Tja kijk Ik zou haar ook niet aankleden hoor. Kom nou, een kind van 8 kan dat prima zelf. Tijdens de gymlessen op school doet ze het toch ook zelf? Ik kan me niet voorstellen dat een leraar/lerares daar mee gaat helpen. Weet je zeker dat ze het niet kan en dat ze het niet gewoon heel makkelijk vind als jij het doet? Een beetje manipulatie?
Nou ik zou gewoon bij je schoonzus aangegeven dat zij ook een keer mag rijden. En wat betreft het feit dat nichtje zichzelf nog niet kan aankleden, ik zou haar gewoon met haar trainingskleding en al lekker bij schoonzus thuis afgeven na de training. Ik zou haar dus echt niet ( zeker niet op deze leeftijd ) gaan helpen met aan en uitkleden. Als ze als prinsesjes behandeld wilt worden dan zorgt ze er maar voor dat haar moeder mee gaat. Laat haar maar lekker janken, je geeft toe aan haar prinsessen gedrag door haar toch aan en uit te kleden, dat moet je gewoon niet doen.
Meelopen zou ik geen enkel probleem vinden, maar omkleden wel. Ik heb mijn oudste (bijna 8) ook uitgelegd dat ik niet meer de kleedkamer inkom voor omkleden bij het zwemmen. Het is er druk en chaotisch en sinds de kleinste kruipt is het niet praktisch. Dat vindt hij niet leuk, hij vindt het ongezellig, maar snapte hij wel. Daarom spreek ik elke keer mijn waardering uit, dat hij op die manier rekening met mij houdt. Dat zou ik ook doen naar je nichtje, duidelijk de grens, goede uitleg waarom en poot stijf houden. Desnoods de eerste paar keer eten achter de hand wat meteen klaar is, maar ik zou niet meer op die manier bespeeld worden. En dat ook aangeven naar je schoonzus. Vriendelijk, maar duidelijk!
ik zou tegen schoonzus zeggen, "prima dat ik haar mee neem maar zolang ze zich niet zelf kan aan en uit kleden wil ik haar graag volledig in sportoutfit aangeleverd hebben en zo krijg je haar ook weer thuis" En als de jonge dame het daar niet mee eens is heeft ze pech.... ook als ze aan de deur komt om te vragen of ze mee mag kun je best van te voren zeggen "dat mag wel lieve schat, maar je moet je zelf aan en uit kleden, anders kan het niet"
Gaat het dat nichtje niet om de extra aandacht die ze van jou krijgt? Ik zou ook niet helpen met aan en uit kleden. Misschien als er tijd is eerst even drinken voor vertrek of iets dergelijks. Verder gewoon duidelijk zijn met je grenzen. Jij bent de enige die ze kan bewaken, dat gaat een ander niet voor je doen. En als anderen jouw grenzen niet weten, hoe kunnen daar dan mee om gaan? Als zij een show opvoert en niet luistert bel je gewoon haar ouders en lossen die het maar op.
Gewoon tegen je schoonzus zeggen dat je haar volgende week om tijdstip x verwacht voor het oppikken van je dochter. (Uiteraard er wel rekening mee houden dat ze toch niet komt en je eigen dochter de dupe word.) En tegen je nichtje dat ze zich niet moet aanstellen als een baby en dat zich prima zelf kan aankleden, je vertrekt op tijdstip x, is ze niet klaar kan ze lopend naar huis of in d'r ondergoed mee in de auto. Je nichtje gedraagd zich al net als haar moeder en daar helpt maar 1 ding tegen en dat is zeggen wat je verwacht en je daar aan houden.
Volledig mee eens met bovenstaande bericht, kind van 8 kan het prima zelf en zo niet, dan gaat ze maar in haar onderbroek. Wedden dat ze het dan ineens wel kan. Is ze niet op tijd klaar dan kan ze zelf gaan lopen. Aanpakken dit verwende gedrag
'Hoi, ik heb X net even meegenomen naar hockey, neem jij Y volgende week dan even mee? Dank je!' En ik zou ze voor de kleedkamer droppen; met 8 kan ze dat echt wel zelf. Als ze hulp nodig heeft met bv beschermers, kan dat best even na het omkleden, maar helpen met hélemaal omkleden is onzin. Als dat echt moet, zou ik aangeven bij schoonzus dat jij dat niet kan. Echt, geef je grenzen aan hoor! Wij hadden hier een klasgenootje dat telkens voor de deur stond;'Mama en papa zijn even weg en ik moest bij jullie komen tot ze terug zijn!' Voor een keer prima, maar niet op die manier en niet 4x per week.
Je nichtje vertoont gewoon hetzelfde gedrag als haar moeder. Het liefst andere alles laten oplossen Of ik zou je schoonzus vragen is het een idee om en om te rijden of je nichtje meenemen en op de heenweg mededelen van we kleden ons vanaf nu zelf om en gewoon geen tegenspraak komop is een kind van 8 en ik zou dan ook niet meelopen naar de kleedkamer want je hebt je handen vol aan de jongste. Succes
Ik zou het een kleine moeite vinden, ik moet toch. De manier waarop is misschien niet zo netjes en dat zou ik met haar bespreken. Ik zou aangeven dat het je niet helemaal lekker zit en je het niet erg vind haar mee te nemen maar dat je het ook heel druk hebt en het nu als een richtingsverkeer voelt. Vragen of het misschien een optie is een afspraak te maken om om en om te rijden zodat jullie allebei geholpen zijn.
Ik zou het ook met schoonzus bespreken. Gewoon aangeven dat je het prettig zou vinden om en om te gaan. Of de één brengt de ander haalt, dan hoef je ook niet de hele hockeyles te blijven. En wat het janken betreft, dat zou bij mij gauw over zijn. Ik zou zodra ze voor de deur staat, zeggen dat ze best mee mag, maar dat ze dan zichzelf moet omkleden. En bij janken, lekker laten janken. Als ze niet op tijd is omgekleed, is ze dus niet op tijd op het veld. Een kind van 8 kan zichzelf echt wel omkleden. Ze kan het op school ook (daar ga ik vanuit, want een juf heeft helmaal geen tijd om alle kinderen om te kleden) dus bij de hockey ook. En anders gaat ze maar oefenen en leert ze het vanzelf.
Ik zou ze brengen en dan doei! Veel plezier tot straks (dan moet ze wel). En ik zou je sz appen, ik heb ze net gebracht, haal jij ze even want ik ben nu even daar en daar heen, Tot straks bij ons thuis!
Ik zou steevast iedere keer dat je haar meeneemt meteen afspreken dat zij jou kids volgende week meeneemt. En niet haar dochter omkleden, op school gaat de juf haar toch ook niet helpen met omkleden voor de gym? En over die dagen dat je oppas nodig hebt. Waarom vraag je het haar gewoon niet? Misschien zegt ze gewoon ja. Niet iedereen bied dat uit zichzelf aan en als ze ja zegt scheelt het jou een hoop irritatie .
Thanks voor jullie reacties. Ik ben idd veel te aardig haha. Tis ook gewoon irritant, staat ze hier om half 3 al met dr tas voor de deur terwijl we 17.15 pas weghoeven en mn dochter dan al vaak iemand anders te spelen heeft. Pfff issues..
Grappig. Ik zie nu pas dat er ook frustratie is dat ze ruim 2,5 uur eerder komt. Dus heel kort gezegd in dit stukje zitten 3 frustraties; - ze komt ruim 2,5 uur voor vertrektijd hockey - ze kleed zich niet zelf aan/uit - sz brengt/haalt nooit. Klopt dat? Ik zou echt proberen om het gesprek aan te gaan. Ze mag meerijden, maar dan zie ik haar om 17.15 en ze kleed zich zelf aan en uit. Daarnaast stel ik het op prijs als we het afwisselen. Zullen we een schema maken? Want kindjes uit groep 1, 4 jaar dus, kleden zich op school ook zelf aan en uit. Ik zie de juf niet 28 kindjes helpen met aan en uitkleden voor de gym. Ze kan het waarschijnlijk echt wel. Omdat jij zo lief bent om haar die 2,5 uur op te vangen en elke keer wel mee te nemen maakt je sz daar mooi gebruik van. (Misbruik) Maar als jij niet het gesprek aan gaat, weet zij dan wel hoe je dit ervaart?
Zo aardig vind ik je anders niet overkomen.. Er is van alles mis met zowel schoonzus als nichtje. Het komt op mij over dat je veel slikt omdat je geen confrontatie wil en niet omdat je zo aardig bent. Een gesprek aangaan is de enige manier om dit op te lossen denk ik.
Ik zal inderdaad het gesprek aangaan en beter mijn grenzen aangeven. Het is nu wel duidelijk geworden dat het idd 3 frustraties zijn en eigenlijk dus niet eens het meenemen van m'n nichtje dan wel het aankleeddrama, het uren van te voren aankomen en nooit eens iets terug. Het is fijn om dat helder te hebben zodat ik het gesprek goed in kan en dan maar hopen dat ze het een beetje leuk oppikt. Bedankt allemaal voor het meedenken!