Hai, Van de week kreeg ik de uitslag van de combinatietest en op zich zou ik blij moeten zijn, maar ik twijfel nog even over een vrijwillige nipt test. Ik ben namelijk al 41jr en ik weet dat de kans gewoon groot is. De twijfel omdat ik weet dat de kans op een kindje met down voor een 41 jarige rond de 1:85 is en 1:1100 een erg goede uitslag is. Nekplootmeting : 1,1mm Neusbotje aanwezig Kans op Down : 1:1100 Kans op Patau of Andrews : 1:5000 (ze gaan niet verder dan 5000). Wat denken jullie ? het erbij laten en me verder geen zorgen maken of gewoon voor de vrijwillige test gaan voor de extra zekerheid. Groetjes, Nathalie
Wij gaan bij een volgende zwangerschap sowieso de nipt doen en slaan de combitest over. Ik kan namelijk niets met kansen, de nipt geeft meer zekerheid.
Ja daarom twijfel ik ook...de nipt kan sowieso geen kwaad en het is meer dan een kanberekening. Net een e-mail gestuurd naar gendia voor de kosten want dat staat niet op hun website.
met die uitslagen zou ik mij niet zo'n zorgen maken na wat ik gelezen heb kost de nipt test rond de 500-600 euro maar als je het kan missen en het jou gerust kan stellen moet je het zeker doen
Ik zou het hierbij laten en me geen zorgen maken Hele mooie uitslag! Geld kan je mooi aan iets anders voor de baby besteden. Doen wat voor jou goed voelt
Ik heb ook meteen nipt gedaan, combinatietest overgeslagen. Bij het universitair ziekenhuis Antwerpen kost het 390 euro. Scheelt nogal veel geld met Gendia.n
Wij hebben beiden gedaan. Ik vond het prettig dat ze tijdens de combinatietest ook naar andere dingen keken (functionerende maag, twee hersenhelften, etc.) Ik ben bijna 10 jaar jonger dan jou en mijn kans was 1:8998 op Down en 1:5000 op de andere twee. Beste uitslag die mogelijk was gezien mijn leeftijd. Toch hebben we besloten om ook de NIPT te doen voor (hopelijk) dat extra stukje zekerheid. Ik heb afgelopen vrijdag bloed af laten nemen via UZ Antwerpen. Daar kost de NIPT 390, plus 35 aan consultatiekosten.
Ik heb ook een nipt gedaan in het UZ Antwerpen omdat ik de combinatietest niet aandurfde. Echter is jouw combinatie test zo netjes dat ik dan geen nipt meer zou uitvoeren.
Voor jouw leeftijd heb je erg mooie uitslagen en ik heb gelezen dat de combinatietest bij hogere leeftijd betrouwbaarder is dan bij lagere leeftijd, dat ze er meer gevallen uit halen bij iets oudere vrouwen. Het blijft natuurlijk een kans. Ik ken iemand die een kans van 1:10000 had voor down en toch een dochtertje met down kreeg. Ik zelf ben 38,5 en we twijfelen nog over een derde kindje. Als we er nog voor gaan en als het lukt, zouden wij meteen de nipt doen denk ik, in UZA, gecombineerd met echo. Ik zou niet eerst de combinatietest willen doen en dan bijv door mijn leeftijd slechte waarden krijgen en dan alsnog de nipt omdat er dan erg veel tijd overheen zou gaan. Dus ik zou de NIPT wel nog doen als ik jou was, gewoon omdat wij die extra zekerheid zouden willen, maar ik kan me voorstellen dat je gewoon op de goede uitslagen van de combinatietest vertrouwt. Succes met je beslissing!
Zoals ik het lees is de kans op een gezond kindje 4999 op 5000, of nog meer want het gaat niet verder dan 5000. Ik zou daar verder geen onderzoek meer naar laten doen. (Ik maak me vaak boos om mensen die Down als een ziekte zien. Ik snap best dat mensen liever een kindje krijgen zonder Down, maar door alle media heisa lijken mensen Down nu te zien als een hele erge ziekte. Terwijl het vaak gewoon gezonde mensen zijn maar met een genetische afwijking)
Maar met jouw leeftijd mag je dan de combitest "gratis" laten doen. Je kunt dan dus ook al gewoon een afspraak voor de nipt inplannen en de combi laten doen. Ik heb zelf eerst de NIPT en daarna de combi laten doen (kreeg combi ook vergoed vanwege leeftijd), zodat ik ook nog de andere informatie van de combi test zou krijgen. on-topic: ik denk op zich dat een nipt niet heel erg veel meerwaarde heeft met zulke "mooie"uitslagen, maar als je een controlfreak bent (zoals ik) stelt het misschien gerust.