Ik maak me (of is het mij?)een beetje druk. We hebben hier een kleine van bijna 10 maanden, heerlijke baby, vrolijk, lacht en heeft natuurlijk op z’n tijd z’n nukken. Nu valt het mij op dat alle baby’s van de puf-groep inmiddels zelf komen zitten en kunnen kruipen. Onze baby doet echter nog helemaal niks, nakkes, nada. Hij kan op handjes en knietjes komen zitten en dan houdt het alweer op, dit doet ie al 2 maanden zo en er zit verder geen vooruitgang in. Had hij al niet een beetje moeten kruipen of zelfstandig komen zitten? Ik weet het wel, iedere baby z’n eigen tempo. Maar toch zit er een stemmetje in m’n achterhoofd: heeft het een reden, moet ie het al niet kunnen? Is er iemand die mij gerust kan stellen of misschien kan erkennen dat hij er laat mee is?
Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen! Inderdaad elke baby zn eigen tempo en blablabla maar als je ziet dat je baby veel minder kan dan de rest ga je je toch afvragen of alles wel goed is. Toen mijn zoon bij 11 maanden nog niet kon tijgeren of zelfstandig tot zit kon komen heb ik bij het CB om een doorverwijzing naar de fysio gevraagd. Het zat me toch niet helemaal lekker en voor mijn gevoel ging hij weinig vooruit. Zijn zus kon ook al bij 11 maanden lopen en moesten we juist altijd afremmen als het om fysieke dingen ging, dus ik wilde ook graag weten of ik zelf niet meer kon doen om hem te stimuleren. De fysio zag dat er fysiek niets mis is met hem, en heeft me wat tips voor oefeningen gegeven om hem te leren hoe hij zelf kon gaan zitten etc. Ze overtuigde me dat elke baby anders is en zolang we hem (op zn eigen tempo) gewoon steeds weer een stapje verder zien komen, er niks aan de hand is. Uiteraard begon hij 1 dag na de eerste afspraak te tijgeren hahaha. Een paar weken later kon hij ook zelfstandig tot zit komen en is hij gaan billenschuiven. Nu is hij 16 maanden en nogsteeds niet de allersnelste, maar hij kan inmiddels op rap tempo kruipen, de trap op klimmen, staan en langs de meubels en achter een loopwagentje lopen.
Mijn meisje was ook niet snel met dat soort dingen. Ook zag ik haar nooit oefenen maar bleek later dat ze het dan ineens ging doen. Praten daarentegen was ze wel weer vrij vlug mee terwijl ze pas ging lopen toen ze 2 was. Ieder kindje heeft idd zijn eigen tempo.
Mijn neefje lag met 10 maanden nog als een rollade in de box/op speelkleed. Deed nog niet eens omrollen ook. En ineens maakte ie een mega ontwikkeling door. Rolde om, ging zitten en met 14 maanden liep ie. Sommige kindjes zijn ook gewoon lui denk ik dan maar.
Mijn oudste kon pas zelfstandig gaan zitten nadat ze zichzelf kon optrekken.(13 of 14 maanden) maar zat wel stevig wanneer ik haar op dr billen zette om te eten.Kruipen heeft ze als baby/ dreumes nooit gedaan en ze ging pas tijgeren met ruim 11 maanden. Ze liep met 15 maanden aan de hand, met 16 maanden hele stukken aan de hand. Maar met 18 maanden durfde ze pas los te lopen. Wat eigenlijk heel gemiddeld is maar in veel ogen laat.
Mijn jongste is net zo oud als die van jou en doet precies hetzelfde. Het is mijn 3e dus ik weet dat het allemaal vanzelf komt. Mijn oudste was al een jaar geweest toen ze pas zelf ging zitten en kruipen deed ze met 15 maanden. Mijn andere 2 ging nooit zo op de knieën zitten zoals de jongste. En de middelste was 10 maanden toen ze ineens zelf ging zitten. Ik zou me er nog geen zorgen over maken.
Nee hoor geen reden tot zorg. Hier ging de oudste pas met 9 maanden omrollen. Elke maand leerde ze toen was nieuws. Kroop op handen en knieën met 12 maanden, maar liep een maand later heel stevig los. Allemaal goedgekomen, het is een heel sportief meisje nu.
Mijn oudste ging pas met een maand of 13 kruipen en lopen met 19 maanden. Het is nog veel te vroeg voor jou om je zorgen te gaan maken!
Onze jongste deed tot 8 maanden ook niets. Zelfs niet omrollen (van rug naar buik). Uiteindelijk rolde ze dan om, en begon zich toen op te trekken. Met 9 maanden stond ze hier aan de salontafel, en begon ze ook te kruipen. Met 10 maanden stapte ze met steun, en nu is ze een jaar en loopt ze een week of 2 los. Het kan dus ineens komen, en dan ook achter elkaar.
Zoontje van net 1 jaar kan pas sinds vorige week zelfstandig tot zit komen en het lijkt er nu op dat hij heel dat kruipen gaat overslaan. Tijgeren doet hij wel maar is ook bezig met staan en stapjes zetten.
Een rollade wahaha Ik had er ook zo een, iets jonger dan, een maand of 8. De oudste. Die vond het nog allemaal best, zij en haar spekjes Haar zusje liep met 9,5 maand met haar ranke lijfje al langs de bank. Elk kind zijn eigen tempo
Deze sloeg zitten over en ging eerst staan. Was veeeeeel boeiender, totdat ze stind te mekkeren dat dr knieën t niet meer hielden (ze kon aan de spijlen omhoog en zakken maar zitten was nig niet in beeld gekomen bij dr) en ik t elke 30 seconden helpen zat was en ze in de box op dr kont gleed...heeeey! Speeltje erbij gegeven, nou dat was wel wat. Sindsdien ging ze staan om te zitten, totdat ze doorkreeg hoe ze zonder te gaan staan kon gaan zitten. Kostte wel wat wilde avonden en nachten, dus sta niet gek op te kijken wanneer ze ineens heel erg onrustig zijn.
Ja echt iedere baby eigen tempo. Ook van mijn pufgroepje (baby’s nu 10 mnd) zijn er baby’s die net kunnen rollen of zitten. Terwijl de mijne al vanaf 7 maanden aan 1 vinger meeloopt. Komt allemaal goed
Ja, elk kind zijn of haar eigen tempo. Maarrrrr, als je je toch wat zorgen maakt kan je altijd eens contact opnemen met een kinderfysio. Mijn dochter was motorisch erg langzaam (we weten nu wel waarom, maar dat terzijde) en ik heb toen contact gehad met een kinderfysio. Zij stelde mij voor om eens langs te komen, zodat zij kon kijken naar de motorische vaardigheden van dochter en kon beoordelen of ze gewoon wat langzamer dan gemiddeld was of dat er meer aan de hand was. Misschien dat je daar wel een doorverwijzing van het cb ofzo voor moet vragen? Dat weet ik niet precies. Ik kwam met zoontje al bij haar en toen heb ik eens gevraagd over mijn dochter. Maar ik heb daar verder nooit een doorverwijzing voor gehad.
Herken het wel hoor, de eerste hier ook met 4,5 maand rollen, met 7 maanden zelf tot zitten komen, al buikschuivend door de kamer. En de 2e, die ziet de noodzaak daarvan niet in. Die zie ik een knuffeldoekje uitermate lang en intensief bestuderen. Hij rolt van buik naar rug en dat was het. Geeft speeltjes over van rechts naar links. Zitten is nog helemaal een no go.
Net wat hierboven ook gezegd wordt, ieder kindje doet het op zijn eigen manier en eigen tijd. Mijn oudste liep met 9 maanden rond de tafel en zat met 6-7 maanden. Mijn jongste is net een jaar geworden en gaat nog steeds niet zelfstandig zitten. Optrekken probeert ze wel maar zet haar voeten er niet onder en kruipt ook nog niet. Wel tijgeren en billen schuiven. Dus alles op zijn tijd. Maar snap je twijfels hoor.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik denk niet dat het luiheid is, want ik zie hoe graag hij het wel, maar het lukt hem niet. Vanmiddag was hij weer een het proberen zich wat op te trekken, maar het lukt hem gewoon niet. Ik wacht gewoon de afspraak bij de kinderarts en cb eens af en kaart het dan aan. Misschien maak ik mij ook wel druk, omdat de kinderarts had gevraagd naar zijn ontwikkeling.
Mijn zoontje begon te tijgeren met 10.5 maand. Als een gewonde commando sleepte hij zichzelf door de kamer. Verder deed hij ook niet zoveel. Niet zelf gaan zitten of staan. Op zijn buik liggen spelen (zelf op buik rollen) deed hij heel veel dus daar kon het niet aan liggen. 2 weken na zijn 1e verjaardag de kinderfysio ingeschakeld. Niet omdat hij abnormaal laat was hoor. Ik had een vreselijk gefrustreerd mannetje en de dagen waren niet leuk meer. Na 1 afspraak met handige tips al veel vooruitgang. Het duurde een tijdje maar hij begon uiteindelijk ook met kruipen, optrekken en stappen. Los lopen zit er voorlopig nog niet in, los staan lukt hem niet eens dus we gaan rustig door. Als je merkt dat hij wel graag wil en het lukt niet zou je eens kunnen informeren bij de kinderarts of cb. De fysio zag hier ook hoe gefrustreerd hij was en dat was ook niet goed. Na 2 sessies zei ze: ik zie hier een heel ander mannetje. En dat was ook zo. Ik heb er nog steeds alle vertrouwen in dat het goed komt, hij heeft alleen wat meer tijd nodig en af en toe een zet je in de goede richting. Om je gerust te stellen: met 10 maanden nog niet zelf zitten of kruipen valt nog (ruim) binnen de marge van wat als normaal gezien wordt.