hallo meiden, hier nog een alleenstaande moeder van een dochtertje van 4 maanden. Ik heb me verdiept in bepaalde zaken waar ik recht op zou hebben. Veel heb ik al geregeld maar nu lees ik over een alleenstaande ouderkorting. Ik heb gegoogeld maar kom er niet uit. Geldt dit ook voor wanneer je een eigen huis hebt? En hoeveel is het? Ik woon alleen met mijn dochtertje al die tijd al eigenlijk en dat zal zo blijven ook. Ik hoor het graag.
Als je langer dan een half jaar (dit jaar) alleen met je dochtertje op het zelfde adres staat ingeschreven heb je recht op alleenstaande ouder korting. Dus sta je alleen met je dochtertje sinds 1 juni op 1 adres dan kun je het aanvragen. Voor het komende jaar kun je het dan sowieso aanvragen als je verwacht alleenstaand te blijven!
Dit vraag je aan via je (voorlopig) aanslag Inkomstenbelasting. Het is een korting op de inkomstenbelasting die je verschuldigd bent. Alleenstaandeouderkorting
bedankt voor de reacties. Kan ik dat nu al aangeven voor dit jaar? Mijn kindje is dan langer dan 6 maanden ingeschreven op mijn adres en ik sta hier al een jaar alleen ingeschreven. kan iemand mij vertellen waar ik dit moet invullen gezien het voorlopige teruggave formulier best moeilijk is? dank alvast
Hier in Zwolle kun je langs maatschappelijk werk en daar helpen ze je verder met dit soort formulieren...weet niet of dat in jouw woonplaats ook zo is maar je kunt wel even informeren
Via www.belastingdienst.nl (dit is de precieze link: Uw voorlopige aanslag over 2011: hoe werkt het?) kun je de software downloaden voor de voorlopige aanslag van 2011. Het programma is vrij duidelijk met wat je moet invullen, er staat ook overal toelichting bij. Als je zelf niet uitkomt, kun je ook 0800-0543 (belastingtelefoon) bellen. Het is een gratis nummer en ze staan je er heel goed te woord. Je kunt het op deze menier dus ook voor dit jaar alvast aanvragen ja. Alles wat je dit jaar behoorde te krijgen wordt verdeeld over de resterende maanden van dit jaar, dit betekent dat de teruggaaf per maand veel hoger zal liggen dan volgend jaar. Houd daar rekening mee. Maar als je dus langer dan 6 maanden ALLEEN met je kind op hetzelfde adres ingeschreven hebt gestaan, dan heb je recht op onder andere: * alleenstaande ouderkorting * aanvullende alleenstaande ouderkorting (als je inkomen uit werk hebt) * inkomensafhankelijke combinatiekorting (ook alleen als je inkomen uit werk hebt) Daarnaast zullen de kinderopvangtoelsag, kindegebondebidget e.d. ook andere bedragen zijn als je alleen bent (en dus minder verdient dan 2 verdieners).