Spruw... En ik heb dus een lichte vorm van smetvrees. Ik was grotendeels op 60 graden en al het andere op 40 graden met een scheut azijn in het wasverzachter bakje. Ik doe na iedere voeding een druppel nystatine op elke tepel, smeer het uit, laat het drogen en daarna verse zoogcompressen. Alles wat met mijn borst en of de melk in aanraking komt wordt maximaal die dag gebruikt en gaat dan de was in. Wat kan ik nog meer doen? Het voelt voor mij of dit het begin van het eind van de borstvoeding is omdat je overal leest Hoe verschrikkelijk hardnekkig spruw is... Haar medicijn nystatine geef ik trouwens een halve ml na iedere voeding ipv een hele ml vier keer per dag. Ze is twee weken oud en een hele ml houdt ze echt niet in dr mondje..
Zo te lezen doe je het prima! Ik heb een paar keer spruw gehad, en het is ook iedere keer weer over gegaan na een behandeling. Ik heb 15 maanden borstvoeding gegeven, met 3x spruw. De behandeling met nystatine werkte hier prima de eerste keer. Inderdaad is het ook beter (effectiever) om na iedere voeding te geven dan 4x per dag. Bovendien is het veel te veel voor zo'n kleintje. Toen mijn zoontje ouder was kregen we dactarin-pasta voor in zijn mond. Dat werkte ook voldoende. Wassen op 60 graden dood de schimmel. Dus alles wat in aanraking komt met melk/speeksel zou ideaal gezien op 60 graden gewassen moeten worden. Ik heb geen smetvrees, maar goed opletten met wassen is wel belangrijk. Ook iedere dag de speen even uitkoken, mocht ze dat gebruiken. Een laatste controle vraag: heeft ze ook luieruitslag? Dan is de kans groot dat ze daar ook een schimmelinfectie heeft. In dat geval moet je dat behandelen met antischimmelzalf. Deze miconazolnitraat is gewoon zonder recept te koop bij drogist en apotheek. 2x per dag smeren op de uitslag, en 2 weken volhouden met smeren als alle uitslag over is. Beterschap! Als je het zo goed bijhoudt is de kans groot dat je er over 2 weken helemaal vanaf bent
Spruw komt door een hele normale schimmel. Deze kan gaan woekeren als de darmflora niet op orde is. Zou daarom ook probiotica nemen. Ortica start kunnen jij en baby nemen. Hierdoor pak je de oorzaak bij de bron aan. Verder inderdaad de hygiene maatregelen nemen. In principe is spruw niet erg zolang er geen sprake is van pijn of slecht drinken.
Je zu gentiaan violet kunnen bestellen bij eurolac. Tussendoor smeren et pure kokosolie ( dus niet de ontgeurde!) en wat bij mij goed hielp was rescue remedie ( bach bloesem) voor kids. En onthou, ook kindjes die geen bv krijgen, kunnen gewoon spruw krijgen.