Hallo, Ik heb een paar weken geleden een vaststellingsovereenkomst getekend met mijn werkgever en ik zit nu nog in mijn opzegtermijn. Nu blijkt dat ik zwanger ben en ik vraag mij nu af of dit gevolgen heeft voor mijn ww uitkering. Ik lees namelijk verschillende verhalen mbt opzegverbod en zwanger zijn. Ik hoop dat u mij kan helpen met deze vraag. Groeten, Nedita
Beste Nedita, Het klopt dat je werkgever je niet mag ontslaan als je zwanger of ziek bent. Wanneer het andersom is, geldt dat niet. Je werkgever en jij zijn al ontslag overeengekomen. Als je nadien zwanger blijkt te zijn of ziek wordt, blijft het ontslag van kracht. Je kunt gewoon WW aanvragen. Acht weken voor je uitgerekende datum kun je zwangerschaps- en bevallingsverlof aanvragen via UWV Telefoon (0900 9294). Je WW wordt dan stopgezet. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Bedankt voor je reactie! Nog even voor de duidelijkheid bedoel je dat het dus niet uitmaakt dat ik nog in mijn opzegtermijn zit? Hoe weet UWV in dit geval dat ik na het tekenen van de overeenkomst zwanger ben geworden en niet voor die tijd aangezien het om een aantal weken gaat? Moet ik het kunnen aantonen wanneer ik zwanger ben geworden? Groeten, Nedita
Beste Nedita, Nadat je via www.werk.nl WW hebt aangevraagd, neemt UWV binnen een week contact met je op. We vragen dan de bewijsstukken bij je op (zoals een kopie van je contract of de beëindigingsovereenkomst. Mocht er onduidelijkheid zijn over de zwangerschap en het ontslag, dan kun je dit toelichten. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare