Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan2moppies

mamavan2moppies Actief lid

15 feb 2016
    193
    80
    28
    haarlem
    Precies, slavernij is hier niet meer algemeen sociaal geaccepteerd gelukkig maar daarmee is het niet verdwenen. Het is uit het zicht. Mensenhandel is in Nederland of eigenlijk overal nog steeds een groot probleem.

Manque vindt dit leuk.
  2. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik vind het allemaal ontzettend overdreven en zielig dat dit al jaaaaaaren geleden is uitgelopen op zo’n ellende. Ik heb niks tegen zwarte Pieten, vind dat men niet altijd overal zoveel achter moet zoeken en niet al te moeilijk moet doen. Niet alles op jezelf betrekken enzo. Als het nou echt zo was dat een groooote groep mensen zich hierdoor enorm gekwetst voelde dan snap ik de heisa, het is nu gewoon opgeblazen en iedereen word er door aangestoken. Tien jaar geleden was er geen gek die er iets achter zocht en nu wordt het ieder jaar groter en groter gemaakt net zolang tot het door je strot gedrukt wordt. Net zoals met veeeeeel meer dingen in de maatschappij. Met alle respect trouwens hoor. Ik snap gewoon niet dat mensen zich er opeens zo druk over maken, want de cadeautjes van een roetveeg piet zijn natuurlijk net zo welkom, maar we hebben er zelf nooit een minder uitgepakt omdat de pieten altijd zwart waren toch?
    Desalniettemin mag het gezeik wat mij betreft afgelopen zijn en zal ik er geen traan om laten als ik nooit meer een zwarte piet zie, onze kinderen weten toch niet beter straks. Zolang Sinterklaas maar niet kerst gaat inpikken vind ik het inmiddels wel best. En ergens ben ik toch ook altijd wel voor goed weten waar je mee bezig bent dus mocht het echt zo ernstig zijn als men beweert met die zwarte Pieten en hun oorbellen en zo dan begrijp ik ook heus wel dat we dat beter niet kunnen doen.

Ik zeg: hiep hiep hoera voor het einde van het gezeik.

Fennec, Athina en puzzelstukje vinden dit leuk.
  3. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Vanmiddag met mijn meisje naar de bioscoop geweest, film van Sinterklaas.
    Ze kent ze allemaal inmiddels, die pieten. Dit jaar zijn ze allemaal met roetvegen, dus niet meer gitzwart. En het viel haar niet op.:thumup:
    En ik vind het ook best zo. Moest er ook "ingroeien" hoor, was pro zwarte piet. Puur uit jeugdsentiment. Dit jaar is uiteindelijk, mede door dit topic, het kwartje gevallen. Het kan gewoon echt niet meer en ik vind het een hele positieve verandering! Nu maar te hopen dat het hierbij blijft en de rust eindelijk eens terugkeert.
    Wat ik wel jammer vind is dat niet alle gemeenten hierin meegaan.
    Vorig jaar waren de pieten hier gitzwart, inclusief grote oorringen en rode lippen en vermoed dat dat dit jaar weer zo zal zijn.
    Lijkt me vrij verwarrend..

Angel1980, Manque, iMoeder en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik vind dat ook verwarrend. Laat dan elke gemeente roetveeg Pieten invoeren. Dan zijn we er in 1 keer vanaf.

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Het valt mij al een paar jaar op dat de pieten op sommige plekken weer echt zwart zijn. De jaren voor de hele discussie waren de meeste pieten (ook bij de NPO) langzaam aan bruin geworden.
    Als dan ook de grote oorringen en Zoeloe lippen weer terug van weg geweest zijn, vind ik dat zo kinderachtig!

littlemunchkin vindt dit leuk.
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Weet je wat het probleem is: bijna elke gemeente heeft één of andere werkgroep of commissie van vrijwilligers die de intocht van Sinterklaas regelt. Dat is echt veel werk. Die mensen verdienen dus veel waardering, laat ik dat vooropstellen. Het probleem is echter dat ze zelf ook weten dat ze veel waardering verdienen. En een deel daarvan wentelt zich dus heerlijk in het gevoel van ‘belangrijk zijn’. Want als zij het niet meer doen... wie gaat het dan doen?
    Heel veel mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met dit soort ‘macht’. En dat geldt echt niet alleen op grote schaal hoor, ook op macht van dit soort niveau speelt dat. Ik heb er al menig vereniging aan kapot zien gaan. Want al je in zo’n vereniging een paar mensen hebt zitten die anti-verandering zijn en gericht zijn op de status-quo, dan lopen al je leuke plannen dus mis. Want: er worden gewoon geen mensen toegelaten met een meer gematigd beeld. En als er van buitenaf wordt ingegrepen, volgt gewoon het dreigement dat het bijltje erbij neer wordt gegooid. “Dan is er dit jaar geen intocht.”

Ik weet in ieder geval dat er in onze regio al door meerdere ‘opperhoofden’ van Sinterklaascommissies gedreigd is; als ze iets moeten aanpassen dan stoppen ze er ‘gewoon’ mee. Als je dus als gemeente wilt dat dit verandert, zul je dus echt in januari al moeten starten. Anders krijg je nooit meer genoeg vrijwiligers bij elkaar om dit te regelen.

En dit klopt inderdaad ook. Er zijn mensen die constant roepen dat het een kinderfeest is en dat ze het voor de kinderen doen, maar ondertussen zijn ze gewoon bezig hun eigen gelijk te halen en hun zin door te drijven.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Maar als ze gewoon niet willen aanpassen omdat ze het gewoon niet eens zijn met die veranderingen.

Conformeren naar de massa omdat dit nu eenmaal wordt verwacht?

Ik krijg echt hele nare gevoelens bij deze verwachtingen die de massa heeft.

Wat mij betreft heeft de kudde veel meer macht dan een opperhoofd van de organisatie van een intocht.

lies276 vindt dit leuk.
  8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Sja blijkbaar werkt het wel zo. Zelfde verhaal als die NPO baas die ieder gesprek weigert en zelf maar wat aanklooit. (Ik kan er in elk geval geen consistente lijn in ontdekken)

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Heel eerlijk, ik ben blij dat de mensen van de organisatie in onze gemeente luisteren naar de mensen hier en niet naar wat dat handjevol mensen wilt.

Het merendeel wilt hier gewoon '' normale '' pieten en geen roetveeg of andere gekleurde pieten. Wat ze hier wel hebben aangepast zijn de kenmerken zoals de rode lippen of de gouden oorringen, dat hebben ze weggelaten. En ze hebben hier allemaal een bepaalde functie, zo heb je hier bijvoorbeeld Piet piraat, Kok Piet, Dans Piet, Lol Piet, Meisje piet, Kapper Piet etc etc.

Maar omdat dit een gemeente is waar veel mensen elkaar kennen is het hier dus uberhaubt niet mogelijk om roetveeg pieten in te zetten omdat ze anders herkent worden door de kinderen. En ik blijf er bij, het haalt voor mij toch een beetje de magie weg als er enkel wat vegen in de gezichten zitten.

Dus nogmaals, ik vind niet dat ze kunnen verwachten dat alle gemeentes maar mee moeten doen met wat een kleine groep mensen wilt.

Maev, Dana1989, Fennec en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Met alle respect, maar jij weet helemaal niet wat de rest van de stad wil. Zo klein is die groep die van de zwarte zwarte piet af wil, ondertussen niet meer. Vorig jaar was bij een peiling een krappe meerderheid voorstander van verandering. En de groep mensen die inzien dat het echt niet meer kan, word ieder jaar groter.
    Misschien dat binnen jouw eigen vrienden en kennissen kring de meesten zwarte piet zwart willen houden. Of dat degenen die dat niet willen, of die het niet uitmaakt, dat niet durven te zeggen. Maar dat zegt weinig over de rest van de stad/ het dorp.

In your eyes, Afkes 10tal en Zara75 vinden dit leuk.
  11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik weet inderdaad niet wat dit hele gehucht wilt nee, dat zeg ik ook niet, ik zei ook '' het merendeel '' ik weet dat het merendeel het fijn vind dat alles gewoon nog is zoals het was, dat heb je nu eenmaal in een gehucht waar veel elkaar kent. Hier zijn ook peilingen gedaan en daar kwam dus uit dat merendeel het fijn zou vinden als het gewoon zwarte pieten bleven ipv de roetveeg pieten, iedereen vind het geen punt met de aanpassingen maar door er roetveeg pieten van te maken kunnen veel mensen gewoon niet meer mee doen omdat ze anders herkent worden en dat is gewoon niet de bedoeling van dit feest.

Dana1989, lies276 en Athina vinden dit leuk.
  12. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik geloof niet in het herken argument. Kinderen denken magisch en als je je verkleedt dan ben je iemand anders. Zoniet, dan maak je ervan dat het hulp pieten zijn en is dat opgelost. Kinderen zijn veel flexibeler en minder moeilijk dan de ouders.

Trirani, rocketscience, Afkes 10tal en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik sta daar anders in, ik vind dat de magie anders zal worden ervaren als ze zien dat '' Opa Piet '' of '' Buurman Jan '' ineens Piet is, dat is dan naar mijn inziens gewoon een '' normale '' optocht/optreden die hier zo vaak gedaan wordt, dus nee, ik vind het niet het zelfde als kinderen de mensen gaan herkennen achter zwarte piet.

Dana1989, lies276 en Athina vinden dit leuk.
  14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat je gelijk hebt bij kinderen van 3 tot 5. Maar mijn dochter is net 7 geworden en geloofd nog heilig in Sinterklaas. Zouden de pieten hier roetvegen hebben, zou ze de pieten herkennen en zou voor haar het geheim verklapt worden.
    Ik ben helemaal voor roetpieten, maar dan moeten dorpen pieten uitwisselen.

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Of het verhaal van hulp pieten. Denk dat dat prima uit te leggen is aan de wat oudere kinderen die nog geloven. Zelfde als hulp Sinterklazen zeg maar.

16. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Wat stel jij dan voor? Want binnen nu en 25 jaar is het echt klaar met zwarte piet blackface piet. En over 30 jaar ga je het zelf raar vinden dat je dat ooit normaal gevonden hebt. Net zoals mijn moeder het nu raar vind dat ze heeft gerookt toen ze zwanger was van mij bijv.

fafa en Zara75 vinden dit leuk.
  17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou zeggen doe 50/50, houd beide partijen tevreden en schaf het niet volledig af maar doe dan EN roetveegpieten EN volledig zwarte pieten. Ik snap niet waarom alles meteen volledig afgeschaft moet worden aan een kleine minderheid. Er zijn al heel veel aanpassingen gedaan maar niets is goed genoeg voor de tegenstanders van zwarte piet. Vind dat beide partijen dan maar wat water bij de wijn moeten doen. Al vind ik dat de Pro zwarte pieten al aardig wat water bij de wijn heeft gedaan maar dat dat niet echt gewaardeerd word.

Of als je in een gemeente bent ( bijvoorbeeld hier ) waarin je weet dat het grote deel van de mensen gewoon de volledige zwarte piet wilt dan vind ik dat dat gewoon gerespecteerd moet worden. Laat dus gewoon de gemeentes zelf bepalen hoe ze het willen indelen.

En ik zal nooit zeggen dat ik Zwarte Piet als iets raars beschouwen, ook niet over 30 jaar. Ik heb er enorme leuke herinneringen aan en ik zal dus nooit met een negatief beeld naar die tijd terug kijken.

Dana1989 vindt dit leuk.
  18. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ten eerste loopt de discussie al sinds de jaren 60 zoals ik hier al eerder gepost heb. Dus zo ‘meteen’ vind het allemaal niet.

Ten tweede vind ik helemaal niet dat er water bij de wijn gedaan is. Wat dan? De oorringen en Zoeloe lippen? Die je zogenaamd ook krijgt van schoorstenen? Of bedoel je dat de helft van jou roetveegpiet mag worden? En waarom moet het perse zwart zijn?

Ten derde, het is al lang geen ‘kleine minderheid’ meer (en ook niet alleen maar allochtonen) en dat maakt ook helemaal niet uit voor dingen die gewoon fout zijn. Een kleine minderheid wilde ook de apartheid in Zuid Afrika afschaffen. In de discussie of iets ethisch toelaatbaar is, gaat het helemaal niet om wat de meerderheid wil. Dan hadden wij vrouwen ook nooit kiesrecht gekregen.

fafa, Ninge, rocketscience en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Waarom moet het perse alleen maar roetveeg pieten zijn? Een hardwerkende zwarte Piet die al langer het werk doet word viezer dus ook zwarter. Zo kun je het ook zien. Dus Zorg dan inderdaad voor EN volledig zwarte pieten EN roetveeg pieten, beide partijen blij. Het kan zo simpel zijn.

Dana1989 vindt dit leuk.
  20. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Omdat zwarte piet een racistische karikatuur van een neger is en dat is gewoon fout. Je krijgt geen kroeshaar en Zoeloe lippen van de schoorsteen. Dat is gewoon onzin. Dus zwarte piet moet een andere piet worden. En dan is roetveegpiet een midden oplossing geworden blijkbaar. Een soort concessie naar de mensen die maar vol blijven houden dat piet zwart is van de schoorsteen i.p.v. een negerslaafje. Het maakt mij verder niet uit hoe piet er uit komt te zien, alle kleuren van de regenboog. Maar niet meer zwart met Zoeloe lippen, kroeshaar en grote slaven oorbellen.

Waarom die schoorsteen nou zo essentieel nog is snap ik trouwens ook niet. Behalve dan als excuustruus voor de zwarte kleur. Want bijna niemand heeft nog een schoorsteen.

Ninge, Trirani, rocketscience en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina