Hoihoi, Ik ben opzoek naar dames met ervaring over het afleren van borstvoeding bij kinderen ouder dan 2jaar. Ik wil zo langzamerhand gaan stoppen met mijn zoon van 2jaar en 4 maanden maar hij is er nog erg op gesteld. Een heel drama als hij niet mag drinken voor het slapengaan. (Hij krijgt alleen savonds voor het slapen en als hij snachts wakker word). Het lastige is dat zijn zusje van 1jaar ook nog bv krijgt dus helemaal stoppen met de melk toevoer is geen optie. Hij ziet het natuurlijk ook dat zij drinkt dus dit maakt het lastiger. Tips?
Op borstvoedingsforum.nl staan veel ervaringsverhalen wat dit betreft. Kom gerust daar ook lezen. Mijn zoon krijgt is een jaartje jonger maar ik heb heel bewust met 9 mnd de koppeling bv en naar bed gaan uit elkaar gehaald. Hier is t voeden als ik thuis ben (anders bekertje thee of warme melk), half uur spelen (vaak wel met kroelen, kriebelen en stoeien voor t lijflijk contact) badderen/wassen en dan avond routine. Hierdoor accepteert hij prima om naar bed te gaan zonder bv. Mogelijk kan jij daar nog iets in veranderen? En een kindje van die leeftijd kun je ze ook wel echt iets uitleggen rondom deze verandering.
Ik heb bij mijn dochter de nachtvoeding gestopt met 22 mnd. Dit ging niet zonder verdriet helaas. Maar wel vlot. Ik moest echt voet bij stuk houden en bood water en knuffels aan. Binnen een week was het klaar met de nachtvoedingen. Maar goed, ze mocht toch nog wel op andere momenten drinken. Drinken voor het slapen gaan ben ik ook abrupt gestopt. Ze mag dan wel op mijn borst liggen maar niet drinken. Zo steeds een stapje erbij gedaan.
Ik zit in een soortgelijke situatie, dus als er nog tips zijn? Mijn zoontje is 2 jaar (en bijna 1 maand) oud en ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Hij wil altijd meer, ook als het op is. Dan weigert hij ook gewoon los te laten. Het begint ook steeds meer pijn te doen, vooral rond de ovulatie als er weinig in zit. Hij drinkt 's morgens na het opstaan, voor het middagslaapje (als ik thuis ben) en voor het slapen gaan. Op andere tijdstippen doe ik het niet. Voor zijn middagslaapje valt hij aan de borst in slaap en dan leg ik hem in bed. Eigenlijk is dit het fijnste moment. 's Avonds gaat hij wakker in bed na het drinken. 's Nachts mag hij al niet meer drinken sinds hij 14 maanden was. Hij weet dan ook dat hij niets krijgt 's nachts, maar hij wordt toch nog veel te vaak wakker naar mijn smaak. Welke voeding zal ik er als eerste afhalen en hoe? Ik wil het wel een beetje geleidelijk aanpakken.
In jou geval zou ik die voor het slapen gaan s avonds eerst weg laten. S middags valt hij nog aan de borst in slaap, dus dan heb je daar ook strijd over. Je kunt hem voor het slapen gaan wel iets anders aanbieden. Tja en hoe.... Ik denk toch gewoon stoppen
Uiteindelijk is bv hetzelfde als alle andere zaken. Wij stellen daar de grenzen aan. Als het aan de kinderen ligt willen ze ook uren filmpjes kijken, maar nee is gewoon nee. Bv ligt misschien wat emotioneler, maar als het voor jou niet meer goed voelt moet je stoppen. En daar zal hij het heus niet altijd mee eens zijn. Rustig uitleggen en consequent blijven. Er zijn dingen die hij wel mag en zijn zus niet en dat geldt ook andersom. Daar is niks mis mee.
Ik ben ook aan het toewerken naar stoppen. Mijn jongste wordt in januari 3 en dan vind ik het zelf echt wel welletjes. Hij dacht daar anders over, maar ik heb nu al een paar keer gezegd dat hij straks als hij jarig is een grote jongen wordt en die drinken niet meer bij mama. En dat we dan voortaan een verhaaltje én een liedje kunnen doen voor het slapen gaan (nu doen we nog maar 1 van beiden). En hij begint aan het idee te wennen. Ik voed nog maar 2x per dag: bij het opstaan en voor het slapen gaan. Van de week wou hij al een paar keer ;s avonds liever een verhaaltje en liedje dan drinken, dus dat gaat de goede kant op. Het is ook steeds sneller op, merk ik. Ik wil het zelf niet te erg forceren, maar er wel een eind aan maken. Hoewel ik dat ook nog wel lastig vind, want dit is mijn laatste kind, dus als ik nu stop geef ik nooit meer borstvoeding en dat vind ik dan ook wel weer jammer, omdat ik het erg leuk vind om te doen.
Ik heb mijn dochter destijds (2j2m) zelf een "grotemeisjesbeker" laten uitzoeken bij de action, waar ze dan water uit kreeg 's avonds en 's nachts in plaats van de bv.