Bso niet leuk, hoelang aankijken?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Elines, 18 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Dochter gaat sinds 5 weken naar de basisschool en 2 dagen in de week naar de bso. Ze begint aan het ritme te wennen maar is nog vrij moe. Vervelende is dat ze de bso niet leuk vindt. De dagen dat ze niet gaat zegt ze: 'maar ik hoef niet naar de opvang he? Want dat vind ik niet leuk'. De dagen dat ze er is hoor ik steeds terug dat ze moet huilen als ze er net is en dat ze dan bij de leidster op schoot gaat maar daarna wel mee speelt. Zelf vertelt ze dat ook (ze wil naar mama...) Toch heb ik het idee dat ze het uiteindelijk wel leuk vindt: ze speelt en is niet overdreven enthousiast als ik haar komen halen. De bso vindt ik zelf heel druk en hectisch als ik haar ophaal. Ik kan me heel goed voorstellen dat na een vermoeiende dag school dit erg veel is. Dochter is ook wel gevoelig voor veel prikkels (snel moe)
    Inmiddels zit in mn hoofd om de mogelijkheden van een gastouder te onderzoeken of andere oppas. Maar ik wil er niet te snel mee zijn, het is immers pas 5 weken, ze moet nog wennen en daarnaast vind ik de bso veel voordelen hebben.
    Hoelang zouden jullie het aankijken? En hebben jullie hier ervaring mee?

2. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Mijn zoontje is vanaf 3,5 maand naar het kdv, dus hij moest ook wennen, maar hij kon er nog niet over praten. Het heeft ongeveer een week geduurd voordat ze op het kdv verschil merkten en thuis zien de dagen er nog steeds anders uit na een dagje kdv (sneller moe).

Jouw dochter is natuurlijk een stuk ouder en zij zal misschien daardoor juist wat langer nodig hebben om te wennen. Moet ze niet ook tegelijk wennen aan school en aan de bso? Heb je van school signalen gekregen hoe het daar gaat? Het is wel opvallend als school prima gaat, maar bso niet.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #3 Averlhach, 19 sep 2015
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
    Ging ze voorheen naar kdv of juist gastouder?

Hoe ervaart ze school?

Zijn er ook verschillende opties, locaties, voor te wisselen van bso?

Onze oudste ging altijd 3 dagen naar kdv en vervolgens eerst 5 dagen naar school icm 3 dagen bso.
    Voordat hij naar de bso mocht heeft hij, op momenten dat het kon, al regelmatig 'boven' gespeelt. Kdv is beneden en bso boven ;) Hij heeft ruim 2 maanden af en toe meegedraaid bij de bso. Als er ruimte is kwa kind aantallen mogen ze vast wennen en zelfs mee ophalen van de bso-kinderen. Hierdoor worden ze echt voorbereid op de gang van zaken bij de bso. Het gaat er daar echt anders aan toe.

Toen hij eenmaal naar school ging kreeg ik regelmatig de terugkoppeling dat hij toch wel erg moe was. Dit kon ik ook echt merken. Het wennen naar school duurde bij hem best lang, volgens mij wel een ruime maand. Erna nog steeds veel moe.

Is het niet gewoon een combinatie van vermoeidheid en nieuwe, andere, omgeving en dat keer 2? (Bso en school?)

Wat vind je zelf van de bso?

Ik vind het niet vreemd of raar als het op school wel goed gaat en op de bso minder. En het zou ook niet aan de bso hoeven te liggen als in dat het een mindere bso is.

Op school zitten er circa 30 leeftijdsgenootjes bij elkaar met 1 leerkracht die structuur aanbied.
    Op de bso kunnen er veel meer kindjes lopen in de leeftijdscatogorie van 4 tot 11 a 12 jaar. Die grote kinderen kunnen erg lomp zijn tov de 4 jarige.

4. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Ze gaat sinds ze 3,5 mnd is al naar kdv voor 2 dagen per week. De kdv is van een andere organisatie als de bso dus dit was inderdaad helemaal nieuw. Ook geen wendagen ofzo gehad. Van school krijg ik niet zoveel te horen. Afscheid is wel een dingetje maar daarna speelt ze lekker mee, ze vindt het daar wel leuk. Over een week heb ik een gesprekje met de juf op school om te horen hoe het gaat.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat zeggen ze op de bso erover?

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als het alle twee nieuw is zou ik over 3-4 weken nog eens kijken (2 maanden). Het is ook niet niks dat je wereld even op zijn kop wordt gezet...

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje heeft ook vrij lang moeten wennen aan de overgang kdv-bso. Hij was ook altijd al gewend 2 dagen naar kdv gegaan, maar bso is toch hectischer en vermoeiender. Hij wende heel snel aan school en maakte ook snel vriendjes, maar het duurde veel langer voor hij de bso ging waarderen.
    Ik denk dat het wel 3 maanden duurde voor hij er met plezier heen ging.

Deel Deze Pagina