Alle ins en outs van temperaturen.

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door TigerMom, 15 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TigerMom

TigerMom Fanatiek lid

10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Hallo!

Ik wil gaan temperaturen. Maar ik heb geen idee hoe t werkt en via Internet wordt ik ook niet veel wijzer. Wil iemand dit voor me uitleggen wanneer je moet temperaturen en welke voorwaarden daar aan vastzitten. Moet je ook ovulatie testen gebruiken of is dit niet nodig? En wanneer moet je vrijen als je temperatuurd?
    Ik dacht namelijk ergens te lezen dat je ei is geweest als je temperatuur veranderd ofzo?
    Ben benieuwd. :D

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Je begint vanaf dag 1 met tempen.
    Dit doe je rectaal, elke dag op hetzelfde tijdstip, direct na het ontwaken en nog voor je je bed uit komt.

Je zal zien dat je temp ongeveer hetzelfde is.
    Bij mij is dat rond 36.4.
    Soms zie je een dipje op de dag van je eisprong (in mijn voorbeeld bijv. naar de 36.3), maar dit hoeft zeker niet.
    De dag na je eisprong gaat je temp omhoog met minimaal 0.2 graden.
    Bij mij is dit naar de 36.7 (of hoger).
    Je temp blijft nu zo hoog (of hoger) totdat de dag komt dat je ongi gaat worden.
    Je temp zakt dan weer terug naar de lagere temp zoals bij mij naar 36.4.
    Ben je zwanger dan blijft je temp dus hoger.

De fase voor je ei noem je "basale temp", de fase na je ei noemt men je lf (lutueale fase).

Omdat je werkt met tienden van graden is nauwkeurigheid en stiptheid wel heel belangrijk.
    Je ziet dus pas achteraf je eisprong.

In principe is het werken met ovutesten niet nodig. Zolang jecelke 3 dagen sex hebt, zal je altijd sex hebben rond je eisprong.
    Groot voordeel tov ovutesten is dat je met tempen zekerheid hebt dat je ei ook daadwerkelijk gesprongen is. Ovutesten geven die garantie niet. Die geven alleen de lh piek weer.

Nadeel van tempen is de nauwkeurigheid. Elke dag je wekker zetten op dezelfde tijd. Als je in de nacht wakker wordt en eruit gaat om te plassen kan je temp hier last van hebben.
    Mede als het nuttigen van alcohol en een slechte nachtrust.
    Al heeft dit niet bij iedereen nadelig effect op de temp ;)

In mijn handtekening staat een link waar je mijn zwanger tempkaartje ziet en daaronder het kaartje vd maand ervoor toen het niet raak was ;)

3. TigerMom

TigerMom Fanatiek lid

10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Dankjewel voor de info. Mn menstruatie is gister begonnen dus kan ik dan ook morgen beginnen? Dan zet ik standaard mn wekker om half 7. Goede tijd? Ik moet in de nacht vaak wel plassen dus misschien minder drinken voor ik naar bed ga. Ik zal ook een kaartje maken.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ja hoor gewoon morgen beginnen is prima.

Qua plassen zou ik zeggen, een uur voor het slapen gaan niks meer drinken en nog even goed plassen voor het naar bed gaan (ook al voel je geen drang ;)).

Succes en hopelijk gaat het je helpen.

5. TigerMom

TigerMom Fanatiek lid

10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Dankje. Ja hoop het ook! Ik twijfel namelijk over mn ovulatie omdat ik momenteel maar 1 dag ongesteld ben en 1 dag nog wat bruinverlies. Zo krijg ik meer zekerheid, hoop ik.

Deel Deze Pagina