Help mijn fondant gaat zweten wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door beschuitje, 22 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Ik bak al een jaar of anderhalf taarten en ben nu met een taart bezig voor een vriendin. Heb de taart afgesmeerd met botercreme in de koelkast een nachtje laten staan. Nu heb ik net mijn bekleding met fondant erop gedaan en nu begint het fondant heel nat aan te voelen... Wat nu? Heb twee taarten waarbij dat nu gebeurd. De taarten zijn gevuld met aardbeien jam en gele room. Die gele room zit echt aan de binnenkant. Ik heb namelijk heel in het begin ook wel eens die room aan de buitenkant gesmeerd en toen was de taart ook helemaal nat en doorgelopen.. Ben zo bang dat ik beide taarten kan weggooien. In de koelkast zetten helpt dat? Wie kan mij met spoed helpen. Durf nu niet aan het versieren te beginnen...

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Ik zou hem inderdaad even in de koelkast laten rusten"!!

3. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    #3 Kari37, 22 jun 2013
    Laatst bewerkt: 22 jun 2013
    Nee zeker niet in de koelkast zetten!

Ik denk juist dat doordat de taarten de hele nacht in de koelkast hebben gestaan ze daarom teveel condens afgeven op je fondant door temperatuur verschil koelkast/kamer temperatuur.

Ik zou de taart wel zo koel mogelijk wegzetten, langzaam op kamer temperatuur laten komen en voorzichtig het condens afdeppen met een schone theedoek.

4. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Kan ik nu wel de taart versieren of kan ik beter wachten?

5. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Beter wachten.
    Zou zo zonde zijn als alles is uitgelopen

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hoe is het afgelopen met je taarten?

7. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Waar heb je hem nu mee afgesmeerd?

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Dat komt omdat de luchtvochtigheid nu heel groot is daarom gaat de fondant etc zweten... Daar kan je weinig mee doen behalve ventilator gebruiken en erbij zetten dat wil misschien iets helpen!

Ons bovenste deel van de bruidstaart was ook met fondant en was gister helemaal klam puur door de luchtvochtigheid..

9. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Nou het is gelukt hoor. Een tijdje rustig buiten de koelkast laten staan ging perfect. Zal toch door het temperatuur verschil zijn gekomen en door de luchtvochtigheid. Bedankt voor de tips allen.

Deel Deze Pagina