Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Helaas het laatste jaar denk ik dat wij het ‘echt’ kunnen vieren.
    Hier in ons stadje zijn ze gewoon zwart. Pik zwart.
    Maar goed, ik ben blij dat ik niet in de randstad woon. Die grachtengordel slaat helemaal door.

lies276, Knuffelmonster en paula1984 vinden dit leuk.
  2. MamaZijnIsDeBom

MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Het is de discussie waar ik zo moe van wordt. Het kan mij echt geen bal schelen. En de kinderen ook niet.... ze willen pepernoten, en sinterklaasliedjes, en cadeautjes in hun schoen. En dat is ook alles wat ik wil, hun blije gezichtjes en (ok die is wat minder leuk) een lege spaarrekening. Hou ze zwart, geef ze vegen, kijk maar ff.... maar als ik eindelijk een jaar zonder deze eindeloze discussie kon zou ik echt super blij zijn!

suus1983, dds, Indire en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Toen er de eerste berichten kwamen over protest tegen zwarte piet, schrok ik behoorlijk. Ik heb toch nooit gediscrimineerd? Ik heb nooit zwarte pieten geassocieerd met zwarte mensen. Dus het protest was stom.
    Maar na een tijdje ben ik gaan denken, dat is wel een beetje als een tandarts die tegen een patiënt zegt: het doet geen pijn hoor. Want ik ben niet het lijdend voorwerp in de kwestie.
    En dit toegeven kan samen gaan met weten dat je niet hebt gediscrimineerd, een hand reiken naar een ander is geen schuldbekentenis. Het is gewoon logisch.
    Toen ik dat ging beseffen vond ik het logisch dat we zwarte piet gingen aanpassen. Het feest is niet afhankelijk van de kleur van Piet. Kinderen genieten er toch wel van. Laten we het leuk maken voor iedereen. Hoera voor Roetveegpiet!

Zara75, ellessinia, suus1983 en 10 anderen vinden dit leuk.
  4. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw

Dit x 1000. Als er toch mensen zich echt onprettig voelen bij een zwarte piet dan maak je hem
    Toch pimpelpaars. Dat geneuzel over ( zeer onfrisse) tradities. Dan maak je nieuwe tradities. Het zal de kinderen echt een biet zijn,
    Het zijn papa en mama die er een rel over trappen

suus1983, femkes en amdaa vinden dit leuk.
  5. Glinea

Glinea Lid

5 jun 2018
    60
    30
    18
    Vrouw
    Waarom roept iedereen toch zo hard dat het moet zijn zoals vroeger. En refereert iedereen hier naar de Nostalgie van vroeger. Ik wil niet heel vervelend zijn maar het is niet meer zoals vroeger.

Nederland is een multiculturele samenleving en als een paar roetveeg pieten ervoor kunnen zorgen dat we in een vreedzame multiculturele samenleving kunnen genieten van dit feest, dan moeten we dat omarmen en niet gaan lopen bleren dat "ons" feest van ons afgepakt worden.

Het zal mij werkelijk aan alles roesten hoe Piet eruit ziet, als mijn dochter maar kan genieten. Dat ze de magie en de spanning mag ervaren van een bezoek van Sinterklaas, dat ze liedjes kan zingen en dat we in december met een groot glas warme chocolademelk kunnen kijken hoe zij verbaasd is over haar kado's gekregen van Sint en Piet, dat is van mij het enige wat ik haal uit mijn jeugd van vroeger.

louan vindt dit leuk.
  6. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Dat een reltrappen vooral..
    Niet alleen online, maar bij intochten ed. Dat snap ik echt niet. De kinderen krijgen tegenwoordig geen trauma van het zwarte uiterlijk van Piet, maar van de hele heisa er om heen. En dan zijn de voor,- en tegenstanders net zo erg.

lies276, DastyQueen, cactusje en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Tokkie gedrag vind ik het, van zowel de ja- als nee schreeuwers

littlemunchkin vindt dit leuk.
  8. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Amen! Ik wordt echt zo moe van de hele discussie. Het zijn de volwassenen die er problemen mee hebben, de meeste kinderen boeit het helemaal niks.
    Ik krijg ook echt plaatsvervangende schaamte voor sommige reacties op fb, ik heb het idee dat de meeste ervan geen eens kinderen hebben (of kinderen in de leeftijd van het geloven in de sint).

9. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Oh dat zeker ja. Ga lekker ergens protesteren waar de kinderen er geen last van hebben. En houd respect voor elkaar, dat is ook altijd ver te zoeken.

10. qwerty123

qwerty123 Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Heb het topic half gelezen maar een positief ding ik heb nog nooit zoveel blanke Nederlanders zich zo boos zien maken en zo hard zien strijden om een donker persoon in Nederland te houden;).

Mensen ben eens wat liever voor elkaar. Lekker een roetveegpiet waarbij blank en donker Piet mogen zijn. Waar we een feest samen vieren waar iedereen gelukkig is. Wat heb je aan een feest waarbij een hoop kindjes geen vreugde bij ervaren! Het is een kinder feest. Dus voor alle kindjes:)

11. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik wil niet de "rel" weer aanwakkeren, maar dit kwam mij net ter ogen toen ik even app zat te kijken van NOS.

Van mij hoeft het ook niet percee zo te blijven als vroeger dat "type" zwarte piet. Mijn vader vertelde dat ze vroeger bang werden gemaakt voor zwarte piet, dan kreeg je de roe en ging je in de zak mee naar Spanje om zeep van je te maken. Kinderen waren daar vroeger echt bang voor. Maar dat is (gelukkig) ook allemaal veranderd. Zwarte piet komt niet meer met een roe als je stout was geweest om zeep van je te maken en is tegenwoordig ook meestal niet meer zwart maar bruin en een vrolijke lieve kindervriend.

Ik heb er niets op tegen dat dingen veranderen en ook met roetveeg pieten kan ik leven, maar echt alleen maar roetveeg pieten dat vind ik gewoon jammer. Pieten worden helemaal niet neergezet als slaaf en sinterklaas gebruikt ze ook niet als slaaf. Jaren is het zo goed geweest tot er iemand begon te schreeuwen en zich er een hele groep omheen vormde die er een heel "ding" van gingen maken. En zo elk jaar de discussie erger deed oplaaien tot niemand een kant nog uitkon.

De oplossing zoals die er nu ligt vind ik prima. Pieten worden zwart naargelang hoe vaak ze door een schoorsteen zijn geweest dus sommige zijn er heel vaak doorgeweest en dus helemaal zwart andere wat minder vaak en die hebben dus meer vegen. Hele logische goede oplossing. Het heeft nu niets meer met kleur of ras of iets te maken maar met hoe vaak de piet door een schoorsteen is geweest. Dus niemand hoeft zich verder nog "aangevallen" te voelen door de kleur van piet :thumup:

Toch volledig zwarte pieten bij landelijke sinterklaasintocht - https://nos.nl/l/2253396

12. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik citeer jou even maar voor alle mensen die tegen protesten zijn; ik begrijp van anti-racisme activisten dat ze al jarenlang proberen om in gesprek te gaan met de NTR. Maar de NTR weigert dat omdat de baas, AJ Boshuizen, dat weigert. Die wil namelijk gewoon zijn eigen zin doordrijven en met niemand praten. De activisten zijn wel met RTL in gesprek geweest en die zijn er samen uit gekomen. RTL heeft toen ook NTR benaderd zodat ze samen een plan konden maken, en zodat ze ook 1 lijn konden kiezen. In het belang van de kinderen die dan niet verschillende verhalen op verschillende omroepen zien. Maar dat heeft de NTR ook geweigerd. Dit alles heeft bij de NTR ook tot onderlinge conflicten geleid, waardoor al verschillende mensen zijn opgestapt zoals oa Gerda Havertong, Dieuwertje Blok etc.

De activisten zien het protesteren als enige middel om de NTR te kunnen bereiken.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Maar even simpel gedacht, is het hele probleem hiermee niet opgelost??
    Ik geef niet mijn mening hiermee maar snap niet waar het probleem nu nog ligt?
    Alle slaven kenmerken zijn inmiddels weg. We hebben nu al een aantal jaar de roetveegpiet waardoor de ntr en nederland als geheel de boodschap hebben mee gegeven dat het zwart op een piet dus komt door het gaan van de schoorsteen. Sommige pieten dus met 2 vegen,andere helemaal zwart door het vaak door de schoorsteen gaan.

Kunnen de anti piet demonstranten zich hier nu in vinden? Of mag geen enkele piet helemaal zwart zijn ondanks het schoorsteenverhaal?

lies276, beccie en Juffie26 vinden dit leuk.
  14. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Van mij mogen ze de hele NTR wel afschaffen dan. Sinterklaas gewoon een lokaal feest houden zonder poespas op televisie. Scheelt ook een hoop gedoe met verhaallijnen die je als school en ouders bij moet houden.

Fantykoekie vindt dit leuk.
  15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik kan me helemaal vinden in jouw post. En heb dezelfde vragen.

lies276 en Nataly1972 vinden dit leuk.
  16. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Inderdaad dit dus.
    Ik zou ook zeggen probleem opgelost dus...

17. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Op zich zou je heel zwarte piet ook kunnen veranderen. Dus geen kroeshaar, Zoeloe lippen en slaven oorbellen meer. En dan zou ook de kleding anders moeten i.p.v. een negerpage pakje. En dan alleen het zwarte houden. Maar de vraag is een beetje; wat is nou verwarrender dan? Want dan word het een heel andere figuur.

En dit is bovendien mijn eigen mening. Na alle, buitengewoon racistische, bagger, doodsbedreigingen etc die anti-racisme activisten over zich uitgestort hebben gekregen. Denk ik niet dat die nog voor die oplossing te porren zullen zijn. Misschien dat dat 8 jaar geleden bespreekbaar was geweest.

Waarom is dat helemaal zwart zo belangrijk eigenlijk?

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Nou, hoe je het omschrijft lijkt het net of de anti-zwarte pietmensen onschuldig zijn. Vanuit die hoek ging het er erg hard aan toe met eenzelfde type bedreigingen en heftige demonstraties tijdens de intochten zelf waar kinderen getuige van zijn geweest.

lies276, Marchella en ElizaR vinden dit leuk.
  19. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik bedacht mij ineens dat ik eerder schreef dat het Surinaamse accent nergens op sloeg. Maar daar wil ik op terugkomen, juist omdat ik niet wil discrimineren. Een kennis van ons is elk jaar zwarte piet. Hij heeft niet veel schminck nodig want zijn eigen huidskleur is al behoorlijk donker. Hij is een jaar of twintig terug vanuit Suriname naar Nederland verhuist en is zo’n halve gare die bijna dagelijks dingen op FB deelt (lang leve het niet meer volgen hahaha) als ‘ik blijf hier’ (met dan een foto van een zwarte piet. Ik wil natuurlijk niet discrimineren en als ik zeg dat pieten met een Surinaams accent niet meer mogen ontzeg ik deze kennis zijn schnabbels eind november/begin december... ;)

Best bizar dat oudste hem vorig trouwens niet herkende. Zijn stem is zo herkenbaar hahahhaa

lies276, Lisanne1811 en Syane vinden dit leuk.
  20. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik stem voor oranje, dat is het nieuwe zwart toch?

Adje en iMoeder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina