Gesprek HR tijdens ziekte?

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 16 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    #1 brownielover, 16 jun 2022
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
    Hoi dames,

Mijn man zit sinds een week of 2 ziek thuis vanwege overspanning/burnout door zijn werk. Volgende week staat een afspraak bij de huisarts gepland en halver wege juli een gesprek met de arbo arts.

Nu heeft hij van zijn werk een e-mail ontvangen dat hij volgende week op kantoor wordt verwacht voor een gesprek met HR.

Weet iemand of dit een normale gang van zaken is en kan zijn werk hem dit verplichten? Helemaal omdat hij nog niet met de arbo o.i.d. gesproken heeft.

Alvast bedankt!

2. Flops

Flops Fanatiek lid

13 nov 2021
    1.259
    1.018
    113
    Vrouw
    Werk mag geen vragen stellen over waarom hij ziek is e.d.
    Ben erg benieuwd waarom ze een gesprek willen. Normaal heb je al snel contact met arbo om te kijken hoe lang iets gaat duren etc etc

Spectre en Vero0504 vinden dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Normaal zou ik t eerder vinden dat HR van te voren dan aangeeft wat ze willen bespreken en met welk doel. ZEKER bij dit soort gevallen. Ik weet ook niet beter als dat ze wachten tot NA op zn minst de arboarts.

Kijk even goed of, als hij er toch heen wil, of je kan voorkomen dat hij moet rijden. Je weet niet wat ie nou weer op zn dak gaat krijgen en daar kan hij flink de pest zenuwen van krijgen. Vraag ook na wat de reden en doel van het gesprek is.

Een jonge HR medewerker kan in onervarenheid nog wel eens met de beste intenties zo'n uitnodiging sturen zonder context, maar bij ons is t regel dat ze wachten tot na die arboarts een terugkoppeling heeft gegeven. Zeker als t een werkgerelateerde burnout/overspannenheid is, doen ze eerder een pas op de plaats dan dat ze er vol in zitten. Mja, ene werkgever is de andere niet.

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    #4 brownielover, 16 jun 2022
    Edit: mijn man zei dat er iets in staat over hoe ze nu verder moeten gaan oid en dat hij daar om X tijd moet zijn. Het is 2,5 uur enkele reis rijden dus best een behoorlijk stuk. Hij ziet er behoorlijk tegen op om heen te gaan, vandaar mijn vraag of het verplicht is. Hij vermoed dat ze hem willen uitkopen maar of dat ook zo is weten we ntl niet.

5. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Beetje rare gang van zaken. Ze mogen 'niks' vragen kwa ziekte en waarom. Ik zou de arboarts gewoon even bellen. En vragen of het verplicht is en aangeven dat dit te belastend is.

Zeebra, Baileyy en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Vragen staat vrij en hij is niet voor niks ziek gemeld neem ik aan.

Is er geen arbodienst bij betrokken Waar je je normaliter ziekmeld? Zou het daar eerst navragen wat zij adviseren. 2,5 uur enkele reistijd lijkt me voor dit stadium niet bevorderlijk zeker als je de inhoud en doel van t gesprek niet weet. Tegen t onmenselijke aan ronduit.

Waarom ze dat dan niet via teams voorstellen is me ook een raadsel, je weet toch waar de mensen vandaan komen. Je gaat toch niet iemand 5 uur laten reizen voor een gesprek van half uurtje/uur. In gezonde toestand zou ik al roepen "voel eens ff aan je hoofd".

NiVa0230 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  7. Flops

Flops Fanatiek lid

13 nov 2021
    1.259
    1.018
    113
    Vrouw
    Hoe nu verder is niet aan HR maar aan de arbo... alleen arbo kan/mag iets zeggen over aantal uren die gewerkt "moeten" worden etc... kan hij zelf geen contact opnemen met arbo?

Zeker als het 2,5 uur reizen is zou ik voorzichtig ermee zijn

Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Oh zo'n toer...

Nou laten we de stappen eens volgen en huisarts en arboarts eens laten bekijken wat hun indicatie is. Zodra dat bekend is komt de werkgever weer erbij aan tafel lijkt me...

Maar ik krijg hier een iets andere bijsmaak...

Afkopen kan leuk klinken, maar volle burnout is flink kut. WW uitkering wacht ook tot je potje leeg is, dus ga beginnen met even lezen wat je rechten zijn en wat de gevolgen van zoiets zou wezen.

Krijg t gevoel dat je met iets ranzigs te maken hebt dat ze hem "in goed overleg" hersteld melden en vervolgens met wederzijds goedvinden de laan uit bonjouren. (Zijn geen onbekende trucen, maar feitelijk is hij dan nog wel overspannen/burnout en dat kan lang of kort duren). Maar dat men dan bij voorkeur VOOR de arboarts wil praten vind ik dan niet heel vreemd.

De manier waarop is meer waar mn nekharen van overeind gaan staan. Bekend of zulke constructies vaker toegepast zijn?

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik begrijp de reacties niet zo goed, bij ons is HR juist heel betrokken en willen gewoon graag weten hoe het gaat, meedenken in oplossingen en juist samen in gesprek blijven. Niet om te pushen maar gewoon uit interesse en betrokkenheid.

Maar misschien hebben wij dan een heel bijzondere HR afdeling.....

Anniek88, Maslov, Novi en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

ja dat is niet ongebruikelijk. Ze mogen hem van alles vragen, op medisch vlak hoeft hij ze geen antwoord te geven, dat kan via de Arbo arts.

Iertje81 vindt dit leuk.
  11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Mja, dat is vást heel goed bedoelt, maar als je in een situatie zit zoals een burn-out of een ander mentaal ingrijpend iets dat je hebt meegemaakt, is er vanuit een organisatie gezien echt nog héél wat winst te behalen voor een goed en gezond herstel van de betreffende medewerker.
    Als je je kop maar net boven water kunt houden en er wordt aan alle kanten aan je getrokken, is dat NIET bevorderlijk voor je herstel kan ik wel stellen.

Maan14 vindt dit leuk.
  12. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Misschien heb je gelijk, ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat voelt en misschien is dan inderdaad elke "bemoeienis" hoe goed bedoeld ook dan teveel.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.044
    17.015
    113
    Helemaal niet bijzonder! Juist hartstikke normaal en in mijn optiek zoals het hoort: een betrokken werkgever.

Novi en Majo1983 vinden dit leuk.
  14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.044
    17.015
    113
    #14 Sado, 16 jun 2022
    Jeetje, haal je dit allemaal uit het kleine stukje tekst van TS? Hoe kom je aan het gevoel dat er “iets ranzigs” aan de hand zou zijn?

Contact onderhouden met werkgever (direct leidinggevende/HR) tijdens ziekteperiode hoort er gewoon bij, daar is echt niets bijzonders - laat staan alarmerends - aan.
    Overigens mag de huisarts helemaal niets vinden van belastbaarheid en re-integratie - daar is de bedrijfsarts voor. :)

Novi, Juul75, chrystel73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Bij ons op t werk is het normaal dat je binnen die periode een gesprek hebt.

Dit is niet altijd op de zaak maar vaak telefonisch, het is puur even peilen wat de zaak voor je kan betekenen en wat er gaat gebeuren qua huisarts/arbo

Maslov, Juul75, Zeebra en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Eens dat er verregaande conclusies getrokken worden op basis van vrijwel geen informatie. Volgens mij is stap 1 dat de man van TS aangeeft dat afreizen naar kantoor helaas momenteel geen optie is en hij graag eerst het gesprek met de bedrijfsarts heeft. En dat telefonisch of digitaal contact wel mogelijk is voor die tijd. En anders versneld de bedrijfsarts inschakelen (half juli is wel rijkelijk laat).

Mocht men dan alsnog aandringen op een fysiek gesprek, dan reizen ze maar naar hem als het andersom niet gaat.

Ja contact is normaal. Maar vaak toch ook gewoon telefonisch in de eerste periode. Een werkgever kan natuurlijk niet zomaar zonder enige informatie over wat er medisch wel of niet kan, afdwingen dat iemand naar kantoor komt (vragen staat wel vrij!). Dan vraagt de werkgever daar maar eerst advies over aan de bedrijfsarts. Je wil als werkgever ook niet iets doen wat belemmerend werkt voor de terugkeer van je medewerker.

Juul75, NiekeKris, Zeebra en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Indien mogelijk zou ik je man even contact laten opnemen. Hij kan vragen naar de strekking van het gesprek en aangeven dat hij een gesprek op kantoor nog niet ziet zitten en of dit ook telefonisch kan. Hij hoeft nergens antwoord op te geven, maar het zou ook niet goed zijn als je weken niets van je werkgever hoort na ziektemelding, het lijkt mij sterk als ze na 2 weken met een voorstel komen.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het komt dus wel vaker voor zoals ik lees. Morgen gaat hij proberen de arbo te bellen en kijken wat die er van zegt. Ik vind het idee om telefonisch of via teams het gesprek te voeren wel een goede. Scheelt 5 uur reistijd en voelt dan wellicht als een minder obstakel om te gaan.

Zeebra vindt dit leuk.
  19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Mmmmm, is dit is een persoonlijke ervaring? Je klinkt echt heel erg bitter…
    Mijn ervaring is juist dat ze heel erg meegedacht hebben toen ik een (lichte) burn-out had. Niks geen pushen of wat dan ook. En ja, de ze hebben er alles aan gedaan om hun ‘winst’ binnen te houden en mij weer zo sterk mogelijk te maken zodat ik weer lekker in m’n vel zat om m’n werk uit te voeren dat ik zo graag doe.

OT:
    TS, weet je zeker dat uitkopen echt aan de orde is en niet een gevoel afkomstig van de burn-out? Als je al niet lekker in je vel zit, kun je de meeste spoken in je hoofd halen, zonder denigrerend te doen.
    Daarbij, zeker in deze tijd, zijn gesprekken middels Microsoft Teams zo fijn. Is er toch nog iets zeer positief uit de COVID tijd gekomen. Kan je man dat voorstellen?

Ysabella, Zeebra en Jessi79 vinden dit leuk.
  20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Misschien heb je hier iets aan? https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter

Vroeg contact is normaal en moet wettelijk ook. Maar je man mag daarbij zeker voorwaarden aangeven, het moet zijn het herstel natuurlijk niet belemmeren. Ontslag tijdens ziekte mag niet, dus dat afkopen verhaal zou ik gewoon uit je hoofd zetten. Eerst beter worden.

Maslov, Zeebra en Suzy85 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina