Boek! (misschien vraag voor kraamhulpen)

Discussion in 'Kraamtijd' started by Gentle, Feb 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Hoi,

Wij krijgen hier geen kraamhulp. Alleen iemand (een hebamme) die elke dag even kort langskomt om te kijken en eventueel te helpen. We moeten/gaan ook in het ZH bevallen, maar willen eigenlijk zo snel mogelijk weer naar huis zodra dat kan (je mag hier als je wilt langer blijven).

Nu komen we dan dus thuis en weten nog niet zo veel. Vooral mijn man is nog een beetje onzeker in het praktische, en aangezien alle familie in Nederland zit, zouden we best eens een poos alleen met de baby kunnen zijn als we voor het eerst thuiskomen.

Ik ben eigenlijk er niet bang voor en het lijkt me ook heerlijk om zo samen aan je kindje te wennen, maar praktisch gezien maakt het me wel een beetje onzeker en ook mijn man (die helemaal geen baby ervaring heeft) vindt het wel spannend. Zodra mijn moeder er is (zal wel dezelfde dag ongeveer nog) en de hebamme is geweest zal het allemaal wel gemakkelijker gaan, maar nu even mijn vraag. Is er ook een soort boek waarin die eerste dingetjes die je eigenlijk moet weten staan? Hoeveel dekens in bed, hoe hoog de kachel aan moet (in de zomer), hoe je een luier om doet (weet mijn man niet), etc.

Graag horen we wat boekentips, mijn man is nog jarig voor die tijd ;)

2. B1980

B1980 Lid

Apr 28, 2008
    14
    0
    0
    Hi Gentle,

Ik vond de boeken van Beatrijs Smulders erg fijn: 'Veilig zwanger' 'Veilig bevallen' en 'Veilig door je kraamtijd'.

Erg uitgebreid en dingen worden duidelijk beschreven. Deze boeken werden mij ook aangeraden door de verloskundige (ik had haar ook om advies gevraagd)

Groetjes Brenda

3. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt! Die ga ik even opzoeken.

4. diddlinas

diddlinas Nieuw lid

Feb 24, 2009
    3
    0
    0
    Het is mij even niet duidelijk waarom je geen kraamhulp krijgt?
    Misschien kun je eens kijken bij school boeken voor de opleiding van de kraamhulp (mbo-verzorgende) 0f eens informeren bij een kraamcentrum of je daar tijdens de kraamweek telefonisch contact mee kan en mag hebben voor deze vragen.

Ik heb zelf bij een kraamcentrum gewerkt waar dit mogelijk was voor de clienten.

Succes!

5. wilma164

wilma164 Lid

Feb 18, 2009
    48
    0
    0
    Hallo,

Werken jullie beide ook in het buitenland? Als je namelijk in Nederland werkt, kun je zorg inkopen. Dan dus ook kraamzorg.

Verder kan ik je de boeken Borstvoeding een antwoord op alle vragen van Adrienne van de Reede en Regelmaat en Inbaren van Ria Blom aanraden.

Groetjes,
    Wilma

6. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt voor alle tips.

Wij werken beiden in Duitsland en hier krijgt men niet standaard kraamhulp. Er komt wel iemand (medisch) even controleren of alles goed gaat, maar geen koffie rondbrengen en je de hele dag bijstaan met je kleintje.

Zorg inkopen in Nederland is voor ons dus ook geen optie. Daarbij, zou er dan een Nederlander hierheen moeten komen? Want hier bestaan die mensen volgens mij helemaal niet, of je moet gewoon een verpleegkundige inhuren ofzo. Lijkt me toch niet helemaal het zelfde.

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Bij onze organisatie gebeurt het wel eens dat we in Duitsland kramen. Dan moet je idd denk ik zorg inkopen. Want je verzekering zal dat wel niet vergoeden.

Veilig door de kraamtijd is een leuk en leerzaam boek!

Share This Page