Hallo allemaal, Ik (of eigenlijk: wij) zitten met een vraagje. Mijn man heeft in het verleden zijn middelbare school met alleen een certificaat afgesloten. Hij is daarna (toen hij 16 was) meteen gaan werken en dit beviel hem tot sinds kort heel goed. Maar nu hij ouder is, heeft hij spijt van de beslissing om niet iets harder te gaan werken maar met een certificaat genoegen te nemen. Hij wil dus heel graag ander werk gaan doen. Het probleem is dat hij mijn zijn huidige baan 2000 euro netto verdient in de maand. Erg veel geld, en omdat ik ook goed verdien hebben wij een prachtig inkomen. Maar van alleen mijn inkomen kunnen wij niet leven, dus hij zal ook aan de slag moeten blijven. De situatie op zijn huidige werk is nu zodanig geworden dat hij niet met plezier naar zijn werk gaat. De hele sfeer is niet om over naar huis te schrijven, en hij is er echt helemaal zat van en wil graag iets anders gaan doen. Nu de vraag: wat zou hij kunnen gaan doen? Wat is handig? Hebben jullie ervaring met een soortgelijke situatie? Hoe hebben jullie toch nog een vmbo diploma gehaald? Bij welke opleidingen kun je zonder vooropleiding instromen? Ideeen/tips zijn erg welkom! Alvast bedankt! groeten EW90
Herkenbare situatie... ik probeer al jaren mijn man zover te krijgen om alsnog de HAVO af te maken! Maar er zijn verschillende mogelijkheden hoor: - google eens op vavo-onderwijs (volwassenen voortgezet onderwijs). Zij bieden vaak avondcursussen om ontbrekende vakken alsnog te halen, en je kunt er gewoon naast werken. - als je man weet wat-ie voor vervolgopleiding zou willen doen, is t misschien handiger om direct naar t MBO te gaan. Voor mensen boven de 21 zijn er op niv 2 (en sommige opleidingen op niv 3) mogelijkheden om te starten d.m.v. een toelatingstest in plaats van met een diploma. Die opleidingen kunnen (vaak) ook in deeltijd Misschien heeft-ie zelfs nog recht op studiefinanciering (als -ie onder de 30 is en minder zou moeten werken), maar dat is heel erg afhankelijk van de situatie.. Succes met je beslissing en je mag ook pb'en als je meer wilt weten!
Staatsexamen niks voor hem? DUO – IB-Groep/Staatsexamen VWO HAVO VMBO Kan ook in meerdere jaren (ene helft van de vakken aankomend jaar en jaar daarop de rest.) Hoe oud is hij nu? tegenwoordig kan je als je 21 plus bent ook met een toelatingsexamen op een mbo opleiding terecht.
hier nog een zonder diploma. Door gezondheids omstandigheden in me examen jaar heb ik mijn diploma ook niet kunnen halen helaas. Ik wil ook graag nog papieren halen, weet alleen niet of ik me vmbo wil halen of direct een richting wil kiezen want dat kan tegenwoordig ook met bepaalde richtingen. Je moet even kijken hoe en wat, net zoals flipske zegt je kan met een toelatingsexamen ook al ergens komen!
Ik weet niet hoe oud je man is, maar ik zou het zeker doen. Ik denk dat je daar anders spijt van ga krijgen, als het nu al begint te knagen.
Ik weet niet wat hij wil gaan doen, maar bij heel veel HBO opleidingen kun je ook toegelaten worden met een 21+ test. Daar zou ik dan persoonlijk voor gaan, want met een vmbo diploma kom je ook niet ver bij een andere baas lijkt me?
Bedankt voor jullie reactie! Mijn man is nu 24 jaar en is een echte praktijk man. Ikzelf doe een HBO opleiding (heb hiervoor HAVO) gedaan en weet dat hij daar sowieso geen type voor is. Misschien dat hij inderdaad eerst eens een vmbo diploma moet gaan halen en dat we gewoon even informeren wat het meest handig is. Hij wil zelf graag meteen instromen op een opleiding bijv. niveau 2. Hij wil graag iets met koeltechniek of andersoort installatietechniek.... Omdat hij nu nog jong is, is er nu nog de gelegenheid om een diploma te halen. Maar omdat we best duur leven, en we van mijn loon alleen niet rondkunnen komen (ik verdien bijna 1300 euro) en we nog een kleine op komst hebben, is het allemaal extra moeilijk geworden. Het beste zou zijn, een combinatie van werken en leren
Ik denk dat je man van geluk mag spreken dat hij 2000 euro netto verdient op legale wijze zonder enige diploma's. Arbeidersberoepen zoals installatietechnieken staan niet bekend als goedbetaalde banen. Misschien is het verstandig om eerst te bekijken hoeveel je man minimaal zou moeten verdienen om in jullie levensonderhoud te kunnen voorzien, en op basis daarvan te bekijken wat en een leuk beroep is en minimaal dat bedrag als salaris betaalt.
Of een studie naast zijn huidige baan? Is wel een opgave, maar investering wel waard. Zelf ben ik ook gestopt in havo 3 (voordat ik een diploma had) en ben op mijn 25ste middels toelatingsexamen, toch een deeltijd HBO opleiding gaan doen. Naast 40 uur werken. Waren zware jaren, maar vloog voorbij en ik ben blij dat ik alsnog een diploma heb gehaald (zometeen in augustus dan)
tja, dat geld is ook wat het tegen houdt. Maar de situatie is bijna niet meer houdbaar op het werk. Ik zal niet in details treden, maar het is die 2000 euro meer dan waard. Je moet er veel voor op de koop toe nemen. Ik vind het bijna zielig als hij iedere dag naar zijn werk gaat. Er is daar een of andere arrogante, chagrijnige l#l, die de boel daar flink verziekt en iederere dag treitert. Daarover klagen helpt niet, want er wordt hem de hand boven het hoofd gehouden...