel dagen terug voor een echo totdat pregnyl gezet kan worden. Dat doen ze bij ons gewoon in het ziekenhuis, dus dat hoef je niet zelf te doen. Meestal wordt er wel gereageerd op spuiten, maar soms dus even zoeken naar de juiste dosering. Als er op cd 10 bij de eerste fm nog geen activiteit te zien is, kun je de dagen erop een hogere dosering gaan spuiten. Totdat er dus wat gaat gebeuren.
Ik vind prikken een heel stuk minder erg dan clomid, puur vanwege de bijwerkingen. Van clomid werd ik vrij depressief, had opvliegers, hoofdpijn. Met Gonal-f heb ik nergens last van. Wat bij mij ook wel meetelt is dat ik met climid was begonnen bij amstelland zkh, en die hebben niet zo veel kennis in huis over vruchtbaarheidsbehandelingen. Nu zit ik bij het IVF centrum van de VU, en daar heb ik ook het gevoel dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn. Dus dat voelt ook al een stuk prettiger Prikken zelf zag ik erg tegenop, maar het ging eigenlijk vanaf de eerste dag al goed.
Hallo! Ik ben begonnen met clomid maar zonder ovulatie. Vond het ook vreselijk spul, waanzinnige opvliegers en stemmingswisselingen. Nu ben ik bezig met Puregon, heb 2 rondes achter de rug. Wij zijn sinds april 2010 bezig en was er echt even 'klaar mee' dus nu net een pauze van een maand gehad. Ik hoop nu uit mezelf ongesteld te worden en dan weer aan de slag met prikken. Pregnyl heb ik niet nodig omdat mijn eitjes uit zich zelf springen. Alleen nog niet raak dus... Van het prikken heb ik geen bijwerkingen gelukkig dus voor mij is prikken vele malen minder belastend dan clomid. Iemand onder behandeling in Den Haag? Lotte
Hey! Let op; ieder lijf is anders. Ik had geen klachten van clomit en mijn baarmoederslijmvlies was erg goed en dik met clomit. Echter; geen eicellen (geen goede dan toch want het waren lege blaasjes). Spuiten met puregon is makkelijk met de prikpen. Minder bijwerkingen schijnt (ik had ook hier geen last van, buiten veel dromen).Spuiten met menopur is lastiger omdat je zelf moet mengen maar voor sommigen is het een wereld van verschil. Ik kreeg veel teveel cellen met puregon maar ze waren allemaal leeg en van slechte kwaliteit en het slijmvlies groeide niet mee. Nu aan de menopur en nu gaat het ineens heel veel beter. Artsen zeggen vaak dat die middelen hetzelfde zijn maar het maakt wel degelijk uit. Succes en sterkte!
Hallo allemaal, Ik heb ook 6 maanden Clomid geslikt! Veel last van bijwerkingen zoals: opvliegers, vaak hoofdpijn en een slecht humeur. De eerste maand hebben ze de cyclus en het eitje gevolgd door echo's te maken en de rest van de maanden hebben we wat "aangeplaard"! Nu ben ik deze maand voor het eerst begonnen met Menopur spuiten 75IE. Het gaat tot nu toe goed en weinig last van bijwerkingen! Gisteren had ik een eitje van 11mm en morgen gaan we weer terug voor controle!
Heb 5 maanden clomid gebruikt ivm PCO in verschillende doses (dosissen?? haha) en maar 1 eisprong gehad en megadepressief van die bende. Om die redenen overgestapt op puregon (75 EH) en daar reageerde ik meteen in de eerste rode TE goed op: veel te veel goede eitjes tegelijkertijd. Mocht de Pregnyl niet zetten en geen onbeschrmde sex ivm kans op meerling. Advies netjes opgevolgd. Uiteindelijk blijkbaar toch uit mezelf een eisprong gehad en zwom er nog een zaadcelletje rond: tadaaaaa zwanger !!! (gelukkig ben ik zwanger van maar 1 kindje..!) Bijwerkingen clomid: depressief, eitjes groeiden niet tot nauwelijks, werd echt een hormonenmonster, opvliegers, zweten (ik stonk echt als een puber!!!). bijwerkingen puregon: afgezien van soms een bleuwe plek, geen. Voelde me eindelijk weer mezelf!
Ook ik heb veel minder bijwerkingen van het spuiten dan dat ik had van clomid. Het is alleen vervelend met het prikken elke dag en vaker de follikelmetingen