Ik denk dat kinderen er prima mee om zullen gaan. Hier nooit iets gemerkt dat ze het raar vonden dat er andere kleuren waren. Het zijn meer de ouders die dit merken en er "last" van hebben. Zo vind ik de huidige sinterklaas niet de echte, maar dat komt omdat je zelf opgegroeid bent met een andere. De discussie ben ik meer dan zat, ben bijna blij dat onze kinderen nog max 2 jaar geloven.
Dat met de "echte" sinterklaas herken ik wel. Ik heb de eerste jaren echt moeite gehad om hem niet voor te stellen in de bosjes bij de tennis vereniging of met een vies boekje in zn handen
Ik vind het zo jammer! Vooral omdat het gebaseerd is op compleet onjuiste aannames. Er zit zoveel geschiedenis aan de traditie vast die 0,0 met discriminatie te maken heeft en dat gaat nu verloren. Aanpassingen en met de tijd meegaan vind ik prima, maar het zou zo leuk zijn als dat samen kan gaan met de traditie en historie erkennen. Kennen jullie de documentaire 'Wild geraas'? Die heeft echt mijn ogen geopend en is heel interessant. Deze was al jaren voor de zwarte pieten discussie in de maak en geeft een goede culturele/historische uitleg van het fenomeen zwarte piet in verschil tijden en culturen. Zwarte piet puur koppelen aan ons 'koloniale verleden' is kortzichtig en historisch onjuist. Zeggen dat Sinterklaas puur een kinderfeest is ook.
Misschien wordt het nu dan eens tijd om ons als (mag je het tegenwoordig nog zeggen) blanke te gaan richten op de blanke vla, witte rijst, witte chocolade, etc. Dat kan toch niet meer tegenwoordig?
Dit idd. Maar ik hoop vooral dat men nu stopt met deze kul discussie en we nu weer gewoon kunnen genieten van het feest. Tradities zullen altijd veranderen met de tijd, maar de geschiedenis erachter zal nooit helemaal vergeten worden(daarom hebben we het feest nog ondanks het verbod van de kerk vroeger). Maar deze hele discussie heeft het feest een de afgelopen jaren echt een nare nasmaak gegeven terwijl dat echt anders had gekund.
Ik bedoel overigens niet met mijn vorige post dat deze donkere mensen automatisch zwarte piet zijn, voordat het verkeerd begrepen wordt. Maar, wanneer hier ook roetveegpiet zou worden ingevoerd zouden zij niet meer mee kunnen doen aangezien ze niet blank zijn.
Want ‘wij blanken’ lijken zo op blanke vla, witte chocolade, etc.? Rare vergelijking altijd... Maar goed als we dan toch die kant op gaan: mijn dochter is al een aantal keer in haar jonge leventje verteld dat ze poep is, omdat ze bruin is. Dus persoonlijk kan ik dan niet wakker liggen van witte chocolade.
Waarom ben je meteen aan het zeuren als je het oprecht jammer vindt dat het veranderd wordt? 'Zij' zeuren niet, maar 'wij' wel? Wat typisch.
Nee, dat is het inderdaad niet. Net zomin als dat zwarte piet geassocieerd kan worden met een slaaf. Ooit een slaaf met zo'n prachtig pak gezien van satijn, fluweel en kant? Te vergelijken met de Zwitserse Garde (de bewaking van het Vaticaan) die bovenstaand pak met heel veel trots dragen. Ik vind het gezeur. En ben heel blij dat hier gewoon nog de "echte" zwarte pieten zijn. En dat is niet omdat ik de roetveegpieten niet leuk genoeg vind of zo, maar omdat het anders wel heel moeilijk wordt mensen onherkenbaar te laten worden, wat uiteindelijk de bedoeling is, want het is anders voor kinderen wel heel vreemd dat de buurman, die het hele jaar in een winkel werkt, met sinterklaas een roetveegpiet is. dat is nauwelijks te verkopen aan kinderen in deze tijd, in ieder geval zouden die van mij daar niet in trappen.