Fishing mail, spookfacturen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 14 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik vraag me af of iemand dit herkent:

Al enige tijd, ong 2 a 3mnd, ontvang ik valse aanmaningen van KPN, waarin iedere 3 a 4 dagen verzocht wordt om een bedrag van tussen de 500 en de 1000 euro te betalen binnen 3 dagen. De eerste keer schrok ik me rot. Behalve digitenne hebben wij niets met KPN te maken, en de digitenne kost ons 14 euro per maand. Ik heb contact met KPN opgenomen en zij gaven aan dat ze vaker dit soort vragen krijgen, dat het gaat om fishingmail en dat ik niet moet betalen. Sindsdien heb ik de mails rechtstreeks naar de spambox gestuurd.

Nu ontving ik vandaag een dringende mail van Intrum Justitia, dat ik per omgaande 1280 euro met rente moet betalen, dat ze anders een procedure tegen mij gaan opstarten. Er staat niet in de mail waarover het gaan, alleen "internet". Mijn naam staat er ook niet in, alleen "beste emailnaam@live.nl", mijn emailadres dus.

Ik heb de mail geknipt en geplakt naar de website van Intrum Justitia (op google gezocht, niet vanuit de mail), met de vraag of zij dit daadwerkelijk hebben gestuurd. Ik heb nooit per post iets gehad oid. Daarom denk ik dat dit deel uitmaakt van de oplichterij en ben ik geneigd om het te negeren. Het kan alleen van die KPN komen, en als ik al die bedragen die ze de laatste maanden geeist hebben optel kom ik op een veeeeeeeeel hoger bedrag dan 1280 :p
    Andere schulden heb ik nooit gehad, alleen een studieschuld, maar die betaal ik netjes iedere maand af, nooit problemen mee gehad. Ik neem aan dat een bedrijf je toch wel persoonlijk per post of op naam gaat benaderen als ze met incasso's gaan dreigen?

Heeft iemand hier verstand van?

2. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Een echt incassobureau zal je altijd per gewone post benaderen. Emailadressen wisselen te snel en zijn moeilijk verifieerbaar. Geld overigens ook voor de meeste andere bedrijven. Zou me er dus niet druk om maken en de mail direct wegdoen.

3. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Intrum Justitia heeft ook al heel lang last van phishing mail uit hun naam, net als bijv KPN en t CJIB. Als je wil dat ik even meekijk (mijn werk is beveiliging en heb er dus veel mee te maken), PB me dan even en dan geef ik je mijn mailadres. Ik kan je waarschijnlijk zo bevestigen dan dat t phishing is. In elk geval goed dat je gevraagd hebt bij I J of t echt is. Zij zullen je ook zeker wat laten weten. Maar in principe is contact via gewone post en niet mail vanuit IJ, dus je kan er echt wel zeker van zijn dat t nep is.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit is nep.

Ik zou het mailtje wel naar hun sturen. Dan kunnen ze hem evt op de website plaatsen.

Mijn man krijgt ze ook vaak. Super knap want wij hebben helemaal geen kpn ;)

Helaas zijn er nog een boel mensen die wel betalen dus blijft dit door gaan..

5. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Dat is nep. Echt. 100% zeker.

Die incasso van kpn beginnen ook met geachte *emailadres*. Als zij echt gegevens hebben gekregen van kpn weten ze ook gewoon je naam.

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb je een PB gestuurd.

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Als ik een gokje mag wagen, nep!

8. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    100% zeker nep. Zie PB. Link waar je deze nepmail kunt vinden (even gecheckt zoals ik je aangaf) op de I J website is trouwens: Voorbeelden van valse e-mails

9. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Toevallig begon mijn collega hier gisteren ook over, een mail van intrum justitia waarbij ze twijfelde. Ik moest toen meteen aan de mails van KPN denken die ik op mijn werkmail krijg, maar heb zelf ook niks met KPN te maken dus dat was makkelijk te zien als phishing. Dat lijkt me bij deze ook, niet op ingaan!

10. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Je kunt de mail doorsturen naar de fraudehelpdesk. Even naar die site gaan voor het e-mailadres. Dat doe ik ook met dit soort mails.

11. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik heb ook zoiets meegemaakt.
    Mijn moeder kreeg van mijn zus een BladCadeau.
    Mijn moeder heeft geen verstand van computers, dus heb ik dat voor haar gedaan. Een week later, kreeg mijn moeder een brief met acceptgiro dat ze nog een bedrag moet betalen. Maar in mijn bevestigings mail stond niets over een bedrag en die Bladcadeau kaart was al betaald. En op de acceptgiro stond ook een andere ontvanger. Ze heeft ook niet betaald en vandaag kwam gewoon het bestelde blad binnen.

12. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Ik krijg ook nep mails maar dan van de sms bank dat ze mijn rekening hebben geblokkeerd of gaan blokkeren.
    Dat vind ik bijzonder knap van ze gezien het feit dat ik geen rekening heb bij de sms bank.

Ik heb ze in het verleden ook gehad van de ING bank.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Inderdaad.

Deel Deze Pagina