Subklinischd hyperthyreoïdie

Discussie in 'De lounge' gestart door gitta, 26 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik heb er al van alles over gelezen, maar de meningen zijn verdeeld. Ik heb een te lage TSH (0,35; drie jaar geleden was hij netjes boven de 1 en 16 maanden geleden 0,44), de vrije T4 is 14, prima dus. Nu heb ik sinds mijn bevalling twee jaar geleden en twee infecties in het kraambed moeite mijn conditie op peil te krijgen. Eerst weet ik het aan ontzwangeren, toen aan de longontsteking. Ik heb ook astma, dus andere medicijen gekregen waardoor ik veel meer lucht kreeg, maar ik bleef vermoeid, mijn haar groeit heel langzaam em ik heb last van hartkloppingen. Het is zelfs zo erg dat ik 's ochtends moet sporten, want anders kom ik 's avonds niet in slaap van de hartslag boven de 100. Ik sport al maanden met de bejaarden mee in het zwembad, mijn spieren worden wel weer sterker, maar mijn conditie blijft bagger.

Ik dacht zelf dat ik misschien klachten kon hebben van de te lage TSH. De huisarts vindt dat niet aannemelijk en heeft me doorgestuurd naar de cardioloog voor een fietstest. Hopelijk komt daar niets uit, maar zijn er mensen die (ook) klachten hebben bij alleen een te lage TSH?

Ik heb trouwens ook een vitamine B12 en D-tekort. In B12 gelooft mijn huisarts niet, maar ik heb gelukkig een behandeladvies van dokter Auwerda, dus hij kan niet zoveel. Dat doet me wel vermoeden dat hij niet echt open staat voor iets afwijkende paden. Misschien verwerpt hij daarom mijn theorie, of kun je ook echt geen klachten krijgen bij alleen een te lage TSH?

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    SubklinischE, dus. Waar die d vandaan komt, geen idee.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zou de waarden die jij noemt niet eens bestempelen als subklinische hyperthyreoidie. Volgende keer smorgens meten, nuchter. Dan is je tsh iets hoger.

Tsh voel je niet. Het is het hormoon wat je schildklier aangeeft hoeveel energie-hormoon er gemaakt moet worden. De schildklier maakt vervolgens (voornamelijk) T4 en dat voel je wel.

Zolang je t4 binnen de waardes valt zou ik daar geen symptomen aan toeschrijven.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Voel je inderdaad niks van. Ik zou eerder denken aan die vit b12 tekort. Daar kan je ook flink vermoeid van raken/blijven, langzame haargroei, slecht/niet goed slapen, versnelde hartslag...

5. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Bepaalde astma medicatie kun je ook hartkloppingen van krijgen.

6. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dank jullie voor de reacties.

Zusterke, dat is ook wat de huisarts zei, ja. Alleen had ik ze al voordat ik van medicatie wisselde. Maar dat is wel de stap hierna, dan ga ik terug naar de longarts voor overleg.

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    https://www.ntvg.nl/artikelen/subklinische-schildklierfunctiestoornissen/volledig

Hier had ik info vandaan, het is dus allemaal wat onzeker. En júist deze waarden vallen onder subklinisch, dat is wat de naam aangeeft (nog) geen klinische hyperthyreoïdie.

Damay: de B12 spuit ik elke week. Ben weer meer gaan spuiten, was eerst 1x per twee weken.

Maar goed, eerst cardioloog, dan longarts, en dan zien we weer verder.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik ken het verschil tussen klinisch en subklinisch. maar TSH 0,35 valt bij sommige labs zelfs nog IN de referentiewaardes.

ik heb een TSH van 0,03 soms en T4 binnen de referentiewaarden en dat is lijkt mij wel subklinisch.

ik denk niet dat je bij een T4 van 14 hyperklachten kan hebben. Het kan wel, maar ik denk het echt van niet.

weet je de referentiewaardes van je T4?

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier valt de TSH er dus buiten (< 0,40), de fT4 moet tussen de 10 en 24 zijn, gewoon prima dus.

Deel Deze Pagina