Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Hier speelt het ook een stuk minder, maar als je nu met je kinderen ergens heen wilt en halloween wilt vermijden, is dat best nog een dingetje. Wij wildem in de vakantie naar de Efteling en julianatoren. Beiden niet gedaan vanwege Halloween. Onze keuze, dus helemaal prima. Zo kan een ander toch ook omgaan met de sintperiode?

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.208
    113
    Omdat Sinterklaas nationaal gevierd wordt en Halloween niet. En omdat Zwarte Piet lijkt op een karikatuur van een Negroïde persoon en dat is gewoon niet oké.

Zara75 vindt dit leuk.
  3. Mammielove

Ik zie met Halloween alleen maar duivels, geesten, spoken, enz. En dat is ook niet oké.
    Halloween wordt juist ook over de grenzen gevierd, en is dus ook veel grootser. Alleen omdat er geen npo uitzending over is, wil natuurlijk niet zeggen dat Halloween dan niks voorsteld in vergelijking met sinterklaas. Wat is al zei; waar je nu ook heen wilt, veel attracties, winkels, enz draaien nu om Halloween.

lies276, Dana1989 en Debaky vinden dit leuk.
  4. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Absoluut mee eens!!!

Kukido, Dana1989, Debaky en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies wat @Mammielove zegt, je verkleden sminken als duivelse personen is voor Christelijke mensen toch ook discriminerend?

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Kinderen wekenlang thuishouden van school bedoel je?

Want als je je kinderen niet in aanraking wilt brengen met enge Halloween figuren heb je nu inderdaad enkele pretparken en misschien de avond van 3november te mijden.

Maar als ze 3 weken lang elke dag op school Halloween film zouden bekijken, de verklede mensen in de klas zouden komen een paar keer incl een verplichte schooldag volledig op inrichten, en dagelijks in winkels, sportclubs of op straat op je kind aflopen..
    Zou je de Halloween dan nog steeds kunnen vermijden voor je kinderen?

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Waarom word er dan gezeikt als mensen zich volledig als zwarte piet willen sminken?

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja juist, daarom doen we dat als Nederland ook niet nationaal aan mee, en in de Christelijke gemeentes helemaal niet over het algemeen.
    Dat heet: rekening houden met.
    Los wat fanatieke Halloween fans zelf graag doen in hun privé omgeving.

9. Mammielove

Sinterklaas wordt lang niet op elke school gevierd, dus ja, ook daar kan je rekening mee houden. Met je schoolkeuze dus.

Dana1989 vindt dit leuk.
  10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het trieste is dat jij het waarschijnlijk ook echt niet snapt..
    Het is niet eens onwil..

jessy77 vindt dit leuk.
  11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hij word het met het jaar groter en groter, hier hele wijken die zich gisteren volledig omgetoverd hebben in Halloween stijl. Bossen waar spooktochten worden gegeven en huizen die zich versierd hebben. En niet alleen hier maar je ziet dat het in Nederland steeds grootser word gevierd.

Mammielove vindt dit leuk.
  12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan moet je ook rekening houden met de de fanatieke Sinterklaas vierders.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    En als je het gebouw uitloopt dan? Of op voetbal of zwemles zit?

Of is dat ook een keuze? In een vrij land?

Snappen mensen eigenlijk wel wat ze suggereren?

14. Mammielove

Efteling, julianatoren, walibi, Centerparcs, plopsaland. Allemaal prive omgevingen natuurlijk?:rolleyes:

Debaky vindt dit leuk.
  15. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Discriminerend?
    Kinderen die zich eng verkleden sluiten geen groepen buiten of maken onderscheid tussen rassen. Er wordt ook niemand ongelijk behandeld.
    Kan je beter uitleggen wat er discriminerend is?
    Het kan natuurlijk zo zijn dat religieuze mensen het niet fijn vinden om te zien maar dat is heel wat anders dan discriminatie. Het heeft ook niks te maken met afspiegeling van een ras en groepering.

jessy77, louan, Manque en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik kan inderdaad niet inzien dat mensen er iets racistische uit kunnen halen nee. Sorry. Maar dat komt misschien omdat wij het niet zien als iets racistische en ook helemaal niet vieren in racistische vorm.

17. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Nou ik weet niet hoe oud jij bent, maar de roe was in mijn tijd toch echt allang weg. Dat was iets waar mijn ouders mee opgegroeid zijn. En wellicht nog een paar oudere nichten uit begin jaren 70. Al hoor ik dat het al in de jaten 60 eruit is gegooid. Maar ik als jaren 80 kind écht niet meer hoor. Niemand die ik ken eigenlijk. We kennen de verhalen natuurlijk, maar het was al lang uit beeld.

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat doen ze ook.

Niemand zegt iets over wat men thuis moet doen, enkel over de Nationaal en publiek georganiseerde optochten.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar luitjes, ik ga lekker genieten van het prachtige weer. Fijne middag verder!

20. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Dat is hier toch al zooooo vaak benoemd. Zwarte Piet is een karikatuur van een negroïde persoon. Je kan nog 100x vertellen dat hij uit de schoorsteen komt maar hij ziet er nog steeds uit als Blackface.

Deel Deze Pagina