rugligging?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Anitaaaxxx, 10 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Sinds afgelopen zaterdag is de kraamhulp weg. Wij hebben haar de hele week op de zijligging gehad en bij iedere voeding wisselen. Nu mochten we haar van de kraamhulp op haar rug gaan neerleggen, maar nu ben ik bang voor een afgeplat hoofdje. Kraamhulp gaf als advies ook de wisselligging. Dus ene keer hoofdje naar links en andere keer naar rechts draaien. Alleen nu wil ze dus alleen op haar rechterkant liggen met haar hoofd (naar het licht). Ik kan haar dus niet iedere keer omwisselen. Ik zat zelf te denken om dan iedere dag het bedje andersom op te maken zodat ze toch ook anders gaat liggen. Of is een dag niet omwisselen met het hoofdje te lang?? Of is er sowieso een makkelijker oplossing?

Beetje warrig verhaal dus als er vragen zijn hoor ik het wel :) Alvast bedankt!

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    #2 Adrienne, 10 jan 2011
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
    Hoi hoi,

Het is zowiezo het veiligst om een baby op de rug te leggen. Dus adviseer ik om dat in ieder geval te blijven doen.

Heb je een ledikant of een wieg? Als je een wieg hebt, is het dan mogelijk om heel de wieg te draaien?? Het is het beste voor je dochter dat ze iedere voeding gedraaid wordt. Probeer als ze slaapt het hoofdje weer terug te draaien, en houdt in de gaten wat ze dan doet, of ze het weer terug draait of niet.

Wat heel belangrijk is in dit geval, is er voor zorgen dat je baby goed getrainde nekspieren heeft. Die krijgt ze door haar op een bepaalde manier op te pakken. Dit kun je zien op een filmpje dat je opzoekt via you tube, het filmpje heet "baby oppakken en dragen" En is van agis. Ook af en toe op de buik leggen, drie keer per dag 5 minuten per keer helpt. Daar moet je wel bijblijven natuurlijk. In de box liever geen mobiel, want als ze daar continu naar kijken, krijgen ze ook een afgeplat achterhoofd. Of en af en toe wisselen, en aan de zijkant iets hangen.

Laat nog even weten hoe het gaat. Het is heel goed dat je het in de gaten houdt, het is echt belangrijk.

Groetjes en succes Adrienne

3. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Ik heb zojuist weer geprobeerd om het hoofdje naar links te laten kijken. Ze wil dit echt niet en gaat duidelijk hangen naar rechts. Ze draaide zelfs naar haar zij en ze is vandaag 10 daagjes oud! Ze is zich ook al heel erg aan het optrekken met der nekje dus ik vind het best snel en ook wel eng/vervelend. Want ik wil die voorkeursligging dus echt voorkomen. Wij hebben een ledikant dus draaien is niet echt een optie. Heb je misschien nog meer tips voor ons om haar hoofdje te laten draaien na iedere voeding?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Je zou eens kunnen proberen om haar ietsje op de zij te leggen en dan als steun een opgerolde hydrofiele luier als steun in haar rug te leggen, zodat ze net niet op haar rug ligt, maar zeker ook niet echt op haar zij. Kijk maar eens hoe ver je haar op de zij moet leggen, om er voor te zorgen dat ze niet naar rechts hangt.

Als je merkt dat ze steeds naar het licht draait, dat het daar echt mee te maken heeft, kun je om en om haar in de kinderwagen en ledikant laten slapen.

Haar nekje trainen is echt nodig.

Ga er zeker op tijd mee naar een kinderfysiotherapeut. Het is inderdaad belangrijk om die voorkeurshouding te voorkomen.

Als ze zich zo kromt, is het misschien ook wel goed om er even mee naar een osteopaat te gaan. Ze kan iets hebben beschadigd tijdens de bevalling, en daar kan een osteopaat veel aan doen.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina