Liedjes met een verhaal

Discussion in 'De lounge' started by Dwaze vader, Jun 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dwaze vader

Dwaze vader Actief lid

Dec 7, 2009
    275
    0
    16
    NULL
    NULL
    In mijn lijstje van beste nummers aller tijden staan nogal wat nummers met een boodschap cq een verhaal. En met een boodschap/verhaal bedoel ik het aankaarten van maatschappelijke problemen en gebeurtenissen uit de historie en dergelijke. Nu dacht ik dat er vast wel meer nummers zijn die niet alleen muzikaal goed in elkaar zitten, maar die daarnaast ook wat te vertellen hebben in plaats van de zoveelste liefdestekst. Om alvast af te trappen:

Siouxsie & The Banshees - Cities In Dust [Music Video] - YouTube
    Vulkaanuitbarsting Vesuvius die Pompeii en Herculaneum in de as legden.

Iron Maiden - Run To The Hills - YouTube
    Vervolging van de oorspronkelijke bewoners van de VS.

omd enola gay video - YouTube
    Atoombom die gedropt werd op Hirosjima.

BAP - Kristallnaach 1992 - YouTube
    Pogrom tegen de Joodse bevolking van Duitsland in november 1938.

Pearl Jam - Jeremy (Uncensored Music Video) [Official] - YouTube
    Pesten van schoolkinderen, en wat de gevolgen kunnen zijn.

HUMAN LEAGUE - BEING BOILED -(EARLY) - YouTube
    Protest tegen het kweken van zijdewormen.

RUN-DMC vs. Jason Nevins - It's Like That - YouTube
    Alledaagse problemen, en dat je er het beste van moet zien te maken.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

3. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,826
    3,613
    113
    Sunday bloody sunday - U2, over de Ierse 'bloody sunday', waar een aantal Ierse demonstranten door Britse Soldaten is neergeschoten.

Give me hope, Joanna - Eddy Grant, over apartheid

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Runaway Train van Soul Asylum. Gaat m.i. echter niet over vermissingen van mensen an sich maar over het gevoel je klote te voelen en geen andere oplossing te zien dan te verdwijnen. Maar dat is dus hoe ik de tekst interpreteer...

Echt zo'n zielige clip vond ik dat altijd...

5. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Zombie, van The Cranberries. Over het geweld in Noord-Ierland in de 90's.
    En natuurlijk Welterusten, mijnheer de President van onze eigen Boudewijn de Groot. (tegen de Vietnamoorlog)

6. Papaver

Papaver Niet meer actief

'Suffer little children' van The Smiths.

Over the Moors murders die in de sixties in Engeland zijn gepleegd door Ian Brady en Myra Hindley. 5 kinderen zijn indertijd vermoord en begraven op de 'Saddleworth Moors' bij Manchester, waarbij niet alle lichamen ooit zijn gevonden. Het is tot op de dag vandaag regelmatig in het nieuws in Engeland, mede aangezien Ian Brady (Myra Hindley is gelukkig al 10 jaar dood) weigert mee te werken om het lichaam van Keith Bennett, één van de slachtoffers, te vinden, terwijl zijn moeder sinds zijn vermissing hiervoor heeft gevochten.

7. kimsch

kimsch Bekend lid

Feb 13, 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
  8. Vlijtigliesje

Vlijtigliesje Actief lid

Sep 12, 2009
    236
    2
    0
    NULL
    NULL
    'Dear Mr. President' van Pink. Over de schijnheiligheid van voormalig president Bush (de oorlog in Irak, zijn vermeende vroegere drank- en drugsgebruik, zijn afkeer van homoseksualiteit enzovoort, enzovoort...).

Echt een briljant nummer, zeker de live-versie!

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    nooit geweten...heftig verhaal zeg....

10. ik d8 ook gelijk aan deze....

11. Survivor

Survivor Bekend lid

Oct 23, 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    'I have seen the rain' een duet van Pink en haar vader James moore.
    Het gaat over de persoonlijke (vaak jaaarenlange) nasleep die de vietnam oorlog met veel mannen die hebben gediend heeft gedaan.
    Dat er van velen van hen werd verwacht dat ze na hun diensttijd zichzelf verder zouden ontwikkelen, maar dat sommigen daarintegen te kampen kregen met een burn-out en door omstandigheden zelfs hun huis kwijt raakten.

12. kimsch

kimsch Bekend lid

Feb 13, 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Ja he....ik hoorde het een paar jaar geleden op de radio. Je gaat meteen anders naar zo'n liedje luisteren.

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Sting-russians over de koude oorlog
    Frank boeijen - zwart/wit over discriminatie
    Depeche mode - precious over scheiding

14. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
  15. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,271
    1
    0
    apothekersassistente
    Dat wist ik helemaal niet, ga de volgende keer beter naar dat nummer luisteren...

Side of a bullet - Nickelback - lyrics - YouTube

Nickelback-Side of a Bullet

gaat over het neerschieten van muzikant Dimebag Darrel.
    Hij is op het podium neergeschoten door een gestoorde fan omdat hij uit zijn favoriete band was gestapt.
    In het nummer zit nog een "riff" die door Dimebag Darrel zelf was "geschreven."

16. singa

singa Niet meer actief

U2 Pride (in the name of love)

Gaat over Martin Luther King.

Dat was het eerste nummer waar ik aan moest denken toen ik je topic las.

17. Jel

Jel Niet meer actief

18. glimworm

glimworm Niet meer actief

Another day in paradise (phill collins) werd geschreven om aandacht te schenken aan daklozen

en deze, Fast car (tracy Chapman)
    Gaat niet zozeer om politiek gerelateerde problemen, wel om armoede en alcolholisme.

Het liedje vertelt het verhaal van haar harde leven, dat begint wanneer haar moeder van haar werkloze, alcoholische vader scheidt, en dwingt haar te stoppen met school om de zorg voor haar vader over te nemen. Uiteindelijk, verlaat ze haar woonplaats met haar partner in de hoop op een beter leven te krijgen. Ondanks haar baan in een supermarkt, valt ze ten prooi aan de cyclus van armoede, zoals haar leven begint te spiegelen aan dat van haar moeder: haar partner blijft grotendeels werkloos en wordt ook net als haar vader alcoholist. Ze blijft alleen met haar kinderen terwijl haar partner zijn tijd nuttigt door te drinken met vrienden die hij steeds vaker ziet dan zijn eigen kinderen. Tenslotte, na het krijgen van een baan die de situatie financieel iets verbetert, moet ze haar leven accepteren zoals het nu is en haar dromen opgeven. Ze vertelt haar partner haar te verlaten en voor zichzelf en een beter leven te kiezen anders eindigt hij net als haar vader.

19. Dwaze vader

Dwaze vader Actief lid

Dec 7, 2009
    275
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben toch wel wat juweeltjes tegengekomen. Gelukkig niet alleen nummers die alleen qua tekst goed in elkaar zitten, maar ook muzikaal (dus als je de tekst wegdenkt) lekker wegluisteren. Dat nummer van Eddy Grant wordt zelfs op feesten en partijen gedraaid omdat je er zo lekker op kan dansen.

Verder wilde ik jullie deze nummers met een boodschap niet onthouden.

Metallica - One - YouTube
    Over een soldaat die zijn ledematen en meer is kwijtgeraakt en sindsdien gevangen zit in zijn lichaam.

Frankie goes to hollywood - Two Tribes (HD) - YouTube
    Strijd tussen twee groepen in het algemeen, en de waanzin daaromheen. Denk aan de koude oorlog op zijn hoogtepunt.

Nineteen - Paul Hardcastle - YouTube
    Over soldaten die eigenlijk nog steeds niet volwassen zijn als ze naar de oorlog worden gestuurd.

Share This Page