Hoi meiden, Ik hoop dat iemand tips voor me heeft of me kan vertellen of ik echt heel fout of toch niet zo heel fout (?) ben... Onze kleine jongedame van 21 maanden heeft sinds anderhalve week weer iets nieuws. Ze is altijd een goede slaper geweest (sliep vanaf 6 weken door tot anderhalve week geleden, met wel af en toe wat moeilijke periodes in geval van verkoudheid of erge warmte). Maar nu... Ze wordt om de paar nachten midden in de nacht (altijd ergens tussen 00.00 en 03.00 uur wakker en wil dan spelen. En dan ook echt niets anders dan dat. Nu kan ik dan 2 dingen doen, welke ik beide al uitgeprobeerd heb: 1) Weer neerleggen en zeggen dat ze moet gaan slapen en uitleggen waarom, kus geven en welterusten wensen, dan weglopen. Resultaat: anderhalf uur lang krijsen, schreeuwen en bonken tegen het bed, tot ze volledig uitgeput in slaap valt. 2) Aan haar verzoek gehoor geven: Ik spreek dan eerst met haar af dat we dan nu even gaan spelen en daarna weer gaan slapen. Dat beantwoordt ze dan met "Afgesproken!" en dan ga ik met haar naar beneden. Ze mag dan 10 minuten spelen en dan zeg ik "Nu zijn we klaar met spelen", waarop zij steevast antwoordt met "Slapie doen!". Ze loopt dan zelf naar de deur en wil vervolgens naar bed getild worden. Ik leg haar dan weer in bed en hoor haar niet meer tot de tijd waarop ze altijd wakker wordt. Natuurlijk is het niet 'pedagogisch' verantwoord om met haar te gaan spelen 's nachts, dat snap ik ook wel, maar dat urenlange krijsen en schreeuwen daar heeft ze nou ook niet echt een goede nachtrust van.. (en wij ook niet) Ik doe dus de laatste paar keer maar het tweede, dat is de snelste (en ja ik weet het, makkelijkste) oplossing maar zorgt ook voor een goede nachtrust bij haar en ons. Ik weet het dus gewoon even niet, moet ik nou toch maar doorzetten en haar laten krijsen en brullen tot ze van totale uitputting in slaap valt? Dat vind ik nou ook niet echt goed voor haar..
Tja, ik heb er geen ervaring mee, maar echt no-way dat ik midden in de nacht met mijn dochter beneden zou gaan spelen. Kom even zeg, de nacht is om te slapen en niet om te spelen, daar heeft ze de hele dag voor. Je dochter is 21 maanden en die snapt natuurlijk dondersgoed dat ze mag spelen in de nacht omdat jullie geen zin hebben in een krijsend kind. Wat ik me uiteraard heel goed kan voorstellen, maar ja, dan maar toegeven lijkt me nou ook niet echt een oplossing. Ik denk dat je toch echt even door de zure appel heen zal moeten bijten.
Thanks voor de tips ja natuurlijk weet ik het ook eigenlijk wel.. maarja, tis altijd makkelijker bedacht dan uitgevoerd.. Ik heb er ook niet zoveel ervaring mee want het is zo'n makkelijk kind verder, dat zodra het maar een beetje moeilijk wordt, ik eigenlijk gewoon niet weet wat ik ermee aanmoet omdat ik 'niet weet wat me overkomt' om het maar even heel dramatisch te stellen.. O ja, n.a.v. de opmerking van mermaid "Kom even zeg, de nacht is om te slapen en niet om te spelen, daar heeft ze de hele dag voor." vraag ik me trouwens af, zou het komen doordat ze overdag niet meer genoeg uitdaging heeft ofzo? Of is dit gewoon een fase waar elk kind van die leeftijd wel eens in komt? Want ik doe toch wel m'n best om haar elke dag te 'vermaken', en ze heeft genoeg te spelen en we spelen ook veel buiten.. Zou ze toe zijn aan meer of ander spelen?
Niks zeggen en niks uitleggen in de nacht. Neerleggen en zeggen: lekker slapen. Na 10 minuten weer er naartoe als ze niet slaapt en weer hetzelfde: lekker slapen En dat volhouden! De opties die jij noemt zou ik nooit doen. Die laatste helemaal niet. Of het nou wel of niet verantwoord is : mijn nachtrust is heilig!! Nacht is slapen!
Ik zou, hoe moeilijk ook, niet gaan spelen 's nachts! Ookal doet ze zo lief mee. 1,5 uur laten krijsen, dat zou ik ook nooit doen. Wat ik doe als mn dochter 's nachts wakker is ( Die is wel jonger als die van jou ) is haar op schoot nemen als ze huilt, en op haar kamer blijven zitten op de stoel. Donker. Niet praten, niet spelen, niet gezellig, alleen op schoot en eventueel wiegen. Vaak slaapt ze dan weer meteen in. Soms is ze echt gewoon 3 uur wakker 's nachts maar ligt dan gewoon op schoot, soms wat gemopper. Uiteindelijk maak ik dan een flesje en slaapt ze tijdens de fles weer in. Heel soms wil ze inderdaad feesten 's nachts, maar daar heb ik geen zin in. Ik spreek ze dan weleens streng toe; 's nachts slaap je in je bedje! Soms moppert of krijst ze dan even maar ik laat huilen echt niet langer als een minuutje of 2 toe. Dan weer op schoot en wiegen. Opzich vallen hierdoor de nachten mee, ze is echt weleens lang wakker 's nachts, maar nooit krijsen en niet spelen, gewoon op de slaapkamer.
Spelen vind ik geen optie, laten krijsen ook niet. @Suusjeuh, zo zou ik het ook doen alleen werkt het op schoot hier niet. Ze krijgt hier nog de borst 's avonds laat/begin nacht. Soms nog wel eens een keer extra. Maar als ze kort na de voeding wakker wordt, is 't even 'op'. Vaak is ze dan even bij me op bed, wat ze overigens niet leuk vindt zonder voeding. Daarna probeer ik haar weer in bed te leggen. Meestal werkt het hier. Laatst wilde ze 1x naar beneden. Prima als dat een keer gebeurd. Maar was hier gewoon in het donker en de tv ging niet aan (waar ze wel naar wees). Na paar minuten weer naar boven gegaan, gezegd dat iedereen lag te slapen, mama ook wilde slapen en Danique ook moet slapen. Toen was 't weer klaar.
Ze slaapt nog 1x overdag en dat heeft ze meestal ook echt wel nodig.. Ze slaat het slaapje wel eens over, maar juist dan lijkt het meestal te gebeuren dat ze 's nachts gaat spoken.. Weet natuurlijk niet zeker dat het daarvan komt, kan ook toeval zijn. Dat op schoot nemen werkt hier helaas niet, maar dat spelen is natuurlijk ook niks.. Ik ga het toch maar weer proberen met terugleggen en weggaan.. Dan maar niet slapen
Mijn zoontje is nog veel jonger dus heb nog geen ervaring daarmee maar denk dat ik het ook zoals jou gedaan zou hebben (iedereen lijkt er zo tegen maar snap je heel goed) Wat misschien een idee is, is een slaaptrainer? Had het van nijntje gezien. Is een wekker die de ouders kunnen instellen op bv 8 uur 's morgens, als het te vroeg is schijnt er een plaatje van een slapend nijntje en als het tijd is van een spelend nijntje. En dan misschien uitleggen dat als nijntje wakker is zij ook mag spelen?
De nacht is om te slapen en de dag is om te spelen . Ik begrijp wel dat de optie 'even beneden spelen' voor nu makkelijker en sneller is, maar zo krijgt je kleintje dus wel de macht in handen: ik wil gaan spelen en ik krijg mama zover dat ik mijn bed er voor uit mag. En ja als dat 1 keer mag, mag het morgenavond ook, en de dag erna, en volgende week wil ze een uur beneden spelen misschien. Ik zou nu echt doorpakken, als ze wakker wordt niet uit bed halen, geen licht maken, een slokje water geven als ze wil, weer neerleggen in bed, even liedje zingen tot ze rustig is en weer weggaan. Mijn dochtertje is wel wat jonger maar die had een paar weken terug een periode dat ze elke avond rond middernacht wakker werd en niet meer wilde gaan slapen, alleen maar heel gezellig wilde doen, kwekken, naar buiten kijken, dingen aanwijzen....en dat ging steeds langer duren. Na een week of 2 weken was ik er echt helemaal klaar mee, dus heb ik het aangepakt zoals hierboven staat; ze heeft 10 minuten heel boos gehuild/geschreeuwd (echt uit boosheid, dus dan is het voor mij wat makkelijker om het te laten gaan), daarna 1 keer gaan troosten, toen nog 2 minuten gehoord en toen was ze stil. En de volgende nacht sliep ze gewoon weer door. Dus het is even doorzetten maar het kan ook heel snel weer over zijn.
Thanks, dat geeft een beetje moed! @lvdv: bedankt voor je begrip, en de meiden hier hebben gelijk hoor, maar mijn man is vrachtwagenchauffeur en in slaap vallen achter het stuur kan best link zijn vandaar de minder verantwoorde aanpak.. Ik ga het nu toch maar proberen... Grappig idee zo'n slaaptrainer, ik had er nog nooit van gehoord maar ga es ff op zoek!
Mijn dochtertje is veel jonger, maar wordt ook weleens (gelukkig zelden) wakker 's nachts. Ik laat haar altijd in haar bed liggen, maar ga ernaast liggen en dan valt ze vanzelf weer in slaap. Als ze dan slaapt (en ik wakker wordt ) ga ik weer naar mijn egen bed. Misschien helpt dit... Of bij jullie in bed nemen. Dit doe ik zelf niet, omdat ik vooral wil dat ze in haar eigen bed blijft en omdat ik bang ben dat ze anders om elk wissewasje gaat huilen om bij papa en mama te mogen slapen. Spelen zou ik ook niet doen, vanwege het bovenstaande.
Bij ons in bed nemen doe ik niet, daar begin ik niet aan Wil ze overigens zelf ook niet, althans, toen ze kleiner was heb ik het wel eens geprobeerd maar ze wil gewoon niet in ons bed (prima hoor ) We zijn inmiddels 2 nachten verder met behoorlijk weinig slaap en veel boosheid en gekrijs. Het begint ons allemaal een beetje op te breken.. Nog een paar nachten volhouden hoop ik..