Amen! Hier bij de intocht alleen maar gitzwarte pieten met die belachelijke knalrode lippen. Op een enkel volledig zwartgeschminkt kind na waren alle kindjes wit of met roetvegen. Die zwarte pieten vielen gewoon zwaar uit de toon. Jammer dat die lokale verenigingen zo stug blijven vasthouden aan die stomme traditie.
Uhm, nou, nee. Ik ben juf, bovenbouw basisonderwijs. Ondanks dat er nauwelijks iets over in de boeken staat, is dit bij mij echt een onderwerp hoor! Komt meerdere lessen per jaar terug. En dan wijs ik er juist op hoe vreemd het is dat dit niet in onze boeken staat. Het moet niet gekker worden, malmberg en zwijgen bepalen onze lessen niet! Als leerkracht doe je dat toch echt zelf, die boeken zijn maar een hulpmiddel. Het probleem is alleen dat een deel van de leraren zich hier nog onvoldoende van bewust is. En sommigen willen het gewoon niet weten.
Ik heb lesgegeven aan brugklas en tweede klas was helaas aan het einde van het schooljaar een hoofdstuk over de "gouden eeuw" maar geen tijd meer en tweede jaar geen hoofdstuk meer voor. Dus ook dan lastig in te passen. Hoe graag je dan ook wilt. Kan zijn dat het verandert is de afgelopen jaren maar daar twijfel ik aan. Op scholen mag voornamelijk weinig over de slechte kanten geleerd worden. (Volgens de boeken)
Volgens mij zijn er ook gewoon lespakketten over aan te vragen. Als ik in type ‘lespakket slavernij’ krijg ik meerdere links; https://www.lesmateriaalslavernijverleden.nl/ https://socialhistory.org/nl/educatie/slavernij https://www.educatheek.nl/slavernij-po-leerlingenwerkboekje Etc
Ik snap je argumenten echt niet, sorry. Tijdgebrek? Jep, dito. Ik besteed er ook helemaal geen extra les aan, het is gewoon onderdeel van de reguliere geschiedenislessen. Ik hoop tenminste niet dat al je lessen bestaan uit ‘tekst lezen - opdrachten maken’. Je maakt er altijd meer van. Door zelf extra uitleg te geven, een verhaal te vertellen, een gedicht voor te lezen, kinderen iets te laten opzoeken, filmpje laten zien... Dat is voor mij in ieder geval zo vanzelfsprekend dat ik schrik van het idee dat iemand dat niet zou doen en alleen de tekst uit het lesboek en de informatie uit de handleiding papegaait.
Beetje lastig dat te doen als je gewoon geen tijd hebt voor het hoofdstuk. Dus de hele "gouden eeuw" wordt niet besproken /behandeld. Ik heb geen zin in verdere discussie daar over. Toen ik les gaf had ik daar geen tijd meer voor. 1e jaar was prehistorie tot en met "gouden eeuw" dat lukte gewoon echt niet. 2e jaar begon bij de verlichting. En nergens aandacht voor de slavernij en die kant. Had ik toen vast wel kunnen inbouwen die tijd maar dan misten ze weer andere informatie.
@tupp prachtig dat jij dat doet, maar helaas ben je echt een van de weinigen. Er zijn er zat die de leerlijn in de boeken volgen en meer niet. Ik ben van de prehistorie, maar ik heb echt bar weinig over dat stuk historie meegekregen op school.
In die hele geschiedenislessen zit voor mijn gevoel geen heldere opbouw. Als ik het voor mezelf na ga is vooral de tweede Wereldoorlog uitgebreid aan bod geweest en wel 5 keer terug gekomen. Er zit sowieso veel herhaling op de middelbare school van wat je op de basisschool al gehad hebt. Maar hoe ziet de opbouw er bij jullie scholen ongeveer uit dan? Door de klassen heen bedoel ik?
Het is nu toch aangepast er zijn witte pieten en roetveeg pieten en zwarte pieten waarom dan nog steeds gezeur? Omdat ze helemaal geen zwarte pieten willen... tja zo werkt het toch niet? Vind het echt dikke onzin om er maar over door te blijven gaan als er al veel is aangepast
Volgens mij is een roetveeg Piet alleen genoeg toch? Zo kan iedereen, met elke huidskleur Piet zijn, gewoon met roetvegen.
Ja zo werkt het wel. Zwarte piet is fout en moet weg. Die tijd is geweest. Zolang er nog volledig zwart geschminkte pieten rond lopen is de boodschap niet begrepen.
Waarom kunnen mensen zwarte piet niet zien als een fictief persoon? Dat hij in feite ook is? Sinterklaas is toch ook niet echt? Sprookjes bestaan toch niet? De oorsprong weet niemand...tenminste...daar zijn vele verhalen over. Wat wel een feit is is dat er slaven zijn geweest in het verleden...zowel witte als zwarte slaven. Zowel de voor als tegenstanders van zwarte piet verliezen de feiten compleet uit het oog.
Ik moet zeggen dat van mij de pieten wel meer roetvegen mogen hebben trouwens! Juist de Hoofdpiet is al zo vaak door de schoorsteen geweest, maar nog zo schoon
Heeft een van jullie dat ook of ben ik de enige? Ik heb geen zin om naar de intocht enzo te gaan omdat ik bang of geen zin heb in de kans dat er mensen bij zijn die gaan rel schoppen van mijn hoeft heel sinterklaas niet meer en hoe ik er nu in sta zou ik wanneer het nodig is gelijk zeggen dat sinterklaas nep is en kijken we wel de intocht op tv .
Hoe krom Wit mag wel en zwart niet je hoort blanke mensen ook niet dat het nu discriminerend is die witte pieten
Ik ben als blanke nog nooit uitgescholden voor witte piet. Dus nee mij hoor je er inderdaad niet over . Dit in tegenstelling tot een donker gekleurde vriendin, die rond deze periode regelmatig zeer nare en rascistische opmerkingen krijgt, waarin zwarte piet de hoofdrol speelt. Hierdoor is het voor sommige mensen een rotperiode geworden en ik vind het pas krom dat sommige ten kosten van een ander perse willen vasthouden aan het verkeerde beeld van piet.
Helemaal mee eens! Hier gelukkig ook een juf in groep 6 die uitgebreid aandacht geeft aan geschiedenis en verschillende kanten belicht. En mijn zoon maakt elk blok met zijn plusgroep een aanvullende presentatie voor de klas over een onderwerp binnen het thema, slavernij was er één van. Maar de schoolboeken zijn echt om te huilen. Gouden eeuw ging puur over de opbouw van Amsterdam (en dan het niveau: je hebt grachtenhuizen, pakhuizen, buitenhuizen) Zelfs in de Donald Duck History konden ze meer leren.