dag 10 nog steeds pijnlijke volle borsten?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lauwie, 31 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hoi,
    bij mijn dochter heb ik 22 maanden bv gegeven, tot een half jaar geleden. 10 dagen geleden is mijn zoon geboren. de bv liep vrij snel goed. je hoorde hem slikken. hij was ook vrij zwaar 4460 gr, waardoor vk en kraamzorg erg de nadruk legden op dat hij genoeg voeding binnen moest krijgen om zijn suikerspiegel op peil te houden. ik moest hem eigenlijk bijvoeden, maar dat krijg ik er niet in.

de kraamzorg stelde voor dat ik de ene kant ca 15 min geef en dan de andere borst nog een paar minuten. dat krijg ik er bijna niet in omdat hij dan al weer slaapt en geen interesse meer heeft. toen ik een keer kolfde om de druk eraf te kolven zodat hij aan kan happen, bleek dat ik in een minuut of 5 zo 80cc kolf.
    aan de ene kant fijn natuurlijk. maar aan de andere kant ben ik die hele volle pijnlijke borsten met steeds harde plekken wel zat.

bij mijn dochter had ik op dag 8 een borstonsteking en daar ben ik nu ook bang voor. ik ben dus de hele dag die plekken aan het masseren.

nu is mijn zoontje ook nog verkouden waardoor hij moeilijk drinkt. zijn ontlasting is okergeel. hij heeft wel wat last van krampjes.

ik kan natuurlijk steeds de druk weg kolven, maar het idee is natuurlijk dat er een goed evenwicht ontstaat en mijn borsten niet zo vol blijven. in de ene borst is het erger dan de andere maar het speelt bij allebei.

mijn vragen:
    * is het normaal dat je op dag 10 nog zulke volle pijnlijke borsten hebt? hoe lang kan dat nog duren?
    * is dag 10 niet eigenlijk een regeldag dat je het idee hebt dat je te weinig voeding hebt?
    * iemand tips? hoe zouden jullie kolven? voor de voeding aan een kant de druk eraf? na de voeding nog? (krijgt hij dan niet te weinig achtermelk?) een keer allebei helemaal leeg?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
    groetjes, lauwie

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    't Ziet er uit als een flinke overproductie. Ik zou in elk geval niet meer op de klok kijken bij het voeden, maar hem gewoon 1 borst laten drinken tot hij stopt, dan luier verschonen en de andere borst aanbieden.

Op borstvoeding.com kun je heel veel lezen over 'te veel melk', daar vind je vast tips om het allemaal wat gemakkelijker te maken en een borstontsteking te voorkomen.

3. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hartstikke bedankt!
    ik herken er veel van. had niet verwacht dat ik bij de tweede ineens zoveel productie zou hebben, omdat ik dat bij de eerste niet had.
    ik probeer het nog even met de tips. en als het niet snel genoeg helpt, bel ik een lactatiekundige.
    nogmaals dank!

4. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik heb op advies mijn borsten helemaal leeg gekolfd. Daarna elke 3 uur aangelegd en 's nachts laat ik de kleine slapen en kolf ik 1x.

Resultaat minder melkproductie, (wel meer dan voldoende).
    Hierdoor heb ik geen drijfnatte bh's, zoogcompressen etc meer. Alles lekte door. De kleine verslikt zich ook niet meer .

Op borstvoedig.com staat ook dit advies.

5. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    bedankt!
    ik had vanochtend koorts. heb een kuurtje gekregen en ga morgen met een lactatiekundige bellen over advies voor het verminderen van de productie

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik wilde het idd net zeggen, even de lactatiekundige bellen.

Waarschijnlijk is blokvoeden de oplossing.
    Succes!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind 10 dagen en erg volle borsten nog niet zorgwekkend hoor!

Ik had wel last van hyperlactatie, dat merk je omdat je continu pijnlijke stuwing blijft houden en de hele tijd lekt, de melk eruit spuit etc. Ik kolfde met de hand de eerste spanning eraf, dat dronk prettiger voor mijn zoontje.

Blokvoeden kan een oplossing zijn, hier werkte dat niet, het werd er alleen maar erger van.

Gelukkig heb ik nooit een borstontsteking gehad.

Succes!

Deel Deze Pagina