Restweefsel na cytotec...en dan..?

Discussion in 'Miskraam' started by happy2012, Mar 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    hi Dames,

Dik 4 weken geleden is bij mij een MA geconstateerd en een week later ben ik met behulp van 4 cytotec het vruchtje verloren.
    Het leek erop dat het deze x gewerkt had en een curettage mij bespaard bleef ( vorige keer Ashermann door gekregen), maar bij controle blijkt en blijft restweefsel aanwezig, en een 2e dosis en wachten levert niets op.

Mij willen ze zo lang mogelijk sparen voor een curettage en dus gaan ze dat restweefsel proberen te verwijderen via een hysteroscopie..

Wie heeft hier, spijtig genoeg, ervaring mee?
    Of wat hebben ze bij jou gedaan?

Dank dat je het wilt delen.

2. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Restweefsel kan ook vanzelf weg gaan. Na mijn menstruatie na de miskraam was het weg zagen we op de echo. Heb wel 3 maanden bloed en bruin verloren, maar ben heel blij dat ik niet meteen een curettage heb genomen.

3. boboke

boboke Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    1,540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Happy

ten eerste wat erg dat je dit nu weer moet meemaken en dan ook nog zo'n lange nasleep, daar zit je echt niet op te wachten.
    Helaas kan ik erover meepraten.

Bij mijn eerste MA heb ik ook cytotec gebruikt. In eerste instantie werd gezegd, dat het schoon was, maar bleef bruinverlies houden. Na 7 weken werd er dan toch iets gezien op de echo en heb ik een hysteroscopie gehad. Hierbij werd nog een aanzienlijke hoeveelheid restweefsel gezien en ook direct zo veel mogelijk verwijderd. Dit was qua ingreep goed te doen. Naderhand wel weer heel veel bloed en stolsel verloren. Na 5 dagen nog een hysteroscopie om te kijken of alles weg was en hierbij zijn de laatste kleine stukjes verwijderd. Hierna gelukkig geen last meer gehad van bruinverlies en mijn cyclus was gelukkig snel weer in orde.
    Eind februari helaas weer een MA en weer cytotec, maar ook nu weer restweefsel. De hoeveelheid was echter dusdanig dat een hysteroscopie geen mogelijkheid was. Afwachten was voor mij geen optie dus heb ik afgelopen donderdag een curretage gehad.

Ik vind t in ieder geval veel minder ingrijpend en je hebt er naderhand ook minder last van dan van een curretage dus goed dat ze het op deze manier willen doen.

Heel veel sterkte!

4. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    dank voor het delen van jullie ervaringen, die jullie helaas..ook hebben.

@nijntje01; bij jou is je cyclus dus op gang gekomen terwijl er restweefsel zit. Is dit toeval, of best vaak voorkomend (voor zover je weet?) Ik heb dat namelijk ook gevraagd, maar ze zei; nee, dat zal niet gebeuren. Weet jij of je hcg al ver gedaald was destijds? want bij mij was die 3 weken geleden nog 880...maar ik hou hoop dat er iets gebeurd voordat het 2 april is en de hystero gepland staat.
    heb jij lang gewacht op menstruatie na ma?

@boboke; helaas heb jij ook tot 2x toe die stomme ingrepen gehad dus..:( gelukkig is zeker je eerste ervaring relatief positief en geeft me weer hoop.
    'gelukkig' is de curettage nu achter de rug en kun je beginnen aan het verwerkingsproces. Het gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Ik wens ook jou heel veel sterkte.

Hopend op een mooi vooruitzicht voor ons allen!

liefs

5. cat2

cat2 Niet meer actief

ik zit in dezelfde situatie. Ik heb 20 en 27 februari cytotec gehad. Daarna controle gehad en bleek dat er nog restweefsel zat. Mij werd ook gezegd mij te willen sparen voor een curretage. Als ik menstrueer is de kans aanzienlijk dat het restweefsel weggaat. Dus ik wacht nu op mijn menstruatie, maar er is nog niets aan de gang. 16 april heb ik weer een controle afspraak. Ik hoop voor die tijd ongesteld te worden. Maar nu lees ik hier happy dat jou arts had gezegd dat een menstruatie niet op zal treden. Die van mij zei dat het meestal binnen 6 weken komt. Dat is wel vreemd dan. Ik zit nu op week 4.
    hysteroscopie heb ik eigenlijk nog niet van gehoord. Ik vind de nasleep ervan toch wel vervelens allemaal.

Hebben jullie nog last van een dikke buik en veel moeten plassen? Ik heb dat wel heel erg nog en vraag me af of dit nog bij de zwangerschap/miskraam hoort.

6. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    De gyn zei dat je gewoon een eisprong kan krijgen als je nog restweefsel hebt, tenzij er net nog een stukje zit wat hormonen produceert (zoiets was het, weet niet precies meer). Ik had het niet verwacht, maar kreeg een hele korte cyclus van 5 weken, terwijl ze bij mij meestal langer zijn.
    Pas na 2 cyclussen was het bloedverlies gestopt... HCG heb ik nooit laten prikken.

Sterkte nog trouwens!!

7. boboke

boboke Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    1,540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Cat2 voor zover ik heb begrepen is er voor een menstruatie een eisprong nodig en die komt niet zolang er nog restweefsel zit. Als restweefsel te lang blijft zitten zou er ook een ontsteking kunnen ontstaan. Ik vind t daarom een beetje vreemd dat ze zolang willen wachten. Begrijpelijk dat ze een curettage willen vermijden, dat is in mijn ziekenhuis ook. Een "goede" tussen oplossing is dan de hysteroscopie. Dit valt echt ontzettend mee hoor. Je hebt hier geen pijn van (hoogstens een wat onaangenaam gevoel) en ook geen napijn. Ik kon de volgende dag gewoon gaan werken en ik heb lichamelijk redelijk zwaar werk. Na de curettage ben ik echt 5 dagen tot bijna niks in staat geweest. Ik had nu ook liever een hysteroscopie gehad, maar daarvoor zat er nog te veel.
    Daarnaast wil je ook deze periode kunnen afsluiten en niet wekenlang met de nasleep bezig zijn. Je zou altijd kunnen bellen of dit een mogelijkheid is voor jou.
    Vwb plassen dat heb ik niet. Wel een dikke buik, maar dat is meer als gevolg van de curettage en de narcose waardoor ook mijn darmen van slag zijn ;)
    Heel veel sterkte !

8. cat2

cat2 Niet meer actief

#8 cat2, Mar 21, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 21, 2014
    Ja nu maak ik me toch weer druk erover. Ik vind het ook vervelend die lange nasleep. Maar ik wil liever geen curretage. Hysteroscopie ken ik niet. Ik heb het net gelezen en als het kan denk ik dat ik dat liever heb dan narcose. Ik weet niet of het mogelijk is. Ik ga straks een zwangerschapstest doen om te kijken of er nog hormonen zijn.

ik heb de test gedaan. Er verschijnt geen 2e streepje. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik geen zwangerschapshormonen meer heb en dat ik gewoon een eisprong kan krijgen?

9. boboke

boboke Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    1,540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Cat2 pfff daar ben ik ook een beetje overvraagd :). Ik zou denken van wel, maar aan de andere kant was er nog wel weefsel te zien in je baarmoeder toch? Heb je sinds die laatste echo nog veel bloed of stolsels verloren? Misschien dat het er dan toch al uit is??
    Het blijft altijd moeilijk om te beslissen wat nu t beste is. Afwachten of toch weer een onderzoek? Als ik jou was zou ik het een keer met de gyn overleggen, misschien heb je dan ook wat meer rust.
    Ik persoonlijk wilde niet afwachten, maar dat is omdat er bij mij meerdere factoren meespelen die ervoor zorgen dat ik iets meer haast heb om het zo maar te zeggen. Endometriose, laag amh en mijn leeftijd (36). Ook mijn ervaringen na mijn eerste MA spelen hierin mee (niet echt soepel verlopen om het maar zo te zeggen ;))

Succes en sterkte

10. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik heb 1 keer een slijmpropje verloren. Verder helemaal geen bloed of stolsels meer verloren.

11. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    @cat2; wat een gedoe he! verdriet/ teleurstelling, dan nog een nasleep en onzekerheid of tegenstrijdige berichten...
    Wat mij helpt is m`n gevoel volgen en contact met de arts opnemen als je met vragen zit. Mijn artsen zijn echt heel vriendelijk en beantwoorden mijn vragen, waardoor de onzekerheid vaak direct weer weg is.

In jouw geval zou ik dus ook deze situatie aankaarten en hysteroscopie voorleggen.
    en wat betreft de menstruatie; zelf denk ik ook dat er best een cyclus/ menstruatie op gang kan komen ondanks weefsel, hoe vaak wordt er niet gezegd, wacht de volgende menstruatie af dan komt het restje vanzelf naar buiten (met een beetje geluk)
    ik probeer af en toe mn temp bij te houden in de hoop een eisprong te vinden en met name inzicht of er een menstruatie aan kan komen. Het zou zo kunnen zijn, al vind ik alles nu discutabel..maar het zou erop kunnen lijken in mijn geval dat mn cyclus toch op gang is gekomen..ik hoop van harte, want dan zou mn menstruatie precies voor de ingreep van 2 april zijn.
    Hopelijk geldt dat ook voor jou!

Veel sterkte!

Share This Page