De anti pieten brigade vind ik net zo agressief als de tokkies die daar tegenop lopen te schreeuwen. Wilde vorig jaar niet zo’n anti zware piet malloot Sinterklaas vermoorden?
@iMoeder , omdat ze met volledige schmink onherkenbaar zijn. Ik begrijp dat wel hoor. Maar als je kijkt naar de elfjes met kerst, die hebben ook geen schmink. Enkel soms een pruik of een brilletje/nepneus. Ik denk dat daar vanzelf wel een oplossing voor komt. Volledig zwart is imo niet nodig.
Oranje piet ging uit fietsen en toen knapte zijn band. Toen moest hij gaan lopen met de fiets aan de hand. Ehhh nooooo
Ik denk sowieso dat het Sinterklaasjournaal niet thuishoort op de publieke omroep. Het lijkt mij passender om georganiseerd en gefinancierd te worden door de detailhandel en uitgezonden te worden door een commerciële omroep.
Als het Sinterklaasfeest net zo eng wordt als Halloween vieren mijn kinderen geen Sinterklaas meer... Die vinden het echt vreselijk en zouden het niet meer willen vieren. En ze zijn 8 en bijna 11. En ik vermoed dat er nog wel meer kinderen zijn die enge dingen niet kunnen waarderen.
Precies. Beide extremen zijn gewoon niet oké. Daarbij vind ik het ook belangrijk om te zeggen dat het me opvalt dat als je voor bent of tegen bent je al snel weggezet wordt in dezelfde hoek als deze extremisten. Daar ageren mensen tegen. Ik ben voor zwarte piet maar kan me goed vinden in hetgeen nu bedacht is. Eigenlijk precies zoals @tuc het nu verwoordde. Maar ergens voel ik hier niet echt de vrijheid om te zeggend at ik voor ben want dan ben ik een racist of discrimineer ik. Dat gevoel krijg ik erbij uit de reacties die hier gegeven worden. En er wordt al snel geroepen dat je idioot bent, niet goed bij je hoofd etc. Dat helpt al helemaal niet om elkaar te begrijpen.
Nou demonstreren kun je het niet mee eens zijn, maar is terecht een grondrecht. Er zitten rare figureren bij ja, met extreme ideeen. Maar dat staat echt niet in verhouding met de enorme bagger uit PVV/extreem rechtse hoek hoor. Die schreven enorm grove dingen en getailleerde, zeer gewelddadige moordplannen. Daar zijn er dan ook een aantal van veroordeeld.
Het hoeft ook niet zo eng natuurlijk, ik noem maar een optie. Ik wist eerlijk gezegd niet dat Halloween echt als eng ervaren wordt. Ik weet niet hoe ze het bij jullie vieren maar hier mogen ze verkleed naar school (bijvoorbeeld als heks) en dat is het wel. Misschien thuis nog wat knutselen. Ik vond Sinterklaas vroeger eng, bij een vreemde man op schoot beviel me niet zo. Maarja ik had heel wat over voor een Barbie.
Dat helemaal zwart is handig qua herkenbaarheid lijkt mij. Maar die oorbellen, zoeloelippen hebben ze bijna nergens meer, zeker niet op de nationale tv. Wat elk afzonderlijk dorp doet kun je toch niks mee. Pakjes kunnen toch in alle soorten gemaakt worden. Daar ligt voor niemand het probleem volgens mij. De kinder pietenpakjes zijn gewoon 3/4 broeken met een shirt. Dat kan voor volwassenen net zo goed. Maar als zij daar niet meer voor te porren zijn (nadat ze o.a. zelf gezegd hebben sinterklaas te willen vermoorden) dan is het voor hen toch een principekwestie geworden?? Net zoals het voor een aantal nederlanders een principe kwestie is dat piet blijft Dan heeft het dus helemaal niks meer met racisme te maken, want piet is zwart van de roetvegen. De principe kwesties moeten we hier buiten laten vind ik,want zo kom je nooit ergens. Als ik het goed gelezen en begrepen heb allemaal dan gaat het vooral om de boodschap die we meegeven. Zonder pagepakje (gewoon gepofte gekleurde 3/4 broeken en gekleurde t shirts),oorbellen en zoeloelippen en met roetveegpieten (de 1 meer dan de ander) geven we de komende generaties mee dat piet zwart van het roet is. Geen kind onder de 4 jaar nu kent de rest van de geschiedenis. En dat is toch waar de anti pieters zeggen dat het omgaat?? Als dat niet voldoende is dan vrees ik dat ik @Debaky gelijk moet geven in dat opzicht,dan gaat het niet meer om het anti racisme maar echt om het verpesten van het feest. Of begrijp ik het niet goed?
Vind aan Deze discussie altijd zo mooi dat ze mensen die zeuren niet eens zo donker zijn als 'zwarte piet' Mijn beste vrienden zijn allemal. Negroïde en geen een interesseert het dat zwarte Piet zo heet en of hij zwart is. Sommige spelen zelfs zwarte Piet.
Hier doen ze er niet veel aan, ze knutselen spinnenwebben ofzo. Maar de versierde huizen en de avonden die hier georganiseerd worden voor kinderen, dat vinden ze hier maar niets. We kregen laatst een mail van de bso over een griezeltocht in het bos, ik wist al meteen, dat wordt 'm hier niet. Kwam de oudste gister naar me toe, die griezeltocht, ben ik dan ook naar de bso? Moet je daar dan naartoe? Die zag het echt niet zitten... (en toen bedacht ze dat het in de avond is en ze dan altijd allang thuis is )
Aaah het 'ik ken iemand met een donkere huidskleur die zwarte Piet prima vindt, dus iedereen moet zwarte Piet prima vinden!'-argument. Verschillende mensen, verschillende meningen, zélfs als ze dezelfde huidskleur hebben!
Heb je honger? Ik zeg alleen wat mijn vrienden er van vinden. Als je daar al zo overtrokken op reageer kun je beter een stuk van je tenen zagen zodat er minder snel opgestaan word.
En ik geef alleen aan dat het er weinig toe doet dat jouw vrienden het allemaal prima vinden. Het gaat er om dat er mensen zijn die het níet prima vinden, die het wél discriminerend vinden. En dan gaat het bij die mensen ook niet om of ze wel zo donker zijn als zwarte Piet, dat is totaal niet het punt.
Als allebei de extreme gewoon hun mond zouden houden was het probleem allang opgelost. Maar beiden willen geen water bij de wijn doen. Waardoor dit probleem blijft bestaan.
@fuddy: Zodra mensen aangeven donkere mensen te kennen die pro-piet zijn dan gaan er altijd anti-pieten-mensen reageren dat een kul argument is om die mensen te benoemen. Zullen we dat omdraaien? Dat wanneer iemand aangeeft mensen te kennen die zich wel degelijk gediscrimineerd voelen dat ook kul te noemen? Au... dat mag dan weer niet? Feit is dat er onwijs veel donkere (en niet donkere) mensen zijn die zwarte piet wel vinden kunnen. Feit is dat er donkere (en niet donkere) mensen zijn die zwarte piet niet vinden kunnen. Feit is dat de groepen wel/niet vinden kunnen verschuift. Veel mensen durven er ook niet meer voor uit te komen dat ze pro piet zijn. Want voor je het weet wordt je voor racist uit gemaakt.
Oh dus als je iemand hebt die zich niet gediscrimineerd voelt, kun je daar iemand die zich wél gediscrimineerd voelt voor wegstrepen? Zo werkt het niet. Ik heb met ook wel eens gediscrimineerd gevoeld, maar heb het laten gaan; moeten anderen in dezelfde situatie dan hetzelfde handelen? Waarom? Het feit dat er mensen (donker of licht van huidskleur) zijn die het geen discriminatie vinden, maakt totaal geen verschil voor het feit dat er een groep is (wederom onafhankelijk van huidskleur) die het wél discriminatie vinden (of op z'n minst vinden dat het rascistisch opgevat zou kunnen worden). Iedereen mag natuurlijk vinden wat hij/zij wil, maar je kan het niet tegen elkaar wegstrepen.
Maar (ik probeer het te begrijpen hoor) wat vind je dan van mijn stukje. De oplossing is er nu toch dan?