Hoi hoi! Ben gewoon erg benieuwd naar de verschillende schema's die worden gehanteerd met dreumesen van rond de 20 maanden Onze zoon is nu 20 maanden en ons dagschema ziet er alsvolgd uit: 08:00 opstaan en aankleden 08:30 ontbijt met 1-2 boterhammen en beker melk 10:00 een fruitje en wat sap of thee 12:00 lunch met 1-2 boterhammen en beker melk/thee 13:00 middagdutje 15:00 tussendoortje en lekker (buiten) spelen 17:30 avondeten + toetje 19:30 douchen en naar bed Hij krijgt al vanaf ong 11 maanden geen fles meer en eet altijd met de pot mee. En ontbijt en lunch wordt regelmatig gevarieerd met cornflakes en of pannekoekjes zo nu en dan
We hebben geen schema. Tussen 7.30 en 9u ontbijten Tussen 11 en 12.30 slapen. Gewoon als hij moe is dus En tussen 19.20 en 20.30u slapen. Als ik persé naar utopia op tv wil kijken dus om 19.20u haha Tussenin ergens fruit. Groenten soms smiddags, soms s'avonds.hangt er allemaal van af wat we gaan doen. Maar een schema? Nee die hebben we niet echt.
Hier: 7.30 opstaan, beneden dubbele boterham met beker water 8.15 aankleden 10.30 biskwietje/fruit met aangelengd appelsap 12.00 dubbele boterham/yoghurt met muesli met water 12.30 - 14.30 slapen 15.00 fruit (soms wat rozijntjes of snoeptomaatjes erbij) met water 17.00 avondeten en eventueel yoghurt 19.00 in bed.
Gisteren bijvoorbeeld in de voormiddag naar een binnenspeeltuin geweest en na het slapen weer terug gegaan vandaag voormiddag thuis, buiten gaan wandelen en nu ligt hij in bed. Als hij wakker is wat eten en dan gaan we naar oma en opa. Morgen gaan we de hele dag winkelen en gaat hij misschien niet slapen. We doen nu gewoon maar iets
Jaaa ik heb het nu een "schema" genoemd om het makkelijk in beeld te krijgen. Maar we houden ons ook niet specifiek aan tijden. Het loopt zoals het loopt. En inderdaad als we bijv naar de kinderboerderij gaan, slaapt hij ook pas als we terug zijn.
Wij hebben niet echt een schema. Ze is nu net 2, maar onze dagen zijn al maanden min of meer zo: -7u wakker, aankleden, ontbijt (voor zover ze dat wilt) -8u: naar opvang (op werkdagen) -tussendoor: boterham of fruit -12u: warm eten -daarna heel soms een dutje, vaker niet dan wel -16u: fruit -18u: boterhammen -19u: flesje melk
Hier ook geen schema meer, dochter van net twee gaat gewoon in de dag mee en die zijn altijd verschillendm Ontbijt met een bordje pap, smorgens fruit, lunch warm, tussendoortje smiddags verschilt en als avondeten gewoon wat de pot schaft. Slapen soms wel, soms niet. Ligt er aan wat we gaan doen die dag. Zoontje van 10 maanden gaat daar ook gewoon in mee.
Wij hebben wel nog een bepaald schema. mijn zoontje is nu ook bijna 20 maanden. Ik wil dat mijn zoontje wel rond bepaalde tijden zijn eten krijgt, middagslaapje etc. Ritme heeft voor hem altijd goed gewerkt en probeer ik ook gewoon zolang mogelijk vol te houden. Hij is bv. altijd blij als ik 's middags zijn slaapzak aan doe om te gaan slapen en valt ook vrijwel gelijk in slaap. Hij is dat gewend en ik merk aan hem dat hij zich daar ook echt zelf bewust van is van dit ritme. De tijden hieronder zijn ongeveer, kan wel eens wat afwijken maar over 't algemeen is t allemaal wel rond dezelfde tijd. 7.00 wordt hij wakker en gaan we naar onder, dan kan hij wakker worden en spelen. tussen 8.00-8.30 ontbijt (1-2 boterhammen met melk) broodbeleg wissel ik af tussen zoet/hartig. De ene keer zoet zoals jam en andere keer hartig. Daarna gaan we vaker boodschappen doen of lekker stukje wandelen (ik woon vlak naast de brunsummerheide en mijn zoontje is echt een buitenkind aan't worden hij krijgt er geen genoeg van haha) of als we iets gepland hebben als gezin, gaan we dat doen rond 10.00 tussendoortje, fruit (hij heeft door de dag heen verdunde diksap in een fles beschikbaar en geeft aan wanneer het op is en hij dorst heeft (hij Weigert om uit een beker te drinken of rietjes of tuitbeker of welke beker dan ook dus hij drinkt nog steeds uit zijn fles pff... iemand tips? hebben geloof ik alles wel al geprobeerd) 12.00 lunch (dit is dan of 1-2 boterhammen of ik maak wel eens een uitsmijter met ham/kaas wat hij heerlijk vindt) 12.45 naar bed. Hij slaapt dan gemiddeld tot 14.15 met soms een uitschieter tot 15.00 rond 15.00/15.30 krijgt hij nog een tussendoortje, rozijntjes of plakje ontbijtkoek en soms een bumba cakeje 17.15 middageten (hij eet eigenlijk gewoon met ons mee, tenzij we iets hebben wat voor hem nog te moeilijk verwerken is of ongezond hihi dan pak ik hem soms of een papje met boterham of restje saus spaghetti ofzo uit de diepvries) met meestal wat yoghurt of kwark na 19.00 krijgt hij nog een fles. Hier heeft hij echt nog behoefte aan, anders wordt hij echt 's nachts nog wakker. 19.20 gaat hij naar bed Als we bv. een dagje weg gaan als gezin loopt het ook wel eens uit, dat hij wat later in bed ligt voor zijn middagdutje bv. Maar over 't algemeen houden we wel elke dag dit ritme aan wat betreft eten/slapen.
Opstaan & ontbijt: Net wanneer hij wakker wordt Fruit: Ergens in de ochtend Lunch: Tussen 12:00 & 12:30 Middagdutje: Vanaf 12:30/13:30 tot 15:00/17:00 (varieert heel erg, maar meestal min. 3 uur slapen) Tussendoortje: Als hij wakker is Avondeten: 18:00/18:30 Naar bed: 19:00/19:30
Ons zoontje is 21 maanden en onze dag ziet er ongeveer zo uit: 7:00 - 8:00 opstaan, aankleden en ontbijten (pap) rond 10 een tussendoortje en wat drinken(rijstewafel, cracker, fruit, koekje, knijpfruit ... net wat hij kiest) 11.30 een boterham en limonade of melk/optimel 12.00 - 15 a 16 uur slapen na het slapen klein tussendoortje (ligt eraan wat hij 's morgens gekozen heeft) rond 18.00 avondeten tussen 19 en 20 in bad, pyjama aan en nog een flesje melk
Wij hebben ook niet echt een schema waar we ons per se aan houden, maar meestal komt onze dagindeling op het volgende neer: - 6 uur/half 7 wakker en bij ons in bed, even drinken (bv) - half 8 ontbijt: rijstwafel of halve blote boterham, paar hapjes banaan van papa en paar hapjes cornflakes van mij - rond 10 uur: fruit of koekje met wat drinken - half 1: boterham met kaas of worst, daarna bv en naar bed - na het slaapje (duurt 1,5-2 uur): wat drinken met fruit, cracker of rozijntjes - eind van de middag, vlak voor het eten: bakje tomaatjes of komkommer - rond 6 uur/half 7: avondeten - daarna douchen, bv en naar bed
Wow! Wat leuk om de verschillen te lezen! Bijvoorbeeld dat de een geen schema heeft en vol meegaat in het ritme van het gezin en de ander nog gezette tijden heeft en bv krijgt! Vind dit interessant, omdat tegenwoordig veel mensen gauw oordelen over andermans rituelen en gang van zaken. En alles wat zij doen de beste manier lijkt. Maar iedereen heeft gewoon zijn eigen ding en dag werkt. Klinkt heel gek, maar vind het gewoon interessant om te lezen
Op vrije dag: 0800/0830 opstaan, ff bij mama of papa in bed tutten met een fles warme (halfvolle) melk. Erna aankleden, boterham eten en tanden poetsen. Rond 10.30 fruit 12.00 boterham met sap of melk/yoghurt. 12.30/1300 tot 14/1500 uur slapen. 1500/1530 fruit met een cracker en doosje rozijntjes 1700/1730 avondeten en soms een toetje 1830 in douche om de dag a 2 dagen en erna nog even tutten en naar bed 1900/1930. Tussendoor krijgt ze natuurlijk wel drinken, roosvicee met water of yoghurt/melk, water en soms ook nog een nijntje koek tussendoor Als we moeten werken gaat ze om 0730 naar het kdv, waar ze de gehele dag verblijft. Dan ziet het schema er daar ook zo ongeveer uit.
Hier net een nieuw schema dus af en toe nog puzzelen opstaan tussen 7.00-8.00 flesje en boven spelen Rond 9.00 1 boterham met sap 12.00 brood en beschuit eten met thee of sap 13.00 naar bed tot ongeveer 15.00/15.30 15.30 fruit 17.00 avond eten 19.00 fles 19.30/20.00 naar bed Hij krijgt nog 2x de fles ivm koemelk soja allergie
7.30 uur opstaan 8.00 ontbijt ( 2 boterhammen) 11. 00 fruit 11.30 slapen tot ongeveer 14.00 14.30 koekje / fruit 17.00 avondeten 18.30 naar bed Drinken de hele dag door, zoveel mogelijk water ( soms met een beetje ranja) en ook af en toe melk
Hebben nooit echt een strak schema gevolgd, bleven we thuis paste ik me aan zoontje aan en gingen we op pad hij aan mij...qua eten was het toen en is het nog steeds: ontbijt: broodje met beker melk tussendoor: fruit, sap lunch: 1-2 broodjes en/of cracottes met melk tussendoor: fruit/kinderkoekje/rozijntjes, sap/water avondeten: 0 happen tot 2x opscheppen en soms een toetje voor het slapen gaan nog een klein bekertje melk