Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik vraag mij af of mensen wel weten wat discriminatie inhoud.. Discriminatie gaat niet alleen over huidskleur..

Oceanna en sleutelbloem vinden dit leuk.
  2. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Ik vind échte discriminatie (zoals jouw verhaal) uiteraard wél onrechtvaardig en niet goed te praten. Ik vind het dan ook heel logisch dat je hier tegen wilt "strijden".

Maar ik ben ook van mening dat de reden waarom zwarte piet veranderd zou moeten worden overdreven wordt. Want moeite met het slavenverleden van de voorouders bladibladibla...Iets wat iemand dus niet zelf heeft meegemaakt. Dát vind ik inderdaad wel gezeur.

Oceanna vindt dit leuk.
  3. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Uiteraard, maar als ik een blanke dame ben die in het buitenland is opgegroeid ben je net zo goed een buitenlander toch?

Oceanna vindt dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Zelfkennis ontbreekt bij jou duidelijk. Ga je schamen.

5. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Nee hoor. waar zeg ik dan racistische dingen?

6. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    http://stopblackface.com/1-willen-jullie-een-kinderfeest-verpesten-waarom-de-freedom-ride-to-meppel/

louan vindt dit leuk.
  7. Posh

Posh Niet meer actief

Maar het gaat hier toch de hele tijd over donkere mensen? Toch niet over “buitenlanders”.

8. louan

louan Niet meer actief

En daar ga je de mist in. Iets wat iemand zelf niet mee heeft gemaakt MAAR op de dag van vandaag er nog steeds hinder/last aan ondervindt. Dat is de essentie. Dan kun je niet even zeggen get over it.

9. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
  10. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Dames wat zijn we weer lekker bezig.
    Ik snap echt niet waarom jullie je zo druk maken.
    Het is een feest voor kinderen.
    Die maakt het geen ene reet uit of die Piet nu zwart , geel of oranje is.
    Zolang ze maar cadeautjes en pepernoten krijgen zijn ze tevreden.
    En ik weet niet hoe het bij jullie thuis gaat maar hier is het : kindjes blij en tevreden dan is mama ook blij en tevreden.
    Ja en dan heeft de beste man straks alleen nog roetvegen, who cares?!
    Ik kan er in ieder geval niet om wakker liggen.

Dat volwassenen zich zo druk kunnen maken om zoiets onbelangrijk heb ik nog nooit begrepen.
    Soms moet je meegaan met de tijd en ja soms veranderen tradities.
    Deal with it!

Simba1992, Glinea en sleutelbloem vinden dit leuk.
  11. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    uiteraard, maar ik bedoel te zeggen dat ik wel degelijk weet wat discriminatie is. @iMoeder suggereerde dat ik er nooit mee te maken heb gehad en dus niet mag oordelen.

12. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Maar hoe kun je nu last hebben van iets wat je voorouders overkomen is?

Oceanna vindt dit leuk.
  13. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Riene en littlemunchkin vinden dit leuk.
  14. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Maar dat soort racisme, is dus waar anti-racisme strijders tegen strijden. Daaraan zie je het, maar daaronder zit iets heel anders; het hardnekkige gevoel wat wij allemaal van jongs af aan meekrijgen dat mensen met een kleurtje minder waard zijn, dan witte/blanke mensen. Want waarom anders, trek je je het wel aan als een blank meisje word vermist, en is een donker meisje wat word vermist, een ver van je bed show? En het slavernij verleden is dan weliswaar lang geleden. Maar het feit dat je als donker iemand nog steeds niet als gelijkwaardig mens word behandeld. Dat is helemaal nog niet voorbij. Daar lopen mensen met een kleurtje dag in dag uit, continue, op allerlei kleine en grote manieren tegen aan. En daaaaaaaarom raakt zo een zwarte piet, die overduidelijk een soort inboorling in apenpakje moet voorstellen, zo een gevoelige snaar. Een witte man, met een hele groep negerslaafjes die zijn knechten zijn, en inplaats van dat we denken, oei, dat was niet onze beste tijd. Is dat onze nationale trots. En of jij over genoeg inlevingsvermogen beschikt om je dat te kunnen voorstellen, is vervolgens helemaal niet relevant. Want het gaat namelijk niet om jou. Het gaat om al die andere mensen in Nederland, die ook gewoon een leuk Sinterklaasfeest willen voor henzelf en hun kinderen.

En mocht je nog steeds van mening zijn dat zwarte piet geen negerslaafje is; als dat zo is, waarom moet ie dan perse zwart blijven, inclusief kroeshaar, slavenoorbellen en zoeloe lippen?

Nog even wat plaatjes van zulke slaven. Aangezien jij vond dat slaven niet in mooie kleding konden lopen;

Kipsate, Ninge, Queen en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Omdat de ondergeschikte positie nog steeds iedere dag ondervonden word.

Nataly1972, Queen en Posh vinden dit leuk.
  16. louan

louan Niet meer actief

Omdat er helaas nog steeds ongelijkheid bestaat.

Queen, iMoeder en Posh vinden dit leuk.
  17. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nee dat zei ik niet. Ik zei dat jij niet weet hoe het is om een donker iemand te zijn, in de Westerse wereld.

DastyQueen vindt dit leuk.
  18. louan

louan Niet meer actief

Vind het juist heel goed en duidelijk uitgelegd. Zeker de plaatjes hoe zwarte piet eruit ziet en hoe dit refereert naar een donker persoon.

19. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Wauw, een topic met 200+ reacties, in een paar uur, door volwassen vrouwen met een mening over een paar roetvegen.

Ik geloof m'n ogen niet als ik sommige meningen lees. Te onvolwassen en te triest voor woorden.

Simba1992 en Pantoffelheldin vinden dit leuk.
  20. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Het refereert naar een donker persoon, maar niet naar slavernij. Zwarte piet in de vorm die wij kennen (dus met kenmerken van donker persoon) stamt al van voor die tijd toen blanken een goede relatie hadden met Moren, gebaseerd op wederzijds respect. En de roe stamt uit heidense tradities, net zoals nog andere kenmerken. Ook het donker maken van het gezicht met as gebeurde al ver voor de slavernij. Dus het is een samenvoeging van verschillende tradities en ik begrijp hoe het nu overkomt op mensen en dat ze het anders willen zien, maar zeggen dat het puur uit het slavernij tijdperk stamt is gewoon niet waar. Maarja ik heb het hier eerder in dit topic ook al over gehad, er zijn boeken over en interessante documentaires. Ik val nu een beetje in herhaling maar kende die site niet en daar word ik dan door getriggerd. Ik vind het van beide partijen echt heel irritant dat ze hun verhaal willen versterken door met onjuiste informatie te komen.

Oceanna, lies276, Riene en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina