Mijn lieve moppie wordt volgende week donderdag 6 maanden. Merk dat ik me nog steeds druk maak over 2 onderwerpen en 1 daarvan zijn haar slaapjes. Mijn moppie is zo wisselvallig als het Nederlandse weer In de eerste weken/maand sliep ze niet mits het op mij of mijn man was. Daarna was het twee uur per slaapje en na haar laatste fles van 22:00-23:00 tot 6:30-7:00. De afgelopen anderhalve maand wordt ze steeds wakker rond 4:30-5:00 en kan dan tot 6:00-6:15 brabbelen en doen. Speentje/aaitje over bolletje/muziekje aan mag niet baten!! Ik geef haar om 6:30 de eerste fles. Op de dag maakt ze nu met grootste moeite een slaapje van 30-60 min of niet. Soms blijft ze vrolijk maar regelmatig jengelen waardoor het duidelijk is dat ze niet uitgeslapen is. En dat laatste ervaar ik als lastig. Als je een kindje hebt wat weinig slaap nodig heeft EN Vrolijk is prima maar dat is bij onze prinses niet altijd het geval. Ik heb volgens mij alles al geprobeerd en weet het even niet meer! Bedritueel, slaapsignalen, donker op kamer, muziekje, tutdoekje, zelfde plek en wakker op bed leggen, laten jengelen..meervoudig check. Laten huilen doe ik niet en ben geen draagzak/doek mama! Zeg het maar eerlijk als ik er een te groot probleem van maak hoor!! Maar weet sons even niet wat hier mee te doen.
Lastig... Ik merk zelf ook dat onze kleine meid periodes beter/langer slaapt of juist slechter/korter. Sommige periodes slaapt ze makkelijk tot half 8 en we hebben er net een achter de rug dat ze om zes uur klaar wakker is. Snap dat je er wat aan wilt doen omdat dat jengelen op een gegeven moment best vervelend kan zijn. Denk alleen, lezend wat je allemaal er al aan hebt gedaan, dat je het moet accepteren en hopen dat het een fase is en ze binnenkort weer lekker doorslaapt? Anderhalve maand is best lang dus een sprong is het niet... Sorry dat ik je verder niet kan helpen en geen tips voor je heb behalve dan doorgaan met wat je doet. Rust en regelmaat aanhouden en haar op bed blijven leggen als ze vermoeidheidssymptomen laat zien. Heel veel succes...
Komt vaak voor rond deze leeftijd. Gewoon bij vermoeidheid naar bed blijven brengen. Ze vindt straks weer een nieuw ritme. Vaak is dat zo rond de 6/7 maanden en dan ga je eindelijk echt regelmaat zien. Rond 6 maanden gaan ze vaak ook rommelen met eten. Ze gaan ineens veel eten waardoor je niet weet hoe je het in moet plannen. Dat gaat ook voorbij en rond 7 maanden zakt dat weer wat af. Ze zoeken even een nieuw ritme. Goed kijken naar haar en je zal zien dat je straks ineens een ritme ziet. Dat overkomt je dan is mijn ervaring.
Niet echt advies maar tijdens deze leeftijd heb ik wat afgewandeld. Ze wilde enkel in de kinderwagen slapen. Misschien ook nog een optie? Verder ook op schoot soms maar dat was dan 2 uur op de iPad. Ik heb er gewoon aan toegegeven. Best erg besef ik. Het positieve nieuws het gaat over!
Ja is hier ook een fase die komt en gaat. Als ik zie dat zl moe is blijf ik hem naar bed brengen. Gaat hij slapen prima, wil hij niet slapen ook goed. Ik heb geleerd dat forceren niets uitmaakt. Probeer er in mee te gaan en ja, dat betekend af en toe door de zure appel heen bijten. Maar het gaat over hoor meid!
En eten is idd onderwerp nummer 2. Soms komt ze om de vier uur en dan weer om de drie. Maar heb ook het idee dat er iets qua tandjes gaat komen dus dat ook mee speelt!!
het is idd het jengelen of zeer moe zijn maar niet willen of kunnen slapen wat ik moeilijk vindt. Heb je honger/pijn/ongemak? Ik kan het soms niet verklaren en weet dan ook niet wat het beste is om te doen.
Wat zouden jullie doen qua voeding? Ze krijgt haar eerste fles om 6:30 (180-6) en haar laatste om 22:00-23:00. Gister de laatste fles weggelaten en werd even wakker om 00:30 maar niet huilen. Moppie komt vaak om de drie tot vier uur qua eten en krijgt ook groente en fruit. Bijna elke fles gaat wel op dus merk ook niet dat een bepaalde fles qua tijdstip niet helemaal opgaat. Lees overal dat kindjes van de 6 maanden op 3 tot 4 flessen zitten.
Mijn collega eet drie crackers tussen de middag, ik twee boterhammen. Daarnaast eet ik 's avonds het liefst om vijf uur, mijn man om zeven uur. En verder drinkt mijn andere collega 4 koppen koffie en ik zes koppen thee. Met andere woorden, elk kindje is anders. Die schema's zijn ook maar door iemand bedacht. Wat slapen betreft, goed dat je je kindje niet laat huilen! Verwennen kun je ze nog niet en een ritme zat er bij onze ook niet in rond die tijd, dus je kindje of jij zijn niet raar of vreemd hoor. Gemiddelden zijn er omdat er ook andere waarden zijn.
Ik heb dit tussen maand 4 en 7 ervaren. Vreselijk moeilijk vond ik het want Finn was gewoon ronduit driftig van het slaapgebrek. Ik ben ook gaan wandelen, met de auto gaan rijden alles om hem in slaap te krijgen en vooral te houden. En ineens was het over. Qua eten moet je echt je eigen weg vinden. Ik heb altijd naar Finn gekeken en nergens een probleem van gemaakt. Tja en lukt het een keer niet om een boterham te smeren of een banaan te prakken dan maar niet hoor, dan gaf ik gewoon een extra of een grotere fles
Hier wisselt het ook overdag. In de ochtend slaapt ze wel goed, rest vd dag zien we wel. Misschien de schema's en ritmes wat loslaten en proberen je kindje te volgen in de behoeften? Dat bedoel ik niet gemeen, maar misschien wil je kindje net wat anders dan op de planning staat haha. .qua eten is het hier nu: 7 uur,11.30,15.30,20.00 uur 180/6 op opvolgmelk. In de ochtend fruit (voor of na het slaapje, net hoe het uit komt). En tegen 18 uur groente en in de middag oefenen we met een tuitbeker met lauw water. Soms krijgt ze dan nog een halve rijstwafel. We gaan volgende week brood introduceren, en als dat + de tuitbeker goed gaat gaan we naar 3 flessen.
Gelukkig valt mijn mopje zeer lastig in schema's te proppen Ene keer behoefte aan om de vier uur en dan weer om drie en dan weer om 3,5 uur de fles. Maar zie regelmatig om me heen dat veel kindjes op vaste tijden een fles krijgen. En dan ga ik me afvragen huh doe ik nou iets verkeerd. Nu geef ik haar de fles zodra ik het idee heb dat ze honger krijgt. Ga echt niet eindeloos rekken omdat volgens het schema ze pas over x tijd moet hihi.