Werken als kraamverzorgster?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by butterfly83, May 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal!

Ik zit heel erg te twijfelen om weer te gaan solliciteren als kraamverzorgster. Ik hier hier tien jaar geleden mijn diploma voor gehaald en toen ook met veel plezier stage gelopen. Ik was 19 toen ik klaar was en ik vond mezelf toen nog te jong om aan het werk te gaan, ook vond ik dat kraamverzorgster moeilijk te combineren is met een gezin dus zou ik er een opleiding achteraan doen.
    Nu juist mijn gezin in de tropenjaren zit verlang ik steeds meer om weer te werken als kraamverzorgster!! Het enige wat mij tegen houdt zijn de nachten die je er soms uit moet en de 8 dagen die je achterelkaar moet werken.
    Is dit allemaal wel te combineren met kleine kinderen?
    Hoe hebben jullie het geregeld met oppas?
    kortom wie laat mij de voordelen zien van werken als kraamverzorgster in combinatie met een jong gezin?

2. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik lees mee :D

Hier 1 uk. Paps kan de nachten opvangen als ik zou worden opgeroepen máár dan zit je nog wel met die 8 dagen :(
    Dan heb je flex kdv nodig of opa's/oma's of oppas die flexibel zijn en hele dagen kunnen kunnen (of s'ochtends/smiddags snel kunnen komen)

Sommige kraaminstanties werken met een "vast rooster" zodat je van te voren weet wanneer je je 8 dagen hebt. Maarja toch lijkt het me lastig plannen. Baby's komen doorgaans niet op uur en tijd ter wereld :D
    Mijn zus gaat binnenkort weer beginnen na 12 jaar er uit te zijn geweest.

Lijkt mij ook leuk werk.

3. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Daar zit ik dus ook een beetje mee, mijn moeder is redelijk flexibel maar kan niet alle dagen oppassen, ik zal dus op zoek moeten naar iemand die zo nu en dan 1 á 2 dagen in de week op wil passen. Volgend jaar gaat mijn oudste naar school dus moet het wel iemand hier in de stad zijn.
    iemand ervaring?!

4. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    up!

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik werk als kraamverzorgende. Moet zeggen dat ik het wel pittig vind. Ik werk 92-104 uur per 4 weken, dus 2 gezinnen per maand. Ga nu eerst 72 uur werken (20u ouderschapsverlof). Ik moet voor mezelf er even wat meer rust in krijgen.
    Het is niet ideaal, maar het werk is zo leuk! Ik werk op rooster, alleen de zomermaanden niet. Ik heb een gastouder die erg flexibel is en in nood springen mijn ouders bij. M'n man is de weekenden thuis.
    Ik hoefde tot 14 maanden 's nachts niet (1 jaar ivm bv en 2 maanden uitstel omdat ik het niet trok ivm gebroken nachten).
    Nu 6 nachten denk ik op wacht gestaan maar niet gebeld ;)
    M'n man is er 's nachts maar die werkt in ploegen. Als hij vroeg heeft, betekend dat dat hij haar om 6.15u al bij de oppas moet brengen. En zo nodig moet ze bij de oppas blijven slapen of die komt hier 's avonds even in huis om op te passen.
    Het is een hoop geregel en het liefst zou ik toch een baan hebben van 3 dagen per week. Maar toch kan er niks tegen op qua werk. Het blijft een lastige afweging die je voor jezelf moet maken.

6. Sijke

Sijke Bekend lid

Hoi,

Als het werk je zo trekt zou ik het zeker gaan proberen. Misschien een soort gastouder zoeken die flexibel wil zijn? Gewoon eens informatie inwinnen bij een bureau? En ook eens rondvragen bij div. kraambureau's hoe andere werkende moeders dit doen in die beroepsgroep?
    Succes met je zoektocht en keuze!

7. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

wauw...ik wilde ook de opleiding voor kraamverzorgster volgen en me daarin dan ontplooien maar nu ik dit lees heb ik er toch andere gedachten bij. ik heb een zoontje van bijna 2 jaar en een dochter van bijna 3 maanden. ik trek dat echt niet die roosters..ik wist natuurlijk wel dat het geen 9-5 baan zou zijn maar dit had ik zeer zeker niet verwacht. nope voor mij toch maar iets anders

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Bij ons werken maar weinig collega's op rooster. Ik in elk geval tot half juni, zomermaanden niet en hopelijk vanaf september weer maar dat ligt er net aan hoeveel collega's dat willen. Ik werk al een jaar op rooster, dus heb niet zoveel recht meer van spreken.
    Bij ons werken juist weinig mensen op rooster zodat we zoveel mogelijk 1 kraamverzorgster per gezin hebben.

Maar ik sta 9 dagen ingeroosterd waarvan ik er 8 moet werken (1 uitloopdag voor het geval ik op dag 2 aan het werk wordt gezet).
    De eerste 6 maanden na de bevalling hoef je niet 's nachts, bij borstvoeding als je 1 jaar lang geeft, hoef je tot 1 jaar ook niet 's nachts.

Maar verder kom je op je eerste roosterdag/werkdag 's nachts om 0.00u op wacht en is het afwachten wanneer je gebeld wordt.
    Ik sinds dochter er is nog niet s nachts tot nu toe (afkloppen!) maar meestal halverwege de 1e of 2e dag.
    Ik werk dus eigenlijk altijd 2x8 dagen per 4 weken. Maar ik vind het best zwaar in combi met een kleine, huishouden en ploegendiensten van m'n man.

9. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    Maar hoe werkt het dan als je niet volgens een rooster werkt? Kan je bijvoorbeeld ook aangeven dat je 2 gezinnen per 6 weken wilt? Of 3 per maand...

10. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Het is en blijft een geregel. De vaste roosters verdwijnen steeds meer. Bij onze organisatie zijn alle kleine contracten uit het rooster gehaald, omdat we anders niet 1 op 1 kunnen leveren.

Ik denk dat je het vooral uit je omgeving moet hebben hoor. Overigens is een vaste startdag tegenwoordig niet vaak meer mogelijk. bij ons kun je in overleg heus wel een dag schuiven, maar het kan ook zo zijn dat je bijv. 2 dagen wacht op een gezin en dat je de 2e dag pas om 15 uur smiddags aan het werk gaat. Dan kun je dus niet afhankelijk zijn van je KDV.

Share This Page