Gezond bmi maar een ongezonde buikomvang

Discussie in 'De lounge' gestart door Kraamzuster, 20 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Vanwege het vele thuis zitten ben ik iets toegenomen in gewicht. Helaas blijft mijn gezicht smal, zo ook mijn armen etc, maar mijn buikomvang is toegenomen. Ik heb nu een BMI van 21,9 en mijn buikomvang is 88!! (Ongezond dus.) :oops:
    Gewicht is 56 kg en ben 160 cm.

    Zodra ik start met afvallen, gaat het van mijn gezicht eraf..... wat al niet zoveel vet heeft..... en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

    Iemand tips? Ideeën? ..... voor ik naar de plastisch chirurgie ren.....
     
  2. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Vooral herkenbaar! Ik ben 1.78m en weeg rond de 71,5kg. Mijn ribben kan je tellen en mijn gezicht is echt smal. Maar mijn buik en bovenbenen.... arghh!
    (Ik zeg altijd tussen mijn knieën en mijn navel gaat 't fout!)

    Doordat ik boven mijn navel best smal ben, valt die buik extra op. Het is net alsof ik zwanger ben. Vreselijk. Ik ben sinds kort begonnen met fitness, 3x per week. Niet omdat ik het zo leuk vindt hoor, haha! En eigenlijk ook niet omdat ik de illusie heb dat ik een platte buik ga krijgen, maar mss ietsje minder ;)
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  3. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Buikvet gaat er vaak als laatste pas vanaf..
    ik heb helaas ook geen strakke buik.. en ook weer iets aangekomen in de winter..
    Nu weer fanatiek aan het sporten maar buik blijft ook hier een dingetje..
    Ik ga naast fietsen en skeeleren wat ik doe voor beweging/afvallen ook starten met buik/billen workouts.. iedere dag zo’n 10 minuten..
    ik start volgende week.. en dan een week of 6 en dan wil ik het gaan afbouwen naar zo’n 3x in de week..
     
    GossipGirlxoxo en Kraamzuster vinden dit leuk.
  4. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Het probleem is ook dat het als eerst aan je buik lijkt te gaan plakken..... :cry: Zo vervelend!
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Het is volgens mij vooral belangrijk om te weten of het vet rondom je organen zit of rondom je buik. Vet dat tussen de organen zit is ongezond.

    Plaatselijk afvallen gaat niet, helaas. Iets wat (afslank)bedrijven je maar wel al te graag willen laten geloven. Val je af dan bepaald je lijf waar.
    Je kan door te sporten/trainen wel bepaalde lichaamsdelen strakker maken door de spieren te trainen natuurlijk. Maar ook daarin; elke vrouw is anders, niet elke vrouw kan eenzelfde resultaat bereiken.
     
    Gewooniemand, Iertje81, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Als voorbereiding op je lunch een appel met wat kaneel wegwerken uurtje voor je gaat lunchen. Sowieso is kaneel een ideale partner tegen de spekkies, al moet je natuurlijk geen potje leegkiepen maar gewoon t niveau wat je over je appels bij appeltaart zou doen. Door die appel, met kaneel VOOR je lunch te doen activeer je je spijsvertering alvast en die kaneel bevorderd de verbranding geloof ik weer. (en het is redelijk makkelijk in te passen zonder echt offers te brengen).

    Ik weet niet of je veel brood eet, maar dat is voor velen eigenlijk een rampenfonds qua vertering en aanzetten, ja ook met gezonde dingen er op en als t bruin brood is. SV heeft die darmziekte collitus ulcerosis en destijds eens een boek over darmverwerking gekregen. Daar stond ook een heel riedeltje in over brood. Ik meen dat het Poepboek heet. Sinds hij dat matigt is de buik regio aanzienlijk verbeterd.

    Verder je core verbeteren, dat kan al met simpele workouts die je met douchen/huishouden doet. Pilatus/yoga schijnt ook aardig wat te hebben.

    Veelal is de omvang niet direct t spekkie maar een stel ongetrainde spieren waardoor je darmen vrije ruimte hebben en lekker de ruinte opzoeken. Beetje trainen op schuine en rechte buikspieren, dus echt je spiercorset kan daar al wonderen voor doen. Dan gaat t niet om de aantallen maar de kwaliteit van je oefeningen. Vergeet alleen niet ook je rug mee te trainen anders krijg je daar weer ellende van.

    Maar goed, hier ook nog wat buikspieren in pauze stand dus daar ook zachtjes aan eens wat aan gaan doen. Binnenkort weer klussen...yeaaaaaaaah!!! (en daar proppen we gewoon buikspiertraining tussen)
     
  7. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Ik eet inderdaad wel brood ja. En heel stom, maar drink ook hier en daar frisdrank. Super slecht..... Dit was overigens nooit een probleem totdat ik uit de roulatie kwam haha. Aan mijn eetpatroon is weinig veranderd....ok ok.... de chocolade ligt nu makkelijker binnen handbereik...... maar beweging is nu ook aanzienlijk minder geworden.

    Bedankt voor je tips!
     
  8. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.981
    3.068
    113
    Vrouw
    Plaatselijk afvallen zoals eerder gezegd bestaat helaas niet. Afvallen is 70% voeding, 30% sporten/ bewegen. Tips: kijk kritisch naar je eet- en drinkgewoontes. Vervang frisdrank en eventueel alcohol voor koffie, thee en water. Mocht je suiker in je warme dranken gebruiken, probeer te stoppen. Begin de ochtend met een uitgeperste citroen in lauw water. Vervang een broodmaaltijd voor crackers of rijstwafels en qua beleg zoet voor hartig (denk aan avocado, tomaat, ei, kipfilet, ham, komkommer etc.) Heb je ‘s avonds zin om te snaaien: drink eerst een glas water en als je dan nog trek hebt iets van snoeptomaatjes ofzo.

    Qua bewegen: beter elke dag 30 minuten wandelen, dan 1 of 2x per week een uurtje sporten (en en mag wel :)). Qua sport is het inderdaad goed om je spieren sterker te maken. Veel succes!
     
    GossipGirlxoxo en Kraamzuster vinden dit leuk.
  9. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Ik heb nav dit topic mijn buikomvang ook even gemeten. Ben me kapot geschrokken! Ik sport sinds kort 3x per week, dus hoop dat dat iets gaat doen.

    Ik roep al heel lang dat mijn buik echt niet in verhouding is met de rest van mijn lijf. Dat bevestigt deze meting precies
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Maar chocolade is nog niet zo erg, mits het wel pure chocolade is.. en niet meer dan 3 kleine stukjes en de rest van de dag gezond en veel groenten eet, zonder koolhydraten (pasta, brood, rijst, aardappelen etc).
    Sinds ik koolhydraat beperkt eet (dus wel koolhydraten maar veeeeeeel minder en maar 1x per dag) merk ik en mijn man dat je buik daar goed op reageert. Mijn man heeft een behoorlijke buik en sinds hij beperkt eet, scheelt het enorm qua volume.
    Misschien ook iets voor jou?
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  11. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Mijn buikspieren waren heel slap, waardoor mijn buik echt ging hangen - daarbij blaas ik van bv melkproducten heel snel op, en die buikspieren houden het dan niet ‘binnen’ zeg maar. Die combinatie geeft mij soms een buik alsof ik al maanden zwanger ben. Als ik dan mijn buikomtrek meet, zit ik heel ver over mijn maximum. In die zin helpen puur buik spieroefeningen mij wel, door sterkere buikspieren blijft het meer ‘binnenboord’ zeg maar. Dat is geen plaatselijk afvallen, maar wel een soort ‘shaping’. Hier werkte hoepelen heel goed. Ik heb het nu weer een beetje laten verslappen (letterlijk :D), dus moet het ook maar weer oppakken.
    Ik weet ook niet of jij bv zo’n opgeblazen buik krijgt van bepaalde producten? Melkproducten vermijden helpt bij mij ook (niet alleen voor de uiterlijke opgeblazenheid, maar voelt ook gewoon veel prettiger). Dus combi sterkere buikspieren + letten op voeding helpt hier al goed.
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    N.a.v. dit topic ben ik ook weer eens m'n bmi gaan berekenen. Ik zie dat er op de site van het voedingscentrum inderdaad ook een berekening van je buikomtrek bijstaat.
    Mijn bmi is prima, 20,9 ik ben 1.75m en weeg 64 kg. Mijn buikomvang zegt 'veel te hoog' die heb ik net gemeten op 93 cm maar geen idee of ik dan goed sta ofzo.
    'Veel te hoog' vind ik wel een hele rare omschrijving voor als je me ziet, ik kom gewoon slank over. Ik heb uiteraard wel wat meer buik dan jaren geleden, ik ben bijna 42, dus die zou ik best platter willen zien....maar 'veel te hoog' vind ik toch ook vrij bijzonder :roflmao:.
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  13. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Hoe weet je of je last hebt van welk vet?
    Dus visceraal ver
    Zeker de moeite waard om te proberen!
     
  14. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw

    Nou precies dit dus!
     
    liefkleintje vindt dit leuk.
  15. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Ergens ben ik heel blij dit te lezen. Ik kwam uit op 91cm. Terwijl iedereen mij altijd slank noemt. Goede kleding doet ook veel ;)
    Maar pfff... ik schrik toch wel! Ik ben bijna 41 en vind mijn buik ook echt te dik, maar dat valt extra op, omdat je mijn ribben bijna kan tellen. Daar ben ik vrij slank.
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  16. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Stomme vraag misschien, maar hoe weet je of het vet rondom je organen zit of rondom je buik?
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Geen idee, haha. Met een scan lijkt me , maar misschien zijn er ook manieren om het van buitenaf in te kunnen schatten.
     
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ik heb dat ook. Ik heb me erbij neergelegd. Nou ja, ik ga een correctie doen, liefst zo volgend jaar. Mja, ik ben 50 kilo afgevallen en ik heb last van veel loshangend vel op m’n buik. M’n armen zijn net zo dun als die van Luc en ik geloof dat m’n benen dunner zijn dan die van Ies.
    Buikvet is heel lastig weg te krijgen maar het is wat @KleineLai zegt; vet bij organen is niet gezond. Je kunt dat met een scan laten vaststellen maar of dat vergoed wordt?
    Kun je niet (klinkt heel makkelijk) sporten en gezond eten en het een plekje geven? Vooral ook omdat het lastig is om kwijt te raken?
     
  19. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Een plekje geven vindt ik lastig. Mijn kleding zit ook een stuk minder lekker daardoor. Dus wil er echt heel graag vanaf.
     
  20. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Poe een goeie! Ik ga het eens opzoeken. Ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina