op zwemles of nog even wachten ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door beccie, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beccie

beccie Niet meer actief

Mijn zoon is in juni 5 geworden. en ik wil hem eigenlijk binnenkort op zwemles doen. ik vind dat heel belangrijk.

maar hij wil niet. hij heeft altijd veel moeite gehad met water op zijn gezicht, hij zat tot zijn 4e in het badje omdat hij niet onder de douche durfde. nu gaat het douchen redelijk goed. en als hij zijn hoofd achterover houdt mag ik zijn haar wassen. maar o wee als er een drup op zijn neus komt.

in de zomer in een zwembad in de tuin speelt hij wel graag. en springt er zelfs in. maar gaat daarna wel snel zijn gezicht afdrogen.

al zijn vriendjes zitten inmiddels al lang op zwemles. en als ik mijn zoon vraag zegt hij meteen nee ik wil niet, ik kan zelf wel zwemmen. .
    wat doen ze in de 1ste lessen meestal, krijgen ze de tijd om een beetje te wennen ?

eigenlijk wil ik graag in januarie starten met zwemles. en in de tussentijd wat vaker nog even zelf met hem zwemmen en hopen dat hij het leuk gaat vinden.

wat zouden jullie doen. gewoon beginnen of even wachten nog ?

2. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Doen! Altijd doen zou ik zeggen. Tot de eerste zwemles zelf elke week naar het zwembad en hem toch vertrouwd maken met water. Ik vind het allerbelangrijkste dat ons zoontje straks kan zwemmen. Hij gaat ook als hij 3 is op peuter "zwemles". En tot die tijd zitten we regelmatig in het zwembad. Om hem zoveel mogelijk watervrij te laten worden.

3. misa

misa Niet meer actief

Ik zou eerst een poosje elke week met hem gaan zwemmen en hem gewend laten worden aan water. En dan over een half jaar op zwemles ofzo.

4. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Ik zat met hetzelfde probleem, altijd groot drama in bad, omder de douche en in het zwembad. Zwemmen is wel leuk, maar er mocht geen water in haar gezicht komen, dan was het paniek.

Wij hebben het afgelopen half jaar veel aandacht hieraan besteed, veel wezen zwemmen enzovoorts maar het schoot niet op. Dus watergewenning maar, dan is het nog geen zwemles en worden ze watervrij gemaakt. Wij dachten, t zal nog wel een half jaartje duren. Om precies te zijn, in les 2 !!! ging ze met haar hoofd onder water. Dus zoiets kun je ook nog overwegen.

5. beccie

beccie Niet meer actief

oh dat ging dan snel zeg, ik zal eens informeren of ze dat hier ook hebben. denk dat hij ook eerder naar een vreemde luistert dan naar mij eigenlijk hihi. ik denk dat ik in het weekend met hem ga zwemmen en dan meteen even goed informatie vragen in het zwembad.

6. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Onze dochter wilde ook niet echt. Bij haar duurde het ook lang voor ze onder de douche durfde en inderdaad water op haar gezicht was een drama. Iedere haarwasbeurt was het gillen en schreeuwen etc.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een zwemschool gezocht met kleine groepen, max 8.. En gelijk in een bad van 1.30 meter dus geen voeten aan de grond. Dit is voor haar beter omdat ze waarschijnlijk anders over een jaar nog niet met haar voetjes van de vloer zou zijn ivm het onbekende waar ze niet goed tegen kan. En nu weet ze niet beter dat je zo leert zwemmen, zonder voetjes op de vloer en dus zijn ze 'verplicht' om te bewegen.

Ze kon gelijk einde van die week een proefles doen. Helemaal blij was ze (?). Alleen toen het zover was... in paniek!, gepraat en uiteindelijk is ze gegaan. Ik zou 10 minuten mogen kijken maar dat heb ik niet gedaan. Dat zou het haar alleen maar moeilijk hebben gemaakt. En na de eerste les kwam ze blij het bad uit, dat vermoedde had ik al. En nu is ze 4x geweest en gaat inmiddels kopje onder en springt voorzichtig van de rand in het water. We hebben 1 kijkles gehad en hun lesmanier bevalt me prima. De eerste 3x vond ze het heel spannend en eng om te gaan maar is toch gegaan. Vorige week ging het beter en nu vertelde ze vanmorgen dat ze zin had om weer naar zwemles te gaan.

Dus ik zou zeggen, kijk naar je kind en neem de gok. Jij weet zelf het beste wat hij aan zou kunnen. Mijn dochter is bij een onbekende ook meer 'beïnvloedbaar' dan bij mij dus ik wist zo en zo dat ze wel het water in zou gaan. En van het een komt dan het ander.

7. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Onze zoon had een ruim jaar geleden ook weinig met plonzen in het water.
    Het peuterbadje was oke,maar met de bandjes om mee het diepere in was niks voor hem,hij was niet vrij in het water.
    Met het oog op de toekomst en de zwemlessen zijn we met een bevriend stel gaan zwemmen die een zoon hebben die jonger is dan Sietse,maar erg vrij in het water.
    Doordat dit jongetje erg vrij was en gewoon koppie onder ging is Sietse het ook gaan doen.
    Na een week of twee sprong hij voortaan ook van de rand het water in,en zelfs koppie onder is geen probleem.
    Onze zoon heeft babyzwemmen gehad destijds,alleen ben ik er mee gestopt omdat het zwembad in de buurt dicht ging.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ga in elk geval vast informeren bij zwembaden vooral ook voor wat betreft de wachtlijst. Er zijn genoeg baden die nog een wachtlijst hebben. Hier is het bijvoorbeeld zo, dat als je je kind inschrijft en het op de wachtlijst zet, dat het vanaf dat moment iedere zondag gratis mag komen zwemmen onder begeleiding van 1 betalende volwassene. Dus dat zou al schelen.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja met 5,5 zou ik er toch wel mee beginnen.. Als t echt een drama wordt, kun je altijd nog uitstellen.

10. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou rondkijken in de buurt en beginnen met watergewenning. Des te beter als dat vrij snel vlot gaat.
    En tot de tijd dat hij kan beginnen zou ik regelmatig naar 't zwembad trekken. Al speelt hij gewoon een uur in 't kleine bad, maar dat hij al kennis maakt met 't water.

Vroeg of laat zal ie toch moeten beginnen. En dan liever op 5.5 dan op 8 ofzo.

11. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    we hadden er wel een paar maanden voor uitgetrokken dus ik stond inderdaad met mijn oren te klapperen toen ze het na les 2 zo kwam zeggen :D

12. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou het doen! Hier waren de eerste 2 maanden ook drama op de zwemles, vond alles eng etc. Totdat ze het eenmaal doorhad en ze mag wss over een maandje afzwemmen. Heeft er dan 8 maanden over gedaan.

Deel Deze Pagina