Harde plekken in borst met kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by valhalla, Apr 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. valhalla

valhalla Niet meer actief

Zondag is onze dochter geboren, na een nogal (ook voor haar) vervelende bevalling althans het laatste deel (mede door aangezichtsligging)

Ik wilde graag borstvoeding geven, maar ze moest er niets van hebben. Keer op keer proberen aan te leggen, maar ze werd helemaal overstuur zodra ze doorhad dat ze weer moest drinken... Uiteindelijk werd ze hiervan steeds zo gestressed dat ik toen ik thuis kwam over ben gegaan op flesje. In het ziekenhuis hadden ze een electrische kolf en daarmee kreeg ik ook net met veel pijn en moeite een bodempje eruit.

Sinds vanochtend ben ik begonnen met kolven met een handkolf en dat gaat perfect! In een flesje en babietje vindt het heerlijk. Nog een keer geprobeerd aan te leggen, maar zelfde drama.

Maar nu heb ik dus last van stuwing en hele harde stukken in mijn borst, vooral aan de zijkanten en bovenkanten.

Weet iemand of dit na een paar dagen overgaat? Moet ik ermee onder de warme douche, of juist met rust laten? Heb er wel koude koolblaren opgelegd en bevoren compressen maar helpen... nee... Oh ja, kolven helpt ook maar heel even en dat doe ik al elke twee uur tot er bijna niets meer uit komt...

Wat kan ik hier aan doen?

2. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Jammer dat je een moeilijke start hebt met haar wat betreft de borstvoeding. Als je borstvoeding wilt blijven geven je borsten warmte geven en hierna kolven. Elke 2 uur kolven is hartstikke goed denk ik. Ook zelf onder een warme douche de ergste plekken wegmasseren wil nog eens helpen. En geef de moed niet op en probeer af en toe nog aan te leggen, mijn meisje dronk ook pas na 3 weken aan de borst! Je kan ook hier kijken http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq als je naar beneden scrolt vind je heel veel informatie. Ook www.borstvoeding.com heeft heel veel informatie. Succes!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Gefeliciteerd met je dochter!
    Dat kleine laagje melk dat je in het ziekenhuis gekolfd heb, was/en is ook supergoed hoor! Je productie is in dat eerste begin maar zo laag, een babybuikje is op dat moment snel gevult

Om de 2 uur kolven lijkt me een prima idee. En ja, die stuwing nu, dat is natuurlijk omdat je borsten nog niet precies weten hoeveel melk die kleine wil drinken (hoeveel jij dus gaat kolven).

Ik zou zeggen, niet met koude koolbladeren of verbandjes aan de slag gaan, omdat je ook zegt harde plekken te hebben. Door kou verkrampen je melkkliertjes, waardoor de harde plekken 'vaster' gaan zitten. Ik zou warme doeken proberen tijdens het kolven en mee masseren. Of wat paprika ook zegt, onder een lekkere warme douche gaan staan, en dan de plekken masseren. Masseren moet je doen richting de tepel, dus met de melkstroom mee.

Succes meid! Op de pagina's die paprika je gaf, kan je idd ook veel info vinden. Geniet nog van je kraamtijd! Misschien heeft je kraamverzorgster ook nog wel tips voor je!

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Het gaat nu alweer beter ook, maakte me gisterenavond alleen een beetje zorgen omdat 't allemaal opeens zo snel veranderde...

Heel erg bedankt voor de tips!:thumup:

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Gelukkig dat het nu weer beter gaat!

Share This Page