Nu ik weer redelijk fanatiek aan het sporten ben geslagen met 2 a 3 per week fitness en 2 a 3 keer per week hardlopen met de intentie om: 1. Meer spiermassa te kweken 2. Conditie te verbeteren 3. Afvallen Wil ik mij toch eens gaan verdiepen in de "voedingsleer" Nu had ik al even gekeken naar een cursus erin maar dat red het niet echt bij mijn doel wat ik ervan wil. Ik wil namelijk me meer verdiepen in de werking van voedingsstoffen in ons lichaam en hoe dit invloed heeft op de stofwisseling en het sporten. Een volledige opleiding hoeft van mij niet ik wil het hoofdzakelijk voor mijn eigen proces gebruiken. Een cursus is een optie echter zouden een aantal boeken of een boek voldoende zijn. Ik heb al wat zitten lezen op internet en op fora alleen zijn de meningen er zo over verdeeld en vaak praten mensen vanuit de gedachte gang van een bepaald dieet en dat wil ik dus niet. Ik heb al wat aanpassingen gedaan in mijn leven op vlak van eten en bewegen. Maar nu wil ik die basis verstevigen door de kennis te verbreden. Wie heeft er tips voor boeken oid?
Ik heb een programma gevolgd wat Leren voor je gezondheid heet. Dit is eigenlijk een soort cursus waarin je begint met je lichaam te reinigen. Dit proces duurt minimaal 6 weken. Je wordt hier ook in ondersteund met voedingssupplementen. Ik ben zelf nu 100 dagen bezig en 14 kilo afgevallen, puur door gezond te eten en 10.000 stappen per dag te zetten. Ik voel me fit, heb geen pijn meer en heb 's avonds voor het slapen gaan zelfs nog genoeg energie over om nog vanalles en nog wat te doen, als ik dat zou willen. Echt zo fijn! Ze hebben een website, je kunt er eens op kijken of het wat voor je is. Leren voor je gezondheid 3.0
Ik heb een half jaar personal body plan gedaan. Is het definitief omgooien van je voedingspatroon (dus geen dieet!) en kreeg er allerlei sportschema's bij. Nu kost dat geld dus dat hoef je niet te doen, maar de principes zijn als volgt: * 5 x per dag eten * elke maaltijd juiste verhouding eiwit, vet en groente (en geen door jezelf toegevoegde koolhydraten) je zou met je handpalm moeten meten (gesloten handpalm vetten bijvoorbeeld, 2 open handpalmen groente en eiwit. Je handpalm is op je lichaam afgestemd en het is heel raar, maar je hebt er inderdaad genoeg aan als je zo " meet". * 4 x per week krachttraining met klein deel cardio erbij (tabatha cardio, kijk maar eens op google) * 2 x per week actief herstel (d.w.z.: lesje spinning, half uurtje hardlopen, etc.) * 1 rustdag * Na elke training (ik at soms ervoor) wel bewust koolhydraten bij je eten nemen (volkoren pasta producten, zilvervliesrijst, zoete aardappel, etc.) * 1 x per week hoger in je koolhydraten zitten, niet helemaal van "jaaa los gaan met pizza", maar natuurlijk wel bewuste koolhydraten, en deze toevoegen bij 3 van je maaltijden per dag. Zo blijft je lichaam scherp en komt ie niet in een slaapstand te staan wat wel het geval is bij dieetjes... (bewust je koolhyraten weglaten is gewoon onwijs slecht voor je lijf) Ik heb volgens mij nog wel ergens een word document met de "eetplanning" daarin uitgewerkt, kan ik je wel opsturen eventueel. Ik ben hiermee 14 kg afgevallen in een half jaar en mijn vetpercentage is onwijs naar onderen gegaan. Ik ben normaal altijd rond de 72 kg, maar bij het samenwonen ging het toen wat mis paar jaar geleden en die kilo's moesten er even weer af Let wel, het is geen dieet, geen crash dieet, maar het definitief aanpassen van je voeding. 80% van gewicht verliezen begint in de keuken, de rest doe je met beweging. Nu ben ik zwanger en eet ik wel bewust iets meer koolhydraten, maar ik ben nog steeds niet vet
Maar dat is dus niet wat ik bedoel. Ik wil niet bewust koolhydraten.weglaten zonder de onpartijdige onderbouwing waarom dat goed is. Ik wil geen vetten weg laten zonder te weten waarom die vetten slecht zijn. Ik wil dus niet een "dieet" of voedingsschema volgen daar ben ik klaar mee. Ik wil vanuit eigen kennis keuzes maken waarom ik iets wel/niet eet.
Dank je! Dit is dus wel wat ik bedoelde. Had wel naar de opleiding voedingsleer gekeken maar dat was niet wat ik zocht. Dit lijkt wel redelijk aan te sluiten bij mijn wensen.
Ik heb in aansluiting nog wel eerst het boek sportvoeding besteld. Maar eens kijken of daarmee een begin te maken is met de kennis over voeding en sporten.
Heel goed zelfs. Het is niet de kennis over bijvoorbeeld koolhydraten zelf e hoe dat werKt. Niet waarom de eiwitten na het sporten. Alleen dat je het moet doen. Ik weet praktisch prima hoe ik moet afvallen maar niet hoe voeding mijn training en spieropbouw helpt. Ik wil de theorie. Hoe werkt dat in mijn lichaam etc.
Het beste voor het kweken van spiermassa en het herstel van je spieren na het sporten is zuivere eiwitten, die kan je in een pre en post proteïne shake krijgen (voor sporten voor energie en na het sporten voor herstel) je moet zoveel mogelijk koolhydraten schrappen en kijken tot hoever je kan gaan en gewicht blijft verliezen de 1 komt bij 40gr koolhydraten nog aan en de ander valt dan nog mondjesmaat wat af en bij een ander is dat minder, je moet kijken wat je lichaam kan en wat je lichaam aan kan en wat je lichaam nodig heeft.