Hallo, Kun je normaal gesproken lymfeklieren net boven het sleutelbeen voelen? Aan één zijde voel ik namelijk, ik vermoed, een lymfeklier. Voelt hetzelfde als onder mijn kaak. Volgens google zijn (opgezette) lymfeklieren boven het sleutelbeen altijd verdacht. Aan de andere kant voel ik niets, bij mijn man ook niet. Dus in hoeverre zijn ze normaal gesproken wel te voelen? Overigens ben ik niet ziek (geweest) en ook heb ik ook geen wondjes of iets dergelijks. Uiteraard kan ik naar de huisarts gaan; maar als je ze gewoonlijk wel kan voelen, dan is dat dus niet nodig.
Dit kunnen wij niet beoordelen en je maakt je zorgen dus laat het even nakijken. Een zoontje van een vriendin van mij had het en dit wat een vetbult maar moest wel worden onderzocht. Ik heb heel veel lymfeklieren maar niet boven mijn sleutelbeen. Even laten checken.
Ik heb dit ook wel eens gehad, ook in oksel, lies en onder mijn kaak, ook zonder ziek te zijn, blijkbaar was mijn lichaam toch bezig tegen iets. Ik wacht het altijd af, als het weg gaat binnen een week is het blijkbaar je afweer die bezig is, als het blijft even naar de dokter.
dit inderdaad.. het kan wel - ook al zijn het meestal de andere gebieden.. en als je er veel over in zit -eerder even bellen. Tenzij je ook andere klachten hebt zoals snachts je bed uitzweten - of afvallen/gebrek aan eetlust zonder reden - maar dan is de optelsom al wel verder. Als je verder geen klachten hebt - dan zou ik bovenstaande doen.
In de meeste gevallen duiden opgezette klieren op een infectie elders in het lichaam. Je lymfeklieren zijn het afvoer putje van deze infectie en kunnen opgezwollen raken. Vandaar dat iemand die verkouden is of een keelontsteking heeft, vaak opgezette klieren in de hals heeft. Soms hoef je je ook geen eens ziek te voelen maar is je lichaam wel bezig met bestrijden van virussen. Ik wacht het ook meestal even een week af. En dan nog soms iets langer... Maar goed. Ik ben geen arts en je moet doen waar jij je goed bij voelt. De assistente of de dokter kan je beter advies geven dan een forum denk ik.
Bij verdikte klieren boven het sleutelbeen zou ik sowieso voor de zekerheid morgen even de arts bellen omdat die vaker bij verdachte situaties opzet dan bijvoorbeeld die in je hals. Het hoeft niet, maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen. In dit geval dus niet afwachten. Laat de arts dat maar beoordelen of hij je wil zien.
Bedankt voor jullie reacties. @Madelie Als hij niet verdikt is, dan geen reden tot zorg? Want de klieren onder mijn kaak kan ik altijd voelen. Die schijnen dicht aan het huidoppervlak te liggen. Ik voel hem boven mijn sleutelbeen ook alleen maar als ik druk uitoefen; ik zie geen verdikking aan de buitenkant en het voelt ook niet heel groot, gewoon zacht en hij verschuift.
Maar dan is er toch niks aan de hand? Ik voel de meeste van mijn lymfeklieren ook gewoon zitten. Dat wil niet zeggen dat ze vergroot zijn.
Ik dacht dat jij het had over opgezette lymfeklieren. Lymfeklieren die niet opgezet zijn hoef je uiteraard niet mee naar een arts.
Oke, bedankt. Ik dacht dat in mijn openingspost wel duidelijk was dat hij niet opgezet was, maar ik hem wel kan voelen. Maar het is dus normaal dat je, met een beetje drukken, deze lymfeklier kan voelen?