Fles weigeren - toch nog reflux of krampen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Belle1984, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons meisje is vandaag 13 weken en krijgt sinds iets meer dan twee weken flesvoeding (NAN AR) en Zantac voor verborgen reflux. Aanvankelijk ging alles goed, maar nu drinkt ze haar flesjes niet altijd leeg en is daardoor niet voldoende aangekomen. De laatste dagen wordt het steeds moeilijker. Ik laat vier uur tussen de voedingen en soms weigert ze gewoon de fles. Ze slaat de fles weg en begint te huilen. Eerst dacht ik dat het was omdat ze te moe was. maar vanmiddag gebeurde het opnieuw. Ze had een goede nachtrust gehad en haar flesje van half acht 's ochtends goed gedronken en daarna 1,5 geslapen. Dan hebben we even gewandeld en dan heeft ze nog drie kwartier geslapen. Dus ze was goed uitgerust wanneer ik haar flesje aanbood. En toch weer huilen. Na even wachten en troosten, toch nog blijven proberen en dan heeft ze de eerste helft huilend uitgedronken, een scheetje gelaten en daarna de rest rustig uitgedronken.
    Gisteren en afgelopen nacht was echter een drama. Sinds 16 uur tot middernacht er maar 50 ml ingekregen en dan om middernacht na veel gesukkel heb ik haar liggend in haar bedje (heel fout voor haar reflux, ik weet het!!) nog 80 ml kunnen laten drinken. Daardoor kwam ze op een dagtotaal van 460 ml voor een kindje van 4.9 kg :(
    Ik was zo blij dat de reflux onder controle was en ik kon eindelijk genieten van onze pracht dochter en nu krijgen we dit... Ik dacht dat ze niet wilde eten omdat ze te moe was, maar nu denk ik dat ze gewoon pijn heeft. Zou het nog altijd de verborgen reflux zijn of heeft ze krampen van de pap? NAN AR bevat geen johannesbroodpitmeel, trouwens. Telkens wanneer ik haar in haar bedje leg, overstrekt ze en huilt ze even tot ze zich overgeeft aan haar vermoeidheid en dan leg ik haar pas neer.

Alle tips zijn welkom!! Ik wacht nog steeds op het telefoontje van de KA om dit te bespreken, hopelijk heeft zij ook een idee om ons schatje te helpen.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Is de zantac opgehoogd in de tussenliggende periode?

Mogelijk is je kindje uit de dosering gegroeit en heeft ze meer nodig of is Zantac niet het juiste medicijn voor je kindje.

Volg je de leefregels voor reflux op?

3. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, de dosis Zantac is verhoogd sinds donderdag. En verder volgen we de reflux leefregels. Hoe weet je dan dat zantac niet de juiste medicatie is? Oorspronkelijk deed het wel z'n werk. En nu weet ik gewoon niet wat het is. Soms drinkt ze wel goed en soms niet. Is het reflux of zijn het krampjes? of nog iets anders?

We zijn vorige week dinsdag ook bij een manueel therapeut geweest, die een manipulatie in de nek heeft gedaan, waardoor hij zei dat de reflux terug erger zou kunnen worden gedurende max. één week. Die week is nu voorbij. De eerste twee dagen waren inderdaad weer een hel, maar sinds het weekend is het ergste weer voorbij. Alleen dat ze dus soms gewoon niet wil eten. Het is zo erg om te zien, haar oogjes rood van het huilen en de vermoeidheid, maar ik zie gewoon dat ze honger heeft. Dan breekt mijn moederhart echt in duizend stukjes...

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij krampjes willen de meeste kindjes wel gewoon drinken, dus daarom denk ik niet direct hier aan.

Onze oudste kreeg direct nexium. Onze jongste eerst ranitidine. Dit haalde alleen de ergste randjes weg en moesten regelmatig ophogen. Op mijn verzoek nexium geprobeerd en dit gaf een tevreden baby.
    Dus hoe weet je wat wel of niet werkt? Door uit te proberen als je kindje met een goede dosis niet tevreden is.

Eventueel zou het ook kea kunnen zijn, maar dan heb je vaak meer klachten.

5. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Op aanraden van de KA zijn we overgestapt naar een andere pap sinds gisteren middag. Ipv NAN AR krijgt ze nu NAN comfort. Gisterenavond weigerde ze weer huilend de fles, nadat ze vijf uur geleden de vorige fles had gedronken. Ik vermoedde dat het krampjes waren en heb een glycerine suppo gestoken. Daarop volgde een kaka pamper en daarna wilde ze wel drinken, hetzij wel maar 105 cc. Vanmorgen heb ik weer met een glycerine suppo een kaka pamper eruit gekregen en dronk ze van haar eerste fles 125 en de tweede om twaalf uur was weer hetzelfde verhaal :( huilen, de fles weg slaan, krampen en na wat stimuleren met de thermometer wilde ze wel drinken (ook maar 90 cc, daarna begon ze vrolijk de spelen met het speentje van de fles). Tijdens het drinken kreeg ik een concert van windjes en een klein beetje stoelgang.
    Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Ze zou toch 700 cc moeten drinken, maar dat lukt dus absoluut niet. De kinderarts heeft me een voorschrift voor omeprazole gegeven, morgen moet ik haar bellen om de eerste bevindingen van de andere pap met haar te bespreken en te kijken of ik voor het weekend nog moet switchen van zantac naar omeprazole. Het is zo moeilijk vast te stellen allemaal, want heeft ze nu krampjes door de nan ar die er nog uit moet? Of is de dunnere comfort pap niet goed voor haar reflux. Wat een zoektocht...

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien is het KMA? Kan samengaan met reflux, krampen, moeilijke stoelgang, overstrekken, flesweigeren...

7. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had net de KA aan de lijn. De bloedtest voor KMA was negatief, maar volgens haar is die test niet sluitend. Ze heeft gezegd dat ik de omeprazole moet opstarten en haar op de hoogte houden. Als het niet betert en ze blijft weinig drinken, dan moeten we een soya pap overwegen (of een andere variant die geschikt is in geval van kma) en dan zouden we blijkbaar op 36 uur een ander kind hebben... Heb jij ervaring met kma, Shakes?

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Maar jij at, toen je nog borstvoeding gaf, toch al melkvrij?

9. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Hier in het ziekenhuis zeggen de kinderartsen dat bloedtesten onder de 4 jaar niet alles goed kan weergegeven. Hier wordt KMA getest via een provocatie test omdat een bloedtest valse uitslagen geeft!

Het kan idd KMA zijn wij hadden na 1,5 week een heel ander kind.

10. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, ik heb toen een kleine twee weken melkvrij gegeten. Ik heb dat heel erg strikt gedaan, maar brood heb ik nog wel gegeten, en broodbeleg als kipfilet en ham heb ik ook wel gegeten. Ik kan me voorstellen dat er daar ook wel sporen van melkeiwit in kunnen zitten. Dus het blijft gissen.. Ik wil eerlijk gezegd geen vijf keer van flesvoeding meer veranderen, maar anderzijds moet ons meisje op termijn wel meer gaan eten. Het feit dat ze huilt en soms flessen weigert maar dan ook weer normaal drinkt, moet toch wijzen op een probleem?

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bloedtesten zijn bij baby's volslagen onzin om op allergie te testen. Mijn dochter had volgens die test ook geen KMA, maar verdraagt nu op 2 jaar nog steeds geen koemelk. Je kan het helaas enkel opsporen door trialand error.

Sojamelk is zeker geen alternatief voor KMA-kindjes,aangezien de kans op kruisallergie erg hoog is.

Eerste stap is pepti, met sterk verknipte koemelkeiwitten. Is het KMA, dan zou je na enkele dagen al verbetering moeten merken. Gaat het eerst beter en dan weer slechter, dan heb je zwaardere dieetvoeding nodig: nutramigen of neocate.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou je willen adviseren andere fv dan soya te gaan geven om kea uit te sluiten of vast te stellen.

Volgens mij woon je in belgie, klopt dat?
    Ik weet niet welke voedingen daar verkrijgbaar zijn, maar bij vermoeden van kea is nutrilon pepti of hero baby pep (hier in nl) de eerste stap.
    Soya is geen verstandige keus, omdat als het om kea gaat de kans 60% op kruisallergie op soja geeft.

Hier 2 kindjes met kea. Binnen 2 weken hoor je verschil te moeten merken. De oudste was echter binnen 48 uur verschil.

Toevoeging; zie net een soort gelijke post van shakes.. Die was net wat sneller ;)

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Beat you to it :D

14. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL

De kinderarts stelde novalac allernova voor, die is geschikt bij kma en is een antireflux pap, maar niet lekker zei ze. Ons meisje heeft zonet een flesje van 160 helemaal opgedronken! Zoveel heeft ze nog nooit gedronken en dat met een simpel tigex flesje... Misschien dat het met de nan comfort toch gaat beteren. Fingers crossed dat dit geen toevalstreffer is.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ja jij weer :x. :D
    Je had zeker hulp van mijn jongste die op de pad aan het tikken was ;)

Ach, we zijn het wel (weer) eens, beter dan dat we elkaar tegen spreken ;)

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoe verknipter de voeding, hoe viezer het ruikt! Koemelkvrije voeding schijnt helemaal vreselijk te zijn, maar nutramigen ruikt naar rotte eieren :)

17. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ondertussen zijn we vijf dagen ver met de nieuwe flesvoeding Nan Comfort ipv NAN AR en vier dagen met de omeprazole ipv zantac. Er lijkt beterschap in te komen, hoewel het nog moeilijk te zeggen is. Gisteren werd Olivia gedoopt en daarna een babyborrel feestje voor de vrienden, dus door de drukte van de dag heeft ze weinig geslapen en weinig gegeten. Ze was wel heel de dag heel rustig en vermoedelijk onder de indruk van zoveel mensen.

Opmerkelijk is wel dat ze haast nooit op mijn schoot wil eten... enkel liggend of in haar wipstoeltje. Heel soms (bijvoorbeeld om middernacht, wanneer ze half slaapt) wil ze wel drinken op de schoot, maar ook bijna volledig liggend. Iemand een idee hoe dit komt? Ik ben al blij dat ze drinkt maar er klopt toch iets niet... Als ik haar rechtop hou, zoals toch hoort voor een reflux baby, dan begint ze te overstrekken en te huilen en wil ze niet. Het lijkt wel alsof ze ergens in haar buikje (of keel?) pijn heeft in die houding? Maar in het wipstoeltje lukt het dan weer wel?
    Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik vind het wel jammer dat we dit knuffelmomentje kwijt zijn :(

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hah! Mijn dochter had dus ook ernstige KMA en reflux, en ik volgde stipt de leefregels op, in combi met Neocate en Zantac. Al bleef het moeilijk.

Toen op een nacht toen ik zelf kapot was, haar tegen alle adviezen in liggend gevoed. En plots ging alles beter, en ging de fles er veel vlotter in. Nooit geweten waarom. Maar alweer het beste bewijs dat er geen ultieme handleiding is...

19. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vreemd hé? En ik kan er ook geen touw aan vastknopen, soms lukt het liggend wel, soms niet.. Ons meisje is echt uniek ;) Vanavond spreek ik met de kinderarts, ik ben benieuwd wat zij zal zeggen hierover. Liggend voeden zou niet goed zijn omdat ze dan zo sneller een oorontsteking kunnen krijgen. Ik weet niet wat daar van aan is?

Deel Deze Pagina